Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #16
    Nykomling Medlem: Nov 2006

Känns som man behöver blåsa liv i denna tråd. När ska man upp och skotta? 20 graders lutning med betongtegel har jag och massor av snö på taket.

2.    länk #17
    Nykomling Medlem: Dec 2006

Istället för att räkna hit och dit på snöns vikt och gå runt och vara nervös, så är det bara att gå upp på taket och skotta av. Det ska jag göra i eftermiddag, nu när det senaste snöfallet har lagt sig.

3.    länk #18
    b8q
    Senior medlem Medlem: Jul 2009
    Län: Stockholm

Beror helt på takstolarnas dimensioner, skulle jag säga. Har man klena takstolar och långt cc-avstånd så bör man skotta tidigare. I min barndom bodde jag i Västernorrland i ett hus med betongpannor och lutning på knappt 20 grader. Det var bara en vinter av kanske femton som vi behövde skotta taket, och då var det väl närmare metern tung snö på taket. Den vintern var det många tak i trakten som knäcktes, mest i stora lagerhallar, idrottshallar, stall etc.

4.    länk #19
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008
    Län: Gotland

Istället för att räkna hit och dit på snöns vikt och gå runt och vara nervös, så är det bara att gå upp på taket och skotta av. Det ska jag göra i eftermiddag, nu när det senaste snöfallet har lagt sig.
    Frågan är väl bara hur man skall få upp dörren med en meterhög driva utanför..
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

5.    länk #20
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2006

Oavsett matematiken tror jag vi är överens om att det är mycket stor skillnad på 1 skyffel med pudersnö, jämfört med 1 skyffel blötsnö.
    Vad är tyngst 1kg bly eller 1kg dun?

6.    länk #21
    cederbuschs avatar
    Forumgud Medlem: May 2008
    Län: Örebro län

Vet inte vilken lutning mitt tak har, men skulle gissa på 70-90 grader. Tegelpannor under. Oavsett dimension och CC på takstolar, bör jag vara observant eller sköter det sig självt vid den lutningen? Känns ganska otryggt att ge sig upp på den höjden på ett halt tak och skotta.

7.    länk #22
    b8q
    Senior medlem Medlem: Jul 2009

Har du 90 graders lutning är det inget tak utan en vägg...

8.    länk #23
    Senior medlem Medlem: Feb 2005

Om någon orkar så kan de ju gå ut nu och hämta en full hink med lössnö och ställa på hushållsvågen och sedan kontrollera hur mycket den har ökat i vikt över natten.

Nån enstaka procent skulle den kanske kunna öka terotiskt genom att ta upp fukt från omgivningen men att det skulle öka dramatiskt kan ni glömma.

9.    länk #24
    cederbuschs avatar

Har du 90 graders lutning är det inget tak utan en vägg...
    Jag trodde vinkeln mättes vid nok, dvs vinkeln mellan de båda takhalvorna. Mäts det på annat sätt har jag ingen susning.

10.    länk #25
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2005

Vad är tyngst 1kg bly eller 1kg dun?
    Släpp det på foten och känn efter .

11.    länk #26
    Suhaggs avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2009

De snölaster man idag dimensionerar tak efter varierar beroende på var i Sverige huset befinner sig mellan 100kg/m2 och 300kg/m2.
    (Lite förenklat, det finns snöfickor, taklutningar, snöraslast mm att ta hänsyn till)

Beroende på var ditt hus befinner sig blir lasten alltså mellan 9 och 27 ton.....

/Ingenjören
    Oj det var som attan. Hade jag aldrig gissat. Då har man lärt sig något nytt idag.

12.    länk #27
    cederbuschs avatar

Ikväll var jag ute och skottade av taket, vågade inte vänta längre nu när temperaturen var nere på nollan en stund.

Har inte så skarp takvinkel och det låg dryga halvmetern med snö på taket. Och därunder ganska mkt is. Med tanke på vad varje skoptag vägde, och den imponerande mur som bildades runt huset så betvivlar jag inte att det är ton man pratar om. Så jag är glad att jag gjorde det.

13.    länk #28
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2004

Intressant diskussion detta.

Fråga 1 (borde vara):

Hur mycket vikt/m2 klarar takkonstruktionen av i yttre påfrestningar (ex snö) ?

Man skulle gärna vilja se uträkningen hur det skiljer sig mellan låglutande tak (3-8 grader) mot ett 45 graders tak. (Tungpunkten borde ju förlyttas ju mer lutning taket har)

Förmodar att det på något sätt går att räkna ut toleransen per m2.

Fråga 2:

Vad väger då den yttre påfrestningen per m2 ? Hur mycket säkerhetsmarginal behövs ?

Sedan kan givetvis material förändras genom åren vilket är en aspekt till att värdera. Dina 70 år gamla takstolar kanske olyckligtvis har murknat, angripits, eller på annat vis försämrat sin bärighet.

14.    länk #29
    cederbuschs avatar

I mitt fall litar jag inte på att den som byggde stugan gjort takstolarna enligt någon slags beräkning. Det är ett påbyggt fritidshus och det mesta känns lite tillhöftat.

15.    länk #30
    GoForIts avatar
    Forumgud Medlem: Oct 2004
    Län: Jönköpings

Idag har det ju börjat bli väldigt många fler rapporter om inrasade tak.

Kan man enkelt få ett svar på hur tjockt snötäcke ett tak konstruerat enligt gällande regler, med hänsyn tagen till en viss snözon, ungefär klarar?

Har senaste dygnets snöande gjort att klenare, lågsluttande tak nu har en snölast som överstiger den som snölastzonerna i södra Sverige räknar med?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42