Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Forumgud Medlem: Nov 2005
    Län: Göteborg, Västra Götaland

Går säkert utmärkt med spikplåtar.
    "Mittenbrädan" behövs inte!

2.    länk #17

Nu såg jag att jag läst lite slarvigt!
    Du skriver: "(brädorna måste även skarvas då reglarna skall vara 5m långa)"

Där tror jag att du är ute på farligheter. !!!
    Tänkte du skarva över- och underliggarna??
    Med spikplåtar?
    Det tror jag att du bör låta ngn konstruktör titta på.
    Där kan man inte så lättvindigt och säkert kasta ur sig att det ska hålla.
    Det kan bli avsevärda krafter!

3.    länk #18
    Nykomling Medlem: Jun 2006

Jepp brädorna måste skarvas då det inte är så lätt att hitta brädor som är drygt 5m långa, då är det väll fingerskarvat som gäller... och det har jag inte, utan man skulle då fördela skarvarna så dem inte ligger bredvid varandra utan en åt ena hållet en åt andra och den sissta åt samma håll som den översta brädan, tänkte då limma och skarva med spikplåtar..... sen samanfoga alla tre brädorna med lim på högkand och med spikplåtar så dem bli till en 40cm hög regel,

Men om det inte går så är det plywwod som gäller,
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	HPIM0017.jpg
Visningar:	76
Storlek:	42.7 KB
ID:	15736  

Senast redigerad av zeth 2008-02-25 09:53

4.    länk #19

G ö R I N T E S å !

5.    länk #20

Ok då undviker jag det.... då blir det å klä dem med plywood å limma å skruva i stället då

kika in på besta blocks hemsida... mycket intressanta grejjor, ser väldigt klent ut men det är ju någon kunnig som räknat på det så det lär ju hålla för dem.

6.    länk #21

Nu missförstod du mig!

Det jag menar är att du kan inte skarva virke på det sätt du tänkt dig.
    Det måste vara fingerskarv, annars håller det inte!!!

7.    länk #22

Jag var i kontakt med snickaren som skall jobba hos mig i sommar, han påstod att ex. ovan med plywood trotts skarvning skulle bli mer än tillräckligt stabilt.

Jag klär hela reglens längt med plywood och limmar och skruvar på båda sidor regeln i mitten där plywooden skarvas fäller jag in en bit så det finns att skruva i och så att reglen blir solid just där. samma i varje ände av regeln.

Vet inte om han har fel, men han är väldigt erfaren.

8.    länk #23

Snickare är bra på att spika o såga.
    Konstruktörer kan beräkna konstruktioner.

9.    länk #24

Ex. som på bilden
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	takasar.jpg
Visningar:	125
Storlek:	32.6 KB
ID:	15737  

10.    länk #25

Bör jag inte lita på honnom? man blir ju oroligt när man hör motsatsen! det måste ju hålla!

Om det nu är som du säger, finns det något sätt att konstruera reglarna så att det går att slippa andvända fingerskarvat virke, ex. förstärka på något sätt, jag har nämligen tillverkat 14st. reglar på detta vis och hade tänkte tillverka resten på samma sätt, men blev som sagt orolig nu när du säger att det inte kommer att hålla!

//Mvh L
    Senast redigerad av zeth 2008-02-25 11:31

11.    länk #26
    ACMEs avatar
    Län: Stockholm

Ex. som på bilden
    Det där ser snarare ut som Kertobalkar, dvs massiva balkar bestående av plywood rakt igenom (gissningsvis 45x260).

12.    länk #27
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2007
    Län: Uppsala

Jag tror GARANTERAT att din konstuktion med dubbla reglar samt plyfa håller för mer än du behöver, plyfan nästan dubblar brottgränsen och samverkanfunktionen i denna konstruktion är maximal.

Titta för ex på:
    http://www.swelite.com/scripts/f2pag...d091f64e1d907f

MvH Jawen

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42