Har någon av er tagit bort gammalt mögel så att ni vet om det nybildas eller är gammalt svartmögel man ser?
Själv märker jag så jäkla väl hur mycket uteklimatet styr vinden. Vindstilla = 75-80% Rh och 12 graders skillnad mellan vindstemp och utetemp. Blåsigt som nu = 70% Rh och 5-6 graders skillnad i temp.
Nej, jag tror det blev rätt. När det är vindstilla är det lite varmare, kanske 3-4 plusgrader, och lite högre Rh eftersom det är mer påverkan från inomhusluften (min gissning). När det blåser drar uteluften rakt igenom och nu när det är så kallt ute så verkar det vara torrare luft ute trots att den är kall. Eller så sänks Rh när den svinkalla uteluften värms lite på vinden.
Har just nu -2 och 69% Rh på vinden. -9 och blåsigt ute.
Har legat på ca +2 och 75% Rh tidigare vid samma utetemp men vindstilla.
Jag skulle se över dom diverse håll vid takfoten. Kanske du kan stänga några av dom på den sidan som det blåser mest ifrån? Då blir kanske vindstemperaturen mer stabil och högre fast det blåser som värst? Ingen idee att kyla ner vinden i onödan, tycker jag.
Du kan kanske prova dej fram till att inte stormventilera och ändå behålla bra miljö på vinden nu när du håller koll och mäter kontinuerligt. Att bara läsa av mätaren ändrar ju inget .
Relativ fuktighet är rätt oväsentlig när det är minusgrader ute och luften är relativt mycket torr, tycker jag. Det är viktigare att man håller bra hög tempskillnad mellan på vinden och ute för att slippa kondens/rimfrost på dom ställen som är kallast. Och rimfrost hos mej var det alltid där det blåste in vid takfoten. På vintern var det synligare men ändå ej så farligt som med kondens under resten av året då mögel vaknade till liv.
gaia
Nykomling
Medlem: Jan 2010
Län: Stockholm
Vi har använt en diffspärr som vi verkligen tror på.
Det kändes märkligt att sätta heltät plast i vårt gamla hus så
vi köpte en väv som kallas mataki D50 ångbroms, som
är vindtät men inte helt ångtät. Den kan alltspå ventilera ut eventuell fukt som hamnar på fel sida eller så, men stoppar det mesta av den fuktiga luften från innerdelen av huset. Den är tyvärr dyr 2500:- för 25m x 2,7 m men man behöver väl oftast bara en rulle sina innertak för den är så bred.
Rekommenderas! Eller, ni andra?
kalle
Senior medlem
Medlem: Aug 2008
Län: Västerbotten
Håller med om ångbroms. Funkar även bra med vanlig vindväv. Den stora orsaken till att fuktig luft letar sig upp på vinden är inte genom diffusion utan genom konvektion och den senare stoppar man lika bra med vilket vindtätt material som helst. Läs mer här om ni är tveksamma: