Svara Nytt ämne
  1. 2007-03-17 21:58
    Svara | #1

Nykomling Medlem: apr 2006
    19 inlägg
    Gillad 1 gånger
    3 bilder

Lyfta tak

Vi har precis kommit på att vår villa kommer att bli för liten när nästa barn skall till att komma. Vi har därför funderat på tillbyggnad... uppåt. Ett alternativ som vi tittat på är att man helt enkelt gör ett taklyft och får i stort sätt en hel våning till. Men vi har helt enkelt konstaterat att det blir för stort och för dyrt. I dagsläget ligger funderingarna på att bara lyfta delar av taket. Bi fogare därför bilder på hur jag skissat och hoppas jag kan få några bra tips. Det vi vill få platts med är Badrum, Arbetsrum, TVrum och ett mindre förråd.
    MVH Johan
    tillbyggnad väster.JPG (81 visningar)  

Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2007-03-18 00:36
    Svara | #2

Faidross avatar
    Senior medlem Medlem: jan 2006
    1 499 inlägg

44 bilder
    Det ser lite komplicerat ut. Och själva takytan blir ju faktiskt större än om du bygger en hel våning. Kanske du kan spara pengar genom att minska lite på höjden i stället?
    tillbyggnad alternativ.JPG (60 visningar)  

Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2007-03-18 00:42
    Svara | #3

Nykomling Medlem: apr 2006
    19 inlägg
    Gillad 1 gånger
    3 bilder
    Ja det är möjligt. Jag har dock en fundering om man kan behålla det befintliga taket där jag inte lyfter. Genom att lyfta hela måste jag såga bort alla takstolar. JAg spekulerade i att detta skulle bli dyrare.. Måtten som anges i den andra bilden utgår jag från den maxiamal bygghöjden enligt detaljplanen. JAg skall givet vis kolla upp alla alternativ..
    Tack för dit svar
    Johan

Liknande ämnen

1. Lyfta upp hanbjälke
    av fors i forum Tak & vind
  2. Lyfta en kamin?
    av shadowfire i forum Byggmaterial & byggteknik
  3. Lyfta del av hus på plintar
    av LtdRichard i forum Grund & markarbeten
  4. Lyfta upp ett befintligt tak?
    av pixelmamma i forum Tak & vind
  5. Lyfta hus
    av DMR i forum Grund & markarbeten