Håller vädret är det snart dax för takbyte och vi saknar det papper som ska va mellan isolering och råspont. Då är frågan vilken sorts papper som är bäst? Behöver det kunna stå emot vatten eller funkar det med vilka pappskivor som helst?

Mikael_L
Ska du inte ordna luftspalt med?
I så fall är det vanligt att använda masonitskivor där.

Jovisst blir det luftspalt och då är det uteslutet med papper eller? Jag är väldigt lite insatt i detta, det va min sambo som bad mig fråga er... Om jag förstått det rätt är hans tanke att göra i denna ordning:
isolering
papper, masonit eller ngt???
luftspalt
råspont
papp
läkt
pannor

Normalt sett är det väl papper på isolerskivornas ena sida, men det är nog inte fel att sätta dit en masonitskiva istället.

I er situation skulle jag definitivt överväga utvändig tilläggsisolering med typ frigolit på utsidan av råsponten för att minska risken för mögel på vinden.

Vi har ingen vind. Det är 1½-plans hus och det lilla utrymme som finns mellan innertak och nock är idag fyllt med spån, dvs troligtvis ingen luftspalt öht.

Man brukar sätta masonit som "avskiljare" mellan luftspalt och isolering eftersom denna är styv så att inte man inte trycker in isoleringen för hårt och blockerar ventilationen i luftspalten. Dessutom fungerar masoniten som ett skydd för vind och väta som ev kan läcka in från taket.
Alternativ till detta är t.ex. att använda sig av en styv isolering såsom isovers fasadskiva som kan tryckas emot distansläkten på råsponten i taket utan att förstöra ventilationen. Då behöver man istället en impregnerad vindskyddspapp, innan isoleringen, som fungerar som skydd för vind och väta.

Ja vindskyddspappen va det han va ute efter. Den ska visst va mkt mer lättarbetad än att måttanpassa masonitskivorna. Nu är det bara att hålla tummarna för vädret i helgen...

Tackar för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.