Nu när garaget är rest och läktningen gjord är det dags att montera takavvattning. Är det någon som har erfarenheter av produkterna från Byggmax? Kanske finns det någon annan bra och billig leverantör? Alla tips emmottages tacksamt.

Byggmax grejor har funkat bra hos mig.

Tack. Finns det fler med erfarenheter?

Hej
inge fel på dom grejerna

Varför tänka i termen "billigt" när det gäller takavrinning? Det är ju detta som är det viktigaste på hela huset så det inte blir läckage in i fasaden. Det finns inget billigt som är bra i längden. Det blir en dyr historia efter ett tag då det börjar läcka.
Nej satsa på riktiga prylar som monteras av en plåtslagare.

Har använt Byggmax avvattningsprylar. Funkar fint!

Stålkvinnan skrev:
Varför tänka i termen "billigt" när det gäller takavrinning? Det är ju detta som är det viktigaste på hela huset så det inte blir läckage in i fasaden. Det finns inget billigt som är bra i längden. Det blir en dyr historia efter ett tag då det börjar läcka.
Nej satsa på riktiga prylar som monteras av en plåtslagare.
Varöfr betala dyrt för samma grejjer man kan köpa billigt ? :)
Det finns visst billiga saker som är bra i längden, eller snarare; bara för att det är dyrt behöver det inte vara bra - man måste kolla på vad man får, inte bara gå på priset.

När det gäller montage är det väl som med allt annat. Har man tid och kan sakerna så kan man göra det själv.
Annars hyr man in ngn (och hoppas på att det är en av dom bra hantverkare som borde finnas i högen därute eller tar mycket referenser innan)...

I mitt fall skall det bli intressant att se hur mitt Belgiska Shingel står sig de närmaste tio åren. Kostade 30-40% mindre än Mataki (Jag betalade ca 60 kr/kvm - och Mataki's shingel var f.ö. 10% billigare på ByggMax än andra affärer) - och har fått goda betyg nere i Europa.

/K

Jag har använt Byggmax takavvattning och kan väl inte se några nackdelar med dem. Livslängden vet jag inget om; kom igen om 15 år så får vi se då. Jag har kombinerat det med vissa detaljer från Lindab. Det verkar vara samma eller i alla fall kompartibelt.

Läs inslaget/ ämnet "Plåtarbeten runt solfångare" så kommer ni att förstå vad det betyder att anlita en skicklig plåtslagare som har alla verktyg och då har möjlighet att klippa, bocka, falsa mm så att grejerna kommer exakt på plats och inget läckage kan uppstå.

Jag menar att det finns mycket billigt som är bra, men det handlar om den som sätter upp grejerna. Det finns INGEN som kan montera förutom en plåtslagare. Ingen privatperson kan montera rätt eller har rätt verktyg - där faller ALLT!

Jag går ofta runt bland villor och ser hela tiden billiga, katastrofala lösningar där man försökt själv. Hela huset ser billigt ut. Sedan kan gå runt där man ser fackmän-plåtslagare som har gjort sagolika arbeten, som ser så elegant ut.

Stålkvinnan skrev:
Jag menar att det finns mycket billigt som är bra, men det handlar om den som sätter upp grejerna. Det finns INGEN som kan montera förutom en plåtslagare. Ingen privatperson kan montera rätt eller har rätt verktyg - där faller ALLT!
Att montera hängrännor betecknar jag inte som svårt. Kan man läsa en monteringsanvisning är det inga problem.

En plåtslagare har förvisso (förhoppningvis) mycket mer erfarnhet, men denne plåtslagare var ju bara en vanlig person från början också :)

Men att montera hängrännor och stuprör bör vilken normalhändig person som helst kunna utan några större problem. Har man byggt sitt hus själv så lär det inte stupa (haha ordvits ;)) på det iaf

Att falsa plåt runt takfönster etc - skulle jag själv inte ge mig på, om jag inte hade tillräckligt med tid för att läsa på och prova till det blev bra dvs (i vilket fall det handlar om intresse snarare äön att tjäna pengar förstås) :)

/K

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.