5 316 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Gles eller inte ?
Om jag tänkt sätta OSB + takgips, är det då ok att strunta i glespanel och sätta OSB:n direkt mot takbjälkarna (cc 600) ? Jag behöver helst de två extra cm jag vinner då. Tidigare har det suttit enkelt lager takspånskivor på gles, men måste ta bort även glesen för att göra om en del bakom. Vill som sagt heller inte att taket bygger mer neråt för det blir inget bra....
Följdfråga: Gips ovanpå OSB som i sin tur sitter på takbjälklaget med 200 mm isolering ovanför OSB:n - klarar det EI30 ? Eller måste båda skivorna vara gips ?
Följdfråga: Gips ovanpå OSB som i sin tur sitter på takbjälklaget med 200 mm isolering ovanför OSB:n - klarar det EI30 ? Eller måste båda skivorna vara gips ?
OK, det är ungefär vad jag också kommit fram till. Nu är det inte takstolar ovanför utan bjälklag med cc 600, men visst skulle jag kunna fälla in gles mellan dessa också. Men det känns lite "overkill".
Några synpunkter på brandskyddsklass, klarar takgips på OSB-skiva i sin tur på takbjälklag med 200 mm isolering EI30 ?
Några synpunkter på brandskyddsklass, klarar takgips på OSB-skiva i sin tur på takbjälklag med 200 mm isolering EI30 ?
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Jag kan ha fel, men jag tror att det krävs dubbelgips, dessutom inga genomgångar överhudtaget. Alltså inga takdosor etc.
Jag har för mig att det är OK att ha genomgående elledningar i rör ner till armaturer om ledningarna/genomgången tätas kring och i rören med lämplig massa.
Men finns det inte brandklassade takdosor/kopplingsdosor ? Kommer att behöva ha en i taket, om inte eldragningen skall bli för besvärlig. Alternativt får jag göra en lucka i vindsgolvet och lägga dosan åtkomlig från den sidan.
I mitt fall (EI30) skulle jag alltså, för att ha något bakom att skruva i, behöva OSB+gips+gips. Det blir tjockt.....
Men finns det inte brandklassade takdosor/kopplingsdosor ? Kommer att behöva ha en i taket, om inte eldragningen skall bli för besvärlig. Alternativt får jag göra en lucka i vindsgolvet och lägga dosan åtkomlig från den sidan.
I mitt fall (EI30) skulle jag alltså, för att ha något bakom att skruva i, behöva OSB+gips+gips. Det blir tjockt.....
Klicka här för att svara