Svara Nytt ämne
  1. 2006-10-08 22:00
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: feb 2006
    101 inlägg

Mossa på tak..

Hejsan !!

Vi har mossa på taket ( nordsidan ) och jag undrar vad man kan göra åt detta ? Jag har börjat att ta bort det med en stålborste och det fungerar ok, men jag tycker att det är svårt att komma åt överallt. Jag har tagit det man kommer åt genom att stå på stege, och det man kommer åt genom att stå på den fastmonterade takstegen. Vad kan man göra åt mossan, och hur ? Kan man använda någon form av sele när man är på taket och vad skall man i så fall fästa den i ?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2006-10-08 22:10
    Svara | #2

Fullvärdig medlem Medlem: apr 2005
    167 inlägg

Re: Mossa på tak..

spänn en koppartråd från ena sidan av taket toill den andra sidan av taket i nock, så slipper du mossa i framtiden. kanske inte det miljövänligaste sättet , men det funkar.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2006-10-08 22:16
    Svara | #3

101 inlägg

inkognito skrev
    spänn en koppartråd från ena sidan av taket toill den andra sidan av taket i nock, så slipper du mossa i framtiden. kanske inte det miljövänligaste sättet , men det funkar.
    Ok, det tipset har jag hört från flera. Nu är det så här att vi köpte huset för snart ett år sedan och besiktningsmannen anmärkte på att det var mossa på nordsidan av taket ( riktiga kockor av grönmossa ) och han menade att det finns risk att betongpannorna fryser sönder pga fukten i mossan, därför vill vi ta bort mossan på något vis, men jag är lite för feg för att bara springa runt på taket helt "lös och ledig".. Koppartråd skall vi nog montera när mossan har avlägsnats.

4. 2006-10-08 23:31
    Svara | #4

Moderator Medlem: jan 2004
    Västernorrland
    10 451 inlägg
    Gillad 140 gånger
    64 bilder

Du får nog springa lite. Ta med dig högtryckstvätten och spruta uppifrån och ned så ska det nog bli hyffsat rent rätt snabbt

5. 2006-10-09 08:04
    Svara | #5

Faidross avatar
    Senior medlem Medlem: jan 2006
    1 499 inlägg

44 bilder

Daniel_M skrev
    men jag är lite för feg för att bara springa runt på taket helt "lös och ledig"..
    Här står det lite om selar:
    http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/31598-takklattring.html

6. 2006-10-09 18:25
    Svara | #6

101 inlägg

Faidros skrev
    I den tråden som du tipsar om är det någon som skriver om en stege som är lös som man kan hänga över taknocken, det skulle kunna vara något kanske ??
    Men det känns som om dessa stegar inte får säljas längre, någon som vet ??

Bilden på killen med fotleden fick definitivt mig att INTE känna mig fånig längre som inte vill springa runt på taket hur som helst.. ( det är ju bara 2m.. )

Annars får det bli någon form av sele och rep. Men hur skall de fästas och i vad ?
    Vi har inget snöräcke på någon sida av huset.. Balkongräcket känns inte riktigt rätt, eller ?? Jag skulle iofs känna mig hyfsat trygg med det som fästpunkt, men frågan är ifall det skulle hålla vid ett ryck ??

7. 2008-07-27 00:06
    Svara | #7

Nykomling Medlem: okt 2006
    Skaraborg
    21 inlägg

1 bilder
    Jag har hört att det skall finnas något medel som man ska spreja på taket så ska mossan försvinna med nästa regnskur. Någon annan här som hört talats om detta och som kanske vet var det finns att köpa?
    Såg på Coop Bygg att de hade ett liknande men det skulle penslas på, det vore helt klar smidigare om det kunde sprejas på.

8. 2008-07-27 19:43
    Svara | #8

fresves avatar
    Senior medlem Medlem: aug 2005
    37 år
    Jönköping
    1 493 inlägg
    Gillad 17 gånger
    195 bilder
    Jag körde oxå högtrycksvarianten, och eftersom jag sågat ner allt vad träd heter i närheten av taket så har det kommit tillbaka ytterst lite mossa, skall ta ock testa ngt sånt där medel man sprutar på till hösten tänkte jag.
    / Fredrik

9. 2008-07-27 21:13
    Svara | #9

Fullvärdig medlem Medlem: feb 2004
    403 inlägg
    Gillad 1 gånger
    7 bilder
    Köp Boracol och spruta på taket så skall du slippa mossa de närmaste 4 åren... Finns färdigblandad lösning hos Flügger.

10. 2008-07-28 11:52

Skaraborg
    21 inlägg

1 bilder
    Hej!
    Kan man spreja på Boracol? På många såna där blandningar så stor det ofta att man den inte får sprejas på utan bara penslas och liknande.
    Hittade till exempel en bild på följande sida: http://meyla-se.blogspot.com/2008/01...rmvarning.html

11. 2008-07-30 18:29

Gudfader Inloggad Medlem: nov 2003
    6 614 inlägg
    Gillad 118 gånger
    1 bilder
    boracol spolas bort med närmaste regn - hur kan det hjälpa 4 år framåt?
    gaia

12. 2008-07-30 18:43

Forumgud Medlem: maj 2007
    stockholms
    2 324 inlägg
    Gillad 75 gånger
    26 bilder
    Det finns en produkt som heter Alg&Mögelbort Proffs som man tydligen kan spraya på och sedan gör regnet resten av jobbet. Har inte hittat den i butikerna, så kanske den bara säljs till yrkesfolk. Någon som vet?
    http://www.biokleen.se/website1/1.0...._prod_grp-s1/1

13. 2008-07-31 13:47

Skaraborg
    21 inlägg

1 bilder
    Sommartorparn skrev Visa original
    Det finns en produkt som heter Alg&Mögelbort Proffs som man tydligen kan spraya på och sedan gör regnet resten av jobbet. Har inte hittat den i butikerna, så kanske den bara säljs till yrkesfolk. Någon som vet?
    http://www.biokleen.se/website1/1.0...._prod_grp-s1/1
    Jag blev intresserad av den produkten när jag såg att du skrivit om den så jag mailade och frågade. Jag fick följande svar:

-----------------------------
    Hej

Alg & Mögelbort Proffs är klassad som bekämpningsmedel klass 2 och får
    därför bara säljas till yrkesfolk.
    Om du har företag kan du köpa det på företaget men konstigt nog inte som
    privatperson.
    Vi kommer med en produkt i klass 3, för privatpersoner, men den har inte
    gått genom "grottekvarnen" på kemikalieinspektionen ännu.
    Vci räknar med att den skall finnas ute i slutet av augusti.
    Våra produkter finns hos Nordsjö Ide & Design, Granngården, Teknos, Caparol
    mfl.
    mvh
    BIOkleen AB
    Anders Körlin
    -----------------------------

Så just den produkten verkar inte gå att köpa för privatpersoner men det kommer alltså en för oss andra i augusti.

14. 2008-08-30 17:21

Forumgud Medlem: maj 2007
    stockholms
    2 324 inlägg
    Gillad 75 gånger
    26 bilder
    Ja, då borde den finnas i handeln nu då......

15. 2008-08-31 09:18

Senior medlem Medlem: maj 2005
    41 år
    Västra Götaland
    594 inlägg

21 bilder
    Hur kommer det sig att koppartåden håller mossan borta?

Liknande ämnen

1. Mossa på tak
    av ama3282 i forum Tak & vind
  2. Mossa
    av jessica i forum Trädgård allmänt
  3. Mossa
    av Kajjenne i forum Trädgård allmänt
  4. Mossa på tak?
    av Johan75 i forum Tak & vind
  5. Mossa på tak
    av Tobbe6205 i forum Tak & vind