Skriv svar Nytt ämne
Läst 535 gånger · 1 svar · 1 bevakar · 0 gillar
  1. 2012-08-08 09:52
    Svara | #1

Junior medlem Medlem: aug 2012
    Stockholm
    68 inlägg

Bygger tak (utbyggnad) och har en del frågor

Hej!

Har postat ivrigt den sista tiden då jag håller på att bygga ut entren på huset. Det är ett trähus 1½ plans från 1979 och jag bygger ut ett tak vinkelrätt mot den befintliga takkonstruktionen.

När jag plockade bort tegelpannorna från det befintliga taket upptäckte jag att det inte fanns vare sig takpapp eller spont, istället verkar det vara nån slags masonit-liknande skivmaterial som de direkt spikat rätt så rejäla (kanske 45x90 eller 45x70) reglar på för att bära teglet.
    Detta blev en överraskning för mig och förde med sig en del probem.

Nu till frågorna:
    1)den sista (lilla) takstolen ska fästas på det befintliga taket. Jag hade tänkt skruva fast den i sponten, men den finns ju inte. Det enda jag kan skruva i är en av takstolarna i den befintliga konstruktionen, men det är ju vinkelrätt mot den nya takstolen och inte kan jag ju fästa i masoniten. Hur gör jag? Just nu tänker jag mig att bygga en liten stödkonstruktion bakom den lilla takstolen så att jag i alla fall får flera fästpunkter i den gamla takstolen

2) ska jag bara vika upp undelagspappen upp på det gamla taket, trots att det inte finns nån dylik papp där eller hur br jag göra i skarven?

3) En fråga av mer allmän karaktär -på gavelsidorna av den nya utbyggnaden kommer ju spontarnas ändor att vara och det är ju typ 20 mm virke. Vad ska jag fästa vindbrädorna i? Inte kan jag väl spika elelr skruva dem rakt in i 20 mm virke? Ska jag fästa en extra regel under sponten i ytterkant för att skruva fast vindbrädan eller hur gör jag?

Tack på förhand!

2. 2012-08-13 09:42
    Svara | #2

Junior medlem Medlem: aug 2012
    Stockholm
    68 inlägg

Hej!

Eftersom jag inte fick några bra tips så fick jag improvisera helt enkelt och tnkte visa hur det blev. Lite hejsan-hoppsan helt klart men nu ligger taket på och det blev nog funktionellt om än rätt groteskt under sponten...

Klicka på bilden för en större version

Namn:	liggande_takstol.jpg
Visningar:	21
Storlek:	41.3 KB
ID:	66845Klicka på bilden för en större version

Namn:	toppen.jpg
Visningar:	20
Storlek:	26.2 KB
ID:	66846Klicka på bilden för en större version

Namn:	hela_Taket.jpg
Visningar:	21
Storlek:	924.2 KB
ID:	66847
    Första bilden: Eftersom det inte finns nån spont på gamla taket att fästa i, och den läkt som finns endast sitter fast där det finns takstolar var det svårt att lösa. Jag gerade en liggande regel som sponten sen skulle fästas i, och behåll så mycket jag kunde av de gamla reglarna och skarvade med kortligar där de behövde stagas upp då jag behövt såga av dem precis vid en fästpunkt på takstolen.
    Andra bilden: visar topp takstolen. Den fanns ju inget direkt att fästa i utom att en takstol löpte skapligt precis under mitten av den. Jag såga till några klossar och reglar framför och bakom för att staga upp den konstruktionen.
    redje bilden: Visar hela stommen av taket precis innan jag spikade dit sponten.

Japp så blev det och nu är rändalarna nästa projekt (om regnet någonsin kunde hålla sig borta)!

Läs mer

1. Hur bygger ni garage när ni bygger nytt?
    av Med känsla i forum Hustillverkare
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 10:35
  2. Frågor om hur man bygger en gjutform.
    av knicklas i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-07, 08:28
  3. Utbyggnad på en utbyggnad - funkar de och kostnad ?
    av Hyttmyra i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-20, 08:40
  4. Utbyggnad på en utbyggnad - kostnad ?
    av Hyttmyra i forum Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-13, 20:43