Håller på att renovera ett hus från 30-talet. Jag har nyligen isolerat om vinden, nu ligger ca 40 cm ekofiber, numera är även muren kall då vi inte eldar i pannan längre.
För att då förebygga problem med mögel på vinden tänker jag montera mögelstopp. (istället för ventiler i väggarna=tegel)
Men vet inte riktigt i vilka nivåer i yttertaket dessa skall monteras och inte heller hur tätt?
Har gjort en liten skiss (i paint...) Nivå ett är alltså uppe i nock och nivå 2 är precis ovanför isoleringen. Nivå 3 är där isoleringen ligger an mot taket.
Vid monteringen av dessa mögelstopp jag köpt så skall pappen skäras upp för att skjuta in mögelstoppet i överkant under pappen.
Det borde kanske därefter tätas, men med vad?
Tack så länge!
//Hjerpe
För att då förebygga problem med mögel på vinden tänker jag montera mögelstopp. (istället för ventiler i väggarna=tegel)
Men vet inte riktigt i vilka nivåer i yttertaket dessa skall monteras och inte heller hur tätt?
Har gjort en liten skiss (i paint...) Nivå ett är alltså uppe i nock och nivå 2 är precis ovanför isoleringen. Nivå 3 är där isoleringen ligger an mot taket.
Vid monteringen av dessa mögelstopp jag köpt så skall pappen skäras upp för att skjuta in mögelstoppet i överkant under pappen.
Det borde kanske därefter tätas, men med vad?
Tack så länge!
//Hjerpe
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
asfaltsklister/ takpappklister heter geggan.. ta på vantar
Mögelstoppern skall sitta så högt upp på taket som möjligt, det är där som ventilationen behövs+ takfoten, så får du god ventilation av utrymmet. Borra hål med dosborren. Det är vanligt att sätta mögelstoppern mellan varje takstol.
Liknande trådar
-
Placering Värmepump garage
Värmepumpar -
Mäterskåp placering: Ska man Dölja in i väggen eller kan man bara Skruva Fast på väggen ? Finns regler? Tacksam
El -
Hjälp! Fönster storlek/placering
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Placering av vibrationsmätare/sprängning
Grund & Markarbeten -
Placering Luft/luft / få upp värme till övervåningen.
Värme allmänt