M
-MH-: Jag skall ha gipsplank (600x1200) i tak. Tidigare har jag skruvat på helt tak, då har jag justerat planken så att takdosan för belysning hamnar centrerat mitt i en skiva. Men om man skruvar upp planken på glespanel (c/c 300) hamnar takdosan mitt i en gles. Eller har jag missat något? Kan man kapa glespanelen så att dosan får plats, eller stå ut med ej centrerad dosa?
0 svar · 1,0k läst
G
Gus1982: [citat] Tack!
2 svar · 1,3k läst
·
Rickard.
Rickard.: [citat] Jag hade inte gissat att skillnaden i priset var så stor så jag tycker du gör ett rimligt val men skillnaden är lite större än vad du får den att låta tycker jag utifrån det som går att läsa. ”testad och godkänt” är dyrt och funkar alternativen så är det ju utan värde ;)
7 svar · 4,6k läst
L
longtimelurker: Nu anmält till försäkringsbolaget och det är Nomor som är deras partner för dessa typer av ärenden. Ger en uppdatering när de varit på besök :)
11 svar · 4,2k läst
·
S
Stuff: [citat] Vanliga takskjutportar? Det håller! Jag var faktiskt lite krånglig och monterade porten först och satte då upp tillfälliga gles (28x70) precis där portskenornas fästen hamnade. Mest var det för att få portarna på plats och garaget tätt under första vintern. Sen började jag regla och isolera insidan först våren därpå. Då satte jag 28x70 i hela taket och fick ibland lossa
7 svar · 1,3k läst
B
Bobban1: Håller på att renovera skorsten och har fogat om utvändigt. När jag började kolla invändigt så upptäckte jag att ganska många stenar är lösa mellan kanalerna. Hade tänkt glidgjuta från nock och uppåt, men inser att det nog blir svårt att rengöra utan att stenarna faller ur. Så nu har tanken slagit mig att jag kanske ska ta hit en murare som bygger om den från nock uppåt då vi
0 svar · 641 läst
Rickard.
Rickard.: Oavsett vad du väljer så är det dags att börja fundera på hur ni vill ha det samt hur det ska finansieras. Mycket detaljer på taket ger mig väldigt lite förtroende i att det kommer hålla länge till men ibland blir man förvånad. Om man ska bedöma det ifrån moderna ögon finns det nog inget rätt på dina tak men utifrån när jag gissar det är ifrån kanske 50% var ok…
4 svar · 1,9k läst
·
R
RalleB: Eller så har de oljehärdad masonit under. Inget fel med det
7 svar · 2,9k läst
Turinna
Turinna: Vi har rivit ned putsen på vårt hus inför att byta till stående lockläkt. Fasadbytet blir dock försenat pga av olika skäl, vilket innebär att den oisolerade vinden nu står med endast ganska glesa plankor som skydd mot utomhus, så vinden och kylan drar rakt igenom. Vi eldar ganska mycket också, så att murstocken blir varm, vilket innebär (och detta är min egen teori, rätta mig om
0 svar · 1,1k läst
Lise Ellström
Lise Ellström: [citat]
2 svar · 1,4k läst
·
Lise Ellström
2 svar · 1,4k läst
·
Azrael79
Azrael79: Hur fan har den plåtslagaren gjort där , de ska han inte vara stolt över . Ser för jävligt ut . Du ska nog ringa en besiktningsman så han går över taket . Där e så många fel så . Jävla amatörer
87 svar · 38,6k läst
·
M
Mr perfekt: [citat] Svarar på gammalt inlägg,jag har takfirma o stor del av mitt jobb är åka runt till folk o täta där s,k överlåtelsebesiktning skett,kan säga såhär den är helt värdelös har fixat uppenbara fel som övelåtelse besiktningsman måste ha sett men ignorerar av nån anledning,har riktiga skräck exempel.
9 svar · 6,9k läst
Rickard.
Rickard.: [citat] Nej använd den till bärläkt, vill du spara några kronor kan du skippa ströläkten som inte ligger ovanpå takstolarna.
7 svar · 2,3k läst
·
E
eeekarlsson: Hej, Jag står inför samma "utmaning". Jag vill montera solceller på ett tag där jag har Benders lertegel Tvilling. Någon som gjort det i detta forum? Är det extra krångligt? Mvh Erik
1 svar · 1,4k läst
Matti_75
Matti_75: Den undre pannan ligger inte rätt.
1 svar · 1,0k läst
·
J
JackElias: [citat] Tack så mycket, då kör jag!
2 svar · 811 läst
plåtrickard
plåtrickard: Tillägg, bandtäckning, men inte jättenogrant utfört
3 svar · 1,2k läst
·
O
olsjo: Jag har möjlighet att förankra i en skivstång med typ 200+ kg vikter. Det borde väl vara en utmärkt förankring så länge den läggs på tvären så den inte kan rulla mot huset? Även lätt att förflytta genom att vända och rulla den. Eller missar jag något uppenbart som gör att detta skulle vara en dålig idé?
15 svar · 4,6k läst
·
N
nova383: [citat] Själva falsfästen kan jag köpa färdiga och till rätt/mitt tak. Armeringjärn och vinkeljärn som takbrygga har jag sett på andra äldre tak/större hyreshus.Men kan ju ha vinkeljärn och sträckmetall också. Inget bestämt än vi får se, tänkte mest på om det är tillåtet eller inte och det kanske är bäst att köpa färdigt, men tråkigt o omotiverat dyrt
3 svar · 2,4k läst
M
Micke By: Halloj! Vi bor i äldre villa/radhus byggt 59 med Vågigt eternit tak, är nu på väg att planera in solpaneler men väljer att gå den långa vägen med takbyte/renovering först, pga att eternit tak inte är så "vänliga att montera solpaneler " på! Nu till frågan: som det är nu så är vinden luftad via 1m masonit som är monterad under eternit-takets nederkant och in över hammarbandet.
0 svar · 762 läst
HOBBY ARCHITECT
HOBBY ARCHITECT: [citat] Ja, just den ritningen ser lite konstig ut.
3 svar · 3,6k läst
·
F
forummannen: Glömde skriva att jag tänkte låta hantverkare göra det.
2 svar · 3,6k läst
·
prototypen
prototypen: [citat] Jag tycker du har lösningen där, skruva på undersidan taket
7 svar · 2,9k läst
·
G
g2p3ihr: Tack för tiden ni tar att brodera ut resonemangen! Jag tror inte vi gör något speciellt, men kan ju inte svara för tidigare ägare förstås. Det kan noteras att vi bor i skärgården på västkusten och att huset dessutom delvis står på Berg som drar in fukt i källaren. Vi har sedan vi flyttade in åtgärdat delar av den fukten och kör bland annat avfuktare där nere när det behövs.
10 svar · 7,9k läst
·
Smisksågen
Smisksågen: Färgen på mitt plåttak har börjat släppa. Jag har inte kikat på det i detalj, men det ser ut som om man kan riva bort det mesta. Min fråga är om man behöver använda högtryckstvätt som jag läst i andra trådar? Eller om det helt enkelt räcker med att skrapa + slänga på en stålborste på skruvdragaren och putsa av den färg som inte går att rycka bort med händerna? Eller skulle
0 svar · 1,8k läst
Larsa
Larsa: Finns flera plåttak man skruvar direkt på pappen, pannplåt och bandtäckning t.ex. Så TP 20 lär funka utmärkt även om alla instruktioner säger att det skall vara läkt… Men det är ju min åsikt…
8 svar · 1,9k läst
Antwerpen
Antwerpen: [citat] Hej, det blev borrade luftkanaler i balkarna. Efter många om och men och rådfrågning hos hantverkare. :)
7 svar · 3,0k läst
·
Harecoin
Harecoin: [citat] Tack
5 svar · 1,3k läst
·
Harecoin
5 svar · 1,3k läst
·
J
jahallåja: Missade att takläggare påstått att det inte gick att montera fågelband, men bra att du fick till det ändå!
3 svar · 3,1k läst
·
F
flaektrem: Har börjat lagt ut nu, och för den som undrar så blir det ett jävla sträckande på sig när man lägger 1500cc. Så jag förstår att vissa uppfunnit andra metoder och buntplaceringar för att minimera detta slit. Får testa en annan metod nästa gång, men detta fungerar den här gången.
19 svar · 14,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.