B
byabin: Ok då har jag fått upp ytpappen. Torkade upp ytor som skulle klistras med värmepistol, övriga ytor lät jag vara. Sitter som berget. "Så länge det inte ser blött ut" läste jag någonstans och är kanske en bra riktlinje, så var det i alla fall idag.
7 svar · 3,7k läst
P
Pyka: Vi tejpade över hålen på plasttaket med tectis tejp temporärt efter en hagelstorm. Höll i över ett år, utan att släppa och inget läckage, innan vi bytte ut taket. [bild]
2 svar · 3,4k läst
·
S
saiko: [citat] [bild] Blev lite överlapp men bra tycker jag
3 svar · 1,7k läst
·
Rory
Rory: Excuse me writing in english, my written swedish is appalling :) but reply in swedish is fine for me Hi, I'm currently designing a new fritidshus and am thinking of having a "standing seam metal roof" or what we'd call "tray roofing" in New Zealand. Is there a standard width of the sheets, between the seams, i.e. for standing seam metal roofs that look a bit like this:
0 svar · 821 läst
Rickard.
Rickard.: [citat] Då är det en takbrunn du ska ha, finns olika dimensioner som går på ett eller annat sätt anpassas mot stuprör även om dom egentligen inte är tänkta så, Dom är egentligen anpassade mot avloppsrör. Takbrunn kräver svetsad papp och jag gör en kvalificerad gissning att du inte kan det så då är det bäst om pappläggaren också fixar brunnen.
3 svar · 1,0k läst
F
fribygg: Du får väl måla till våren?
4 svar · 3,0k läst
·
M
Marninger: Ok [citat] Ok, - tack för rådet. Då får jag försöka hitta någon lokal plåtslagare.
2 svar · 1,1k läst
·
DIFRobert
DIFRobert: Hej! Yes jag anlitade dem då för ett år sedan och jag är nöjd
5 svar · 1,9k läst
Jiji
Jiji: [bild] Då här såg det ut i vårt tak när vi precis hade köpt huset. Det var en läcka som måste ha pågått i väldigt många år. Bjälken var helt upprutten. Den delen som är kvar var som blött knäckebröd. Det gick att fixa och nu är jag väldigt nöjd över att vi har bytt tak men då var det oerhört stressande.
5 svar · 3,7k läst
·
B
Brell59: [citat] Finns den kvar komplett / Kjell
6 svar · 3,5k läst
Rickard.
Rickard.: [citat] Brist på kunskap och förståelse för vad det är helt enkelt, 221 är ett bättre material på alla sätt och vis och det gäller även under ytpapp. 122 är dock billigare.
18 svar · 4,5k läst
·
P
På Fritiden: Jag håller på att bygga bastu i ett ouppvärmt förrådsutrymme. Efter olika råd och rön har jag kommit fram till att sätta fuktspärr eller bastufolie på väggar och i tak i bastun eftersom det omgivande utrymmet som är ett ouppvärmt förråd inte skall bli fuktigt i samband med bastubad. Väggarna i förrådet är isolerade delvis för att dämpa ljud utifrån och jag har sent om sidor
0 svar · 1,7k läst
·
MrJay
MrJay: Hade ett snack med hantverkarna idag, ett av förslagen är att ha 45x95 reglar eller dylikt mot husfasaden direkt (skruvas in i Thermomur) under råspont, likadant längst ut (skruvas uppifrån genom råspont) - dock 4cm indraget från kant samt reglar emellan dessa. Man tar sedan cellplastskivor med 3cm tjocklek och lägger runt dessa och därmed bygger en låda som det går att putsa på.
2 svar · 1,1k läst
K
Kurtivan: [citat] Jag rev bort den gamla lite vekare reglingen och ersatte med 45x70 tvärs takstolarna direkt på spånet. Samma uppbyggnad egentligen som det varit sedan spåntaket var det ordinarie taket fram till 1965.
9 svar · 8,9k läst
·
Slash65
Slash65: [citat] Tack för svar! Okej ja det verkar stämma, googla mansardtak och det ser ju ut att vara samma! Nej de stod på en 2"*4" bräda i golvet så var ett klickgolv lagt runt det. Bifogar bilder på hur det såg ut innan.
3 svar · 2,0k läst
·
J
jonaserik: Som protte säger men bara den delen som hänger in under, låt den del som går rakt ner vara kvar, annars går vattnet runt. Det blir som en vinge ner då.
3 svar · 1,4k läst
·
Rickard.
Rickard.: Man får ju ta lite hänsyn till vars man bor också. Det som funkar i kalmar behöver ju inte nödvändigtvis fungera i Gällivare och rekommendationerna försöker ta hänsyn till hela landet utan att överdriva för mycket. Inte så lätt att få ihop det egentligen.
11 svar · 2,8k läst
·
JonasWe
JonasWe: [citat] Okej, ja det avslöjas ju av att det är torrt och fint större delen på vinden. Funkar Jape produkterna även förebyggande? Eller menar du att när mossan återuppstår så ska jag köra på Jape? Ska ta in offert för måleri, men drömmen är väl att lägga om så jag får spont och papp som underlag. Känns på något sätt tryggare än lösningen som är idag.
12 svar · 4,9k läst
·
M
Martin.ke: [citat] Övriga kanaler är ventilationskanaler samt gamla rökkanaler som ej används. Själva huven har gångjärn på vänster sida i bild och vajern håller i huven vid uppfällt läge om du förstår hur jag menar :). Huven hålls fast med vingmuttrar på motsatt sida gångjärnen.
15 svar · 6,2k läst
·
F
fribygg: [citat] Det finns nog ingen kemikalie som dödar mossa och lav och är lämplig till grönsaksodling. Byta tak, skrapa mossa frekvent eller behandla kemiskt är nog de rimliga alternativ som står till buds.
1 svar · 1,3k läst
J
Jesper Prytz: Ja, vi får se. Om inte annat kanske det blir enklare att blåsa bort löv när de ligger så här.
9 svar · 2,5k läst
·
Rickard.
Rickard.: Största skillnaden mellan smala och breda våder är ju själva materialet och inte bredden. Dom som är 1m och uppåt är det som kallas underlagsduk och är extremt mycket tunnare än papp, bättre men mindre asfalt helt enkelt framtagna främst för yrkesmän där tid och vikt är prioriterat men jag vet inte om någon kan svara på vad som egentligen är bäst.
2 svar · 1,2k läst
Rickard.
Rickard.: [citat] Väldigt typiskt att det är så, är det inte värre någon annanstans så kanske du inte behöver byta nått. Med lite otur är första eller första två brädorna dåliga men knappast värre än så. Fotbrädan och hängränna är kanske lika bra att göra bort innan med tanke på hur det ser ut.
10 svar · 3,6k läst
·
Noramasen
Noramasen: [citat] Jag håller med. Och jag kan anse att det ser lite plottrigt ut med dessa småband som ligger mellan takfönstren och inte livar med falserna på övre och undre läggningen. Fönstrena ser ut att ha symmetriskt avstånd till falsningarna och varför då inte låta banden gå upp till övre kompletteringen där det verkar ligga en rörelsezon. helhetsintrycket blir så mycket bättre då
7 svar · 1,6k läst
·
D
dibb: Tror att taklucka är billigare, men framför allt snyggare och säkrare. Tänk även så här att DU själv, kanske någon gång måste gå upp på taket. Annars kan du alltid ringa till sotarna och höra vad de tycker, då det är de som kommer mest att vara på taket.
1 svar · 1,2k läst
mexitegel
mexitegel: Du bör nog först kolla hur plant panelen sitter, den kan mycket väl vara vågig på både det ena och andra hållet. Panelen tar upp det naturligt så det inte syns, målade gipsskivor gör det betydligt sämre och det riskerar att slutresultatet inte blir som du tänkt dig.
13 svar · 6,8k läst
·
H
Hasse__89: [citat] ja det stämmer det är en färdig modul! Tyvärr har jag inga bättre bilder men på sidorna av underbeslaget är det skumgummilist som ska förhindra snö och regn att tränga in ,, det jag reagerar mest på hur nederkant ser upphöjd ut .
2 svar · 1,8k läst
·
B
bsoderbergh: Tack för ditt svar! Huset har stått sedan 1942. Inga fuktproblem, men fästpunkterna (A) har börjat glappa. Svackan är på den del av huset som har råvind, i andra delen - där råvinden är utfyllt med rum med stödjande väggar ser det bra ut. Frågan är om jag ska trycka upp svackan (är rädd för att takstolarna knäcks) eller om det räcker med att förstärka fästpunkterna med
2 svar · 1,7k läst
·
M
Maroun Sleiman: Hej Vi bor på en villa där taket behövs bytas så småningom. Därför funderar vi på att byta tak och försöker bestämma oss om vilket typ av tak vi ska välja. 1- vanliga takpannor med solpaneler ovanpå. 2- sunroof där solpanelerna blir taket. 3- Takpannor som fungerar som solpaneler. Är det någon som har erfarenheter från sunroof? Tack
0 svar · 935 läst
B
BSOD: [bild] [bild] Så där gjorde jag. Byggde på befintliga takstolar med en 70 x 45, med urtag för reglar ovan. Förstärkte på sidorna med en panelbräda, 70 x 22 (eller liknande) som jag skruvade in i takstolen. Reglarna ovanpå körde jag vidare på 95 x 45. Som golv tog jag samma panelbrädor (som blivit över i ett annat projekt). Jag har inte upplevt att det är nå enorma mängder damm som
2 svar · 2,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.