F
flaektrem: Har börjat lagt ut nu, och för den som undrar så blir det ett jävla sträckande på sig när man lägger 1500cc. Så jag förstår att vissa uppfunnit andra metoder och buntplaceringar för att minimera detta slit. Får testa en annan metod nästa gång, men detta fungerar den här gången.
19 svar · 14,1k läst
·
D
Drsnuggels: Okej! Funderade annars på att klamra med 16mm och mkt tätare samt skruva i ytterkantern bara med kort skruv. (Dvs klammer i fogarna) Vad tror du om det?
2 svar · 4,7k läst
Mats-S
Mats-S: [citat] Taket ska givetvis vara tätt när underlagspappen är på plats, givetvis under en rimlig tidsperiod eftersom underlagspappen inte ska förväntas hålla år efter år. Så det är bara för UE att fixa problemet asap.
1 svar · 1,8k läst
P
Peter321: [citat] Ok, så det är alltså antagligen bara masonit direkt under pannorna? Det kanske kan förklara fläckarna då jag haft ett par pannor för ett några år sedan som var spruckna och byttes.
2 svar · 2,6k läst
·
Stucki
Stucki: [citat] Ja, men lite så. Frågan är om jag kommer undan med att konstruera en egen lucka eller köpa en för ett par tusen? Det kan väl inte vara jättesvårt att göra en 1200x1000 lucka/låda och fästa med gångjärn? Den där filmen har jag kikat på, och de har ju köpt en färdig lucka!
16 svar · 2,1k läst
·
Aaiight
Aaiight: [citat] Redan fixat men tack för svar!
66 svar · 14,1k läst
·
A
ac.falk65: [citat] Aha, spännande att höra, tror vårt hus också är Mockfjärds. Vi får kanske fundera på något liknande. Som tur är har vi egentligen bara toa och handfat i badrummet så inte en massa fukt därifrån men verkligen osäker på hur det ser ut uppe på taket. Tack snälla för svar!
2 svar · 1,2k läst
·
Helmer Fudg
Helmer Fudg: Hej! Vet väldigt lite om huruvida detta är fuktskador, rötkador mfl och skulle vilja ha lite rådgivning av någon som har mer erfarenhet. Huset är från 1942 men nya plattor, läkt och papp osv gjordes 2021. Hela taket renoverades och delar som var ruttna byttes ut. Vinden är dock orörd så vitt jag vet. Ingen renovering av taket gjordes mellan 1942-2021. Bifogad bild visar den typen av
0 svar · 2,0k läst
·
Belmlu
Belmlu: Tack för svaren allihopa!
21 svar · 4,1k läst
·
S
snickker: Eller är det bättre att montera den i översta 45x45
2 svar · 2,5k läst
·
F
född_Snygg: [citat] [/QUOTE] Tjenare! Följande hände: Jag struntade i att vänta & köpte en rulle underlagspapp, spik & en burk asfalt. Sedan skar jag bort den skadade pappen & stack in en lagningsbit. Orsaken att pappen gått sönder är att ströläkten är för lång - nedre änträet har pressat sig genom pappen eftersom taket (råsponten) ändrar vinkel närmre takfoten. Planerar att byta all papp.
12 svar · 5,6k läst
·
80talshuset
80talshuset: [citat] Tack. Fått tag på hantverkare, så hoppas det kan bli löst i slutet på veckan. Tack alla som kommenterat, snällt av er.
6 svar · 1,7k läst
·
S
stugfar: [citat] [citat] Ja det låter lite som hängslen och livrem. Men visst, någon kanske har varit med om att yttertak och ströläkt blåst bort för att läkten ruttnat eller något sånt.
8 svar · 2,1k läst
S
skogaliten: [citat] Det var ganska vanligt att man på mindre ekonomibyggnader inte hade nockpannor alls. Så ur ett byggnadsvårdsperspektiv är det helt enkelt sådär man gjorde förr, och nockpannor blir i så fall "fel". Man såg istället till att de översta pannorna låg så att säga omlott. Alltså ena sidan översta rad skulle täcka över andra sidans översta rad. Jag har även sett en del
2 svar · 920 läst
·
Noramasen
Noramasen: Du har ju en färdig längd, och om du vill ansluta panelen tätt emot råsponten så mäter du på höger sida vilken höjd du har (x mm) och därifrån får du snedkapa panelen till panelbreddens höjd tangerar råspontens läge och därefter blir den hel. Och den ovanför får du kapa från 0 mm på höger sida, till den höjd som återstår på vänster sida (=xmm). Och är panelen en s.k.
3 svar · 2,6k läst
·
Joxaren
Joxaren: Det finns väldigt bra steg för steg instruktioner, filmer mm om hur man lagar sprickor eller skador. Gör en sökning på laga takpapp. Det är olika på hur skadan ser ut, men inte svårt.
10 svar · 5,7k läst
·
M
MrTobbe: Dessa kör vi en del med på jobbet, dock ingen koll på hur dyra de är. https://www.roxtec.com/sv/produkter/
1 svar · 1,4k läst
N
nra: [citat] Tack (y)
4 svar · 1,9k läst
·
J
Jost.8: [citat] Tack för svar *tumme upp*
3 svar · 1,6k läst
·
M
MagHam: Du kan kapa. Dom kryper inte utåt. Finns ingen fysikalisk anledning att den risken skulle öka, det är ju ändå bara den lilla bit som passerar brädan som har friktion även som det ser ut nu. En tigersåg med långt blad gör att man kan flexa lite och avverka dom i en hiskelig fart. Bra att du tänker säkerhet förresten (y)
3 svar · 2,7k läst
·
J
JPQ: [citat] Finns inte mycket plats att (leka med) lägga min underlagsduk på grannens sida då dem har ströläkten väldigt nära kanten, men definitivt bra tips om att lägga en remsa under deras. Tar gärna emot förslag på pappremsa och asfaltskit.
6 svar · 1,8k läst
·
A
ACJ83: Hej Hur utför jag en takvård på mina 30 år gamla betongpannor? Det finns nästan ingen algpåväxt och undertaket är oljehärdad masonit som ser bra ut. Anledning till detta är att jag tänkt montera solceller inom en snar framtid. Behöver jag ens göra något åt mina pannor? Det jag vill är att förlänga pannornas livslängd.
0 svar · 1,0k läst
M
Mattsan33: Nej jag håller nog med. Kör vanlig takpapp. Tack för feedback!
5 svar · 4,7k läst
·
X
xayide: Såhär ser det ut utan pannor...
4 svar · 2,3k läst
·
X
xayide: Hur löste du det? Köpte samma men det gamla hålet linjerade inte med hålet i pannan så fick såga upp och funderar nu på hur jag tätar det som hamnar utanför muffen
2 svar · 2,2k läst
·
Olzz0n
Olzz0n: Har en vind som idag är delad i två. Det är två tak som möter varandra och det finns ingen öppning utan råsponten täcker där jag tänker att man skulle kunna komma åt även vinden under andra taket som gör vinkelrätt från den vind jag har åtkomst till. Frågan är nu att jag tänker att man helt sonika kan ta en sticksåg och såga bort råsponten som förhindrar åtkomst in till
0 svar · 1,0k läst
J
JPQ: Renovera taket på ett parhus från -73, när jag skall lägga på de nya råspontskivorna upptäcker jag att takstolarnas ”överarmar” har givit med sig vid balkskarvningen med spikplåtar. Takstolarna lutar i olika håll vid skarven vilket gör uppsättning av råspontskivor omöjligt. Vänder mig till er i forumet om råd hur man kan/skall förstärka takstolsöverarmarna innan jag kan
0 svar · 970 läst
F
fribygg: [citat] Min metod är snabbare och går lätt att göra själv även över huvudhöjd om man har en dyckertpicka.
20 svar · 6,7k läst
·
H
halj: [citat] Absolut men när har du varm luft på vinden som är så fuktig att den kondenserar när den kyls till de cirka 20 graderna som röret håller? Eventuellt skulle man på vintern kunna få kondens på insidan av röret men det är så kort sträcka att jag har svårt att se att luften hinner kylas tillräckligt.
6 svar · 3,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.