Jag skall sätta panel i ett ryggåstak längs med taket som är 8 m långt. Dvs inte sätta glespanel först.

Min fråga är om det fungerar med 15 mm slätspont med regelavståndet 120 cm. Tilläggas skall att det kommer att bli 5m till nock och att det inte skall hängas upp någonting i snedtaket. Att det kommer att svikta om man trycker på taket förstår jag men så långa gäster kommer jag inte att ha. På yttertaket kan man ju ha 17 mm råspont så borde det inte gå med 15 mm på insidan? Att ta i med 24 mm tycker jag blir i värsta laget, även vad gäller pengar.

I denna arme av erfarna hantverkare borde väl finnas någon som tycker bu eller bä

Har du isolerat och satt upp diffusionsplast i taket innan du ställer denna fråga?

Jag tror personligen att det kan funka med rätt infästning och kvistfritt virke, sen vet jag inte hur det blir med det estetiska. Isoleringen väger ju trots allt 30kg/rulle.

Jag har satt upp 17 mm. på regelavstånd 120 cm., och det sviktar inte störande mycket om man trycker på det. Har också sett tak 12 mm., det kändes alldeles för tunt. Skulle tro att det går med 15 mm. även om det är på gränsen.

Isolering 3 x 95 mm skiva men den skall väl inte trycka på panelen så att den buktar. Funderar på att köpa 15 mm golvträ på ByggMax och använda som panel.

Borde funka. Glöm inte att dra elen på takstolarna före isolerandet bara.

Hej

Jag har samma erfarenhet som Faidros med 17mm och 120cm regelavstånd. Det såg bra ut och buktade inte.
15mm kan va gränsfall med mycket isolering.

/E

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.