Håller på att renovera ett 20-tals hus i trä med gammalt bandtäckt plåttak.

Hade tänkt mig ett litet tak i samma stil över ytterdörren (storlek b 180, d 100). Vet någon om det finns färdiga entretak att beställa i gammal stil, eller ska jag gå till min lokala plåtnisse och be honom bygga.

Har letat modeller och tillverkare av entretak på nätet men har inte hittat något riktigt bra.

Tacksam för tips!

???

Letar också snyggt entrétak så jag bevakar denna tråd med vaken blick. ;D

Är taket från -20 talet så är det antagligen skivtäckning oxå.
Då blir det nog bäst att be din plåtis om hjälp.

Kostsamt men snyggt ;)

Tack för tipset. Jag har en idé på en trästomme (regel och råspont) som jag tänkte bygga själv. Plåten får plåtnssarna sköta. Jag väntar på ett pris från dem nu.

Vem vet - kanske skickar jag en bild när det är klart...

• Gilla
Linda Henriksson
  • Laddar…
Har du kommit nått längre med ditt entrétak?

Letar också entretak till ett 20talshus, så inget modernt stuk, det ska vara snickarglädje och jugend typ som på bifogad bild, dock så ser det ut som en balkong på bilden men stilen ska vara samma

• Balkong i jugendstil med snickarglädje på ett 20-talshus, komplett med trädgårdsmöbler på en träveranda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
W warthog skrev:
Letar också entretak till ett 20talshus, så inget modernt stuk, det ska vara snickarglädje och jugend typ som på bifogad bild, dock så ser det ut som en balkong på bilden men stilen ska vara samma
Så har gjorde vi när vårt 2010-års hus fyllde åtta.
Först ritningarna, som min svåger gjorde:
Teknisk ritning av en huskonstruktion med måttangivelser, inkluderande reglar och takplåt.
Skapa konto
Ritning av renoveringen på ett hus med måttangivelser för planlayouten, inklusive dimensioner på 1400 och 2400 mm.
Skapa konto
Ritning av en anpassad takkonstruktion med sänkt kant och detaljer för takplåtmontering. Ritning av husets hörna med takutsprång och stuprör, ändrat för takplåt. Datorgenererad ritning av ett hus med utbyggnad och anpassning av taket för takplåtar.
Skapa konto
Ritning av husfasad med entrédörr, omgivet av paneler och en silhuett av en person med hund.
Och så här blev det. Lite smalare för att passa takplåten:
Nybyggd träentré med tak över ytterdörr till vit husfasad och värmepump intill.
Skapa konto
Nybyggt smalt entrétak på ett vitt hus med tegeltak, intill en trätrappa och ytterdörr, bredvid en luftvärmepump.
Skapa konto

• Gilla
Linda Henriksson
  • Laddar…
Tack, men det hjälper inte mig då vi som sagt bor i ett sekelskifteshus, så den stilen passar inte.

• Gilla
Chr-
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.