5 068 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Eternit...
Hej.
Har vårat pannrum i källaren på vårt ny inköpta "gammla" hus byggt 1916.'
I taket sitter eternit plattor ca 6-7mm tjocka.
Ska nu renovera hela huset inkl. pannrummet .
Om jag river ner plattorna så kommer dom att gå söder.
Hur farligt är det dammet som blir , jag sågar eller slipar ej på dom?
Eller ska jag låta dom vara kvar och försöka klä taket med gips?
Vad krävs för att det ska bli godkännt ?
Vi eldar med ved.
Har vårat pannrum i källaren på vårt ny inköpta "gammla" hus byggt 1916.'
I taket sitter eternit plattor ca 6-7mm tjocka.
Ska nu renovera hela huset inkl. pannrummet .
Om jag river ner plattorna så kommer dom att gå söder.
Hur farligt är det dammet som blir , jag sågar eller slipar ej på dom?
Eller ska jag låta dom vara kvar och försöka klä taket med gips?
Vad krävs för att det ska bli godkännt ?
Vi eldar med ved.
Sök på forumet så hittar du allt du behöver veta om eternit.mickel skrev:Hej.
Har vårat pannrum i källaren på vårt ny inköpta "gammla" hus byggt 1916.'
I taket sitter eternit plattor ca 6-7mm tjocka.
Ska nu renovera hela huset inkl. pannrummet .
Om jag river ner plattorna så kommer dom att gå söder.
Hur farligt är det dammet som blir , jag sågar eller slipar ej på dom?
Eller ska jag låta dom vara kvar och försöka klä taket med gips?
Vad krävs för att det ska bli godkännt ?
Vi eldar med ved.
Varför är det inte godkänt, är det underkänt av sotaren eller är asbest förbjudet på något sätt ?mickel skrev:
Jag skulle hellre ha skivorna kvar än att hålla på och arbeta med dom, är dom frächa räcker det väl att måla........silikatfärg kanske ?
Det är inte förbjudet att ha eternit eller asbest i/på fastigheter det är dock förbjudet att sätta upp det som "ny-montage" idag.
Kolla sista stycket om målning:
http://www.did.se/ttela/ttdefault.asp?meny=artiklar&avdelning=13&article=233&kat=71
Kolla sista stycket om målning:
http://www.did.se/ttela/ttdefault.asp?meny=artiklar&avdelning=13&article=233&kat=71
Klicka här för att svara