Svara Nytt ämne
  1. 2013-04-25 20:59
    Svara | #1

Senior medlem Medlem: aug 2012
    VG
    758 inlägg
    Gillad 42 gånger
    108 bilder

Behandla takpannor mot mossa

Hej,
    Har ett hus från 90-talet med svarta pannor. Har inte så mycket mossa men vill ta kål på de som finns där. Nån som testat julas mossdödare? Samtidigt tänker jag att de tar väl typ ett år för att veta om de funkar eller dör de rätt omgående och går det sen att blåsa bort mossan med högtryckstvätt lätt?
    Finns det även nåt medel man kan spruta ut som skapar nån sorts hinna på pannorna för att förlänga livslängden på dessa?
    http://www.jula.se/taktvatt-5-l-500335
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2013-04-25 21:10
    Svara | #2

Nykomling Medlem: sep 2012
    Uppsala
    20 inlägg
    Gillad 1 gånger
    Har fått tips av en besiktningsman att spänna en koppartråd längs med nocken (på bägge sidor) och låta regnet göra jobbet.

Tydligen ska mossan inte gilla utfällningarna som kommef från kopparn.

Ej prövat ännu.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2013-04-25 21:22
    Svara | #3

VG
    758 inlägg
    Gillad 42 gånger
    108 bilder
    jo sånna olgligheter har jag också hört talas om men grannarna kommer nog ha synpunkter. Nån som testat produkten ovan från Jula?

4. 2013-04-25 21:27
    Svara | #4

Roland112 skrev Visa original
    jo sånna olgligheter har jag också hört talas om men grannarna kommer nog ha synpunkter. Nån som testat produkten ovan från Jula?
    Vad menar du med olgligheter?
    Olagligt, förklara? Koppartak kontra koppartråd?

5. 2013-04-25 22:15
    Svara | #5

VG
    758 inlägg
    Gillad 42 gånger
    108 bilder
    hmm ja de kanske inte är det då, var nån som sa de bara.

6. 2013-04-25 22:48
    Svara | #6

Nykomling Inloggad Medlem: jul 2007
    Skåne
    25 inlägg
    Gillad 3 gånger
    3 bilder
    Kan rekommendera Bensalkonklorid. Detta medel säljs högkoncenrerat och ska späs ut med vatten. Sen är det bara och köra på med ryggsprutan.
    http://bensalkonklorid.com/

Grannen använde detta förta året med gott resultat. Det blev bra mycket billigare än exempelvis Jape Grönfri.
    Åsa Lund gillar detta.
    gillar

7. 2013-04-25 23:03
    Svara | #7

VG
    758 inlägg
    Gillad 42 gånger
    108 bilder
    okej. men hur mycket vatten skall 500ml blandas med?

8. 2013-04-26 07:00
    Svara | #8

Skåne
    25 inlägg
    Gillad 3 gånger
    3 bilder
    ImageUploadedByByggahus.se1366952245.442962.jpg (8055 visningar)
    Grannens tak var fullt av mossa, så han blandade till en 3% blandning.
    Rekommenderat är annars 1,6%

9. 2013-04-26 07:29
    Svara | #9

Forumgud Medlem: maj 2007
    Västra Götaland
    2 022 inlägg
    Gillad 197 gånger
    61 bilder
    Och hur mycket har man på taket och hur applicerar man det? Bara på takåsen och låter gravitationen och regnet göra resten eller går man på hela taket och sprutar?

10. 2013-04-26 08:10

Skåne
    25 inlägg
    Gillad 3 gånger
    3 bilder
    Sopa bort det värsta mossan först med en kvast. Sen sprutar man på lösningen med ryggspruta och låter väder och vind sköta resten. Tänk på att rengöra rännorna lite då och då så att det inte blir stopp.
    Bensalkonklorid finns i många antimögel medel, fast då under annat namn. Men här köper du det högkoncentrerat och blandar själv.
    Detta medel är jäkligt bra.

11. 2013-04-26 08:14

Junior medlem Medlem: okt 2012
    Västra götaland
    61 inlägg
    Gillad 7 gånger
    8 bilder
    Jag fick hem en flaska av det där häromdagen faktiskt. Var inte så farligt dyrt, så jag tänkte att jag provar. Har några mossiga tegelpannor liggandes på marken jag tänkte testa på först innan jag klättrar upp på taket. Ge mig över helgen så kommer testrapport

12. 2013-04-26 21:47

VG
    758 inlägg
    Gillad 42 gånger
    108 bilder
    låter bra. Funkar det så köper jag en halv liter och sprutar lite hehe

13. 2013-04-26 21:50

VG
    758 inlägg
    Gillad 42 gånger
    108 bilder
    s97danl skrev Visa original
    ImageUploadedByByggahus.se1366952245.442962.jpg (8055 visningar)
    Grannens tak var fullt av mossa, så han blandade till en 3% blandning.
    Rekommenderat är annars 1,6%
    Betyder detta om jag ska tillverka 31 liter med vätska så krävs 30 liter vatten och 1 liter av giftet?

14. 2013-04-27 01:25

Senior medlem Inloggad Medlem: jun 2008
    Västra Götalands län
    1 001 inlägg
    Gillad 51 gånger
    44 bilder
    Roland112 skrev Visa original
    Betyder detta om jag ska tillverka 31 liter med vätska så krävs 30 liter vatten och 1 liter av giftet?
    Rätt uppfattat.

Om någon undrar hur bensaltensid verkar så finns det information i en undersökning av Folksam, http://www.folksam.se/polopoly_fs/1....%A4fasader.pdf

I princip kan man säga att det är ett aggressivt diskmedel. Cellmembranen hos alger och mossor gillar inte detta utan spricker, och organismen dör.

Vidare så består Tak GTI (enligt säkerhetsdatabladet) av en lösning av 10% bensaltensid. Sprayflaskan verkar späda cirka 1:100.

Jag har själv nyligen köpt bensaltensid och sprutat ut med en begagnad takGTI-flaska, men jag har en känsla av att verkan blir bäst på tak utan tjocka mosslager. Vi får se. Har inte mossan släppt om någon månad blir det propplösare (natriumhydroxid) i stället, enligt tips i någon annan tråd här.

15. 2013-04-27 17:08

Nykomling Medlem: apr 2013
    Östergötland
    10 inlägg
    Gillad 3 gånger
    Enklast är att använda en lågtrycksspruta och lägga på. Jag har enbart erfarenhet från Grön-fri men det är liknande produkter.

Mossan och påväxten dör. Beroende på taklutningen så försvinner det olika fort. Mossklumpar ligger kvar ganska länge och risk finns då för återväxt.

Men det är ett skonsam behandling för takpannorna. Högtryckstvätt skulle jag aldrig rekommendera eftersom det tar med ganska mycket färg. Med hetvattentvätt kan man sänka trycket eftersom påväxten dör. Sedan kan man med fördel impregnera pannorna med exempelvis grön-fri eller liknande så kommer inte påväxten tillbaka lika snabbt.

Liknande ämnen

1. Mossa på tak
    av ama3282 i forum Tak & vind
  2. Mossa på tak..
    av Daniel_M i forum Tak & vind
  3. Mossa
    av jessica i forum Trädgård allmänt
  4. Mossa på tak?
    av Johan75 i forum Tak & vind
  5. Mossa på tak
    av Tobbe6205 i forum Tak & vind