4 584 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Montering av vindskivor på tak utan råspont
Bygger uterum och har fått lite huvudbry gällande vindskivorna. Har undertak av duk och bärläkt 45x70. Lutning 18 gr.
För att nå över pannorna och samtidigt nå ner så långt att de täcker takfotsbrädan krävs en täckande bredd på 340mm dvs 2x195 med 50mm överlapp. Frågan är hur man bygger upp en hållbar infästning i bärläkten. Måste på nåt sätt fästa den övre skivan i bärläkten och sedan fästa den undre genom den övre.
Normalt sätter man väl den undre först och sedan den övre i den undre men då kommer den inte täcka takfoten. Hoppas det inte blev för rörigt.
Tacksam för förslag på lösningar.
För att nå över pannorna och samtidigt nå ner så långt att de täcker takfotsbrädan krävs en täckande bredd på 340mm dvs 2x195 med 50mm överlapp. Frågan är hur man bygger upp en hållbar infästning i bärläkten. Måste på nåt sätt fästa den övre skivan i bärläkten och sedan fästa den undre genom den övre.
Normalt sätter man väl den undre först och sedan den övre i den undre men då kommer den inte täcka takfoten. Hoppas det inte blev för rörigt.
Tacksam för förslag på lösningar.
Jag antar att du spikar igen undersidan av utsticket med råspont. Därefter skulle jag spika fast en 45x45/70 på undersidan liv med ytterkant. Kan även vara en idé att spika på en trekantsläkt på ovankant bärläkten för att stadga upp det ytterligare.
Får man använda duk på 18°? Jag har haft för mig att duk/board fungerar vid lutningar över 22°
Får man använda duk på 18°? Jag har haft för mig att duk/board fungerar vid lutningar över 22°
Tack för era synpunkter. Jag ska ha 22mm panel och täcka undersidan med. Jag tänkte dock ha två läkt(25mm)och fästa den i för att få lite luft under bärläkten. Sen kan man kanske fästa en 45x45 ovanpå panelen i ytterkant som stöd för vindskivan.
Duken och pannorna är godkända ner till 14 gr.
Duken och pannorna är godkända ner till 14 gr.
Klicka här för att svara