D
dee79: [citat] Det gör såklart jag med! Därför såg jag till att dokumentera och ska få hem en fotograferad stilstudie i färg, svartvitt och sepia!
23 svar · 5,9k läst
·
A
amakh1905: Läckande Jag försöker att byta handfat. Det skadat. Var finns kan det. mätt 2 cm ute. vad köper jag 1/2 eller 3/8, det inom vägg. Mvh [bild] [bild] [bild] Mvh Majed
0 svar · 541 läst
·
zarkov
zarkov: [citat] Till nöds. Spis och fläkt skall flyttas och det blir fler böjar och mer komplicerad dragning av den nya kanalen om vi behåller utloppet på taket. Planen är att låta kanalen gå ut genom gavelspetsen istället.
2 svar · 1,2k läst
·
Tinker_cat
Tinker_cat: [citat] Yes, medeveten om det, men jag kollar hellre regelverket, så får man förhoppningsvis inga problem om det byts sotare med nya idéer.
14 svar · 2,7k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Vad har ni avtalat om ?
3 svar · 1,3k läst
·
L
Linnkl: [citat] Det slutade med att vi bara tog bort det som satt löst, sandpapprade lite och tog på spackel och ny färg. Vi "duttade" lite med en disksvamp för att få spacklet och färgen i lite samma struktur som resten. Vet fortfarande inte vad det är för material :D
10 svar · 5,4k läst
·
D
dabosa: [citat] Det var min första tanke. Så jag testade med en mindre bit för att se hur det skulle gå. Trycket var något så otroligt att jag behövde ta i massor för att få den på plats. Jag ser inte hur jag med enkelhet skulle kunna få dit 3 meter långa brädor och preja dem på plats. Om inte någon har ett smart knep till detta..? Jag kan ordna bilder snart :)
2 svar · 838 läst
L
Leif i Skåne: Är där någon som tvättat eternitplattor och sedan behandlat dom med ett bitumen eller samma som man behandlar cement takpannor med ???
8 svar · 3,8k läst
·
Noramasen
Noramasen: Bedrövligt utförande av det man kan se på bilderna. Det finns all anledning att ta sig up på taket för att se på detta. Ta gärna bilder för ytterligare bedömning. Och då gärna med översikt och detaljbilder. Taket ser ut att ha nytt tegel. Är det i samband med detta som beslagen är nya? Och ingår plåtarbetet i denna omläggning? Med vänlig hälsning, Masen
3 svar · 2,8k läst
·
Z
Zhentro: Hittade denna sida som tar upp solpaneler och fukt på vinden som ett potentiellt problem https://www.lfs-web.se/solpanel-mogel-vind.htm I övrigt hittar jag inte mycket info om detta. Kan ju vara så att de flesta anläggningar är relativt nya och detta problem inte uppstått ännu?
1 svar · 1,8k läst
T
thomasbyberg: Såg ju kanon ut, tusen tack!
12 svar · 7,7k läst
·
S
Stubai: Köp en väderstation med fuktmätare och trådlös extern utomhusenhet. Sätt upp den externa delen på vinden och kontrollera luftfuktigheten. När du väl har koll på temp och fuktighet kan du börja med att montera gavelventiler och se hur det påverkar klimatet på vinden. Ibland räcker gavelventiler, ibland krävs något mer forcerande.
1 svar · 2,1k läst
S
Stubai: [citat] Då kan vi utesluta eventuell takfotskil som felkälla.
5 svar · 1,7k läst
plåtrickard
plåtrickard: Det går ju flytta upp pannorna en bit
1 svar · 925 läst
prototypen
prototypen: Rekommenderar Supercat eller Nya fällan, har tagit flest här. Läs mer i tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/moessen-flyttar-in.220212/ Har du otur som vi får du riva ur all isolering då det kan vara rena mushotellet. Protte
3 svar · 3,1k läst
·
M
MagicFingers: nä, valmat tak skall ha en sån här.. https://www.benders.se/sortiment/tak/betongtillbehor/borjanvalm/ det finns slutnock och börjannock jätte simpelt..
3 svar · 1,1k läst
MichaelTh
MichaelTh: [citat] Låter ju inte osannolikt att de torkat isär. Får överväga spikplåt. Tack!
2 svar · 1,1k läst
·
P
Pularen1: [citat] Ok! stort tack för värdefulla svar.
12 svar · 2,5k läst
·
F
Flaska: [citat] OK , blev tvungen att skicka en fråga till en av de mer renomerade solcellsbyggarna på orten för att stämma av om de har några tankar kring alternativen. Bra att du tog upp det. Du har inte gjort någon ny genomföring i duken, exempelvis monterat en kamin eller dyl. Verkar ju vara görbart, men svårare att få bra som jag tolkar hantverkarn
6 svar · 2,2k läst
mexitegel
mexitegel: Det är väl lite elakt att gå på dem eller? :crysmile:
3 svar · 861 läst
F
fredand44: Hej Vi har länge klurat på solpaneler. Nu är det ju än mer aktuellt med tanke på pris på el. Vårat plåttak tror jag är från 1990, i bästa fall. Sponten under är okej. Men igår var jag upp på taket och kollade. Skapligt solblekt (vilket kanske är bra) men skvallrar oxå om åldern. Lite rostangrepp i kanter. Vad tror ni, bör man byta plåten innan man investerar i solpaneler?
0 svar · 806 läst
·
SidanKaos
SidanKaos: Hej, En vän till mig funderar på att köpa ett fritidshus men det är några färgen i några rum flagnar, se bild. Taket är tegel med råspont under, de har inte lyckats komma ut på taket ännu. Har ni något idé om vad det skulle kunna vara? Läcka från taket? Eller bara kass färg?
0 svar · 739 läst
·
K
kattparet: [citat] Ett lock? Inte helt hundra på vad du menar. Det sitter som ventilationshuvar på båda rören (inte inritade dock) Taket på skorstenen kan man liksom lyfta av vet jag. Har ju sett att der runnit kondensvatten ut genom ventilerna på vintern och frusit på. Såg inte så reko ut. Jag är ju lite på jakt efter eventuella risker för fuktskador då det på insidan finns gamla spår efter
2 svar · 999 läst
·
B
Bundas: [citat] men det kanske går att lösa även med kortare längder, men då behöver jag fler ...
3 svar · 886 läst
·
S
saltet: Läste om denna isolering när man har begränsat utrymme. Ska själv omisolera vårt innertak. Har någon erfarenhet av denna produkt ? Vi har lågt i tak.
3 svar · 4,0k läst
·
pelle plåttak
pelle plåttak: Rent generellt skulle jag starkt överväga att byta ut hela taket om ni skall sätta på solceller oavsett hur nytt det nya taket är . Du säger själv att det är en riskkonstruktion. Dessutom har återbetalningstiden för solceller kraftigt förkortat med de elpriser vi har idag jämfört med tidigare
1 svar · 1,9k läst
mexitegel
mexitegel: Skarvarna i gipset behöver du sätta pappremsa på annars kommer spacklet mest sannolikt spricka.
3 svar · 1,3k läst
·
J
Jostejoogar: [citat] Det var två år sedan jag såg det för första gången, då var det typ en kvm men som sagt det senaste året har har blivit mycket mer.
4 svar · 1,1k läst
·
K
kedjemannen: [citat] Hej! Vet ej nåt om ångbroms eller spärr i nuläget tyvärr. Isoleringen såg ut som stenull, men jag är inte säker.
11 svar · 1,2k läst
·
M
Mikaela123: [citat] Tack!
2 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.