Nykomling
Medlem: jul 2012
Stockholms län 2 inlägg
Säkra sig vid takbyte
Hej!
Tänkte ev. använda klättersele och rep för att säkra mig och andra vid takläggning. Det finns dock varken något vettigt i taket eller ett bra träd att binda fast sig i. Jag tänkte därför, tror ni man kan göra som vid säkring av klättring dvs att man är två varav den ena då står på motsatt sida huset från taksidan man arbetar på, fastspänd i repet via karbin och sele samt med repbroms och den på taket är fastspänd i repet via egen sele? Risker? Förbättringsförslag?
Nykomling
Medlem: jul 2012
Stockholms län 2 inlägg
Låter smidigt om det går Thomas men kan man verkligen få fast öglor i taknocken på ett så bra sätt att det håller för våra tyngder med fall? Hur då isåfall?
Det är bättre (och mycket omständigare) att fästa sig direkt i öglan. Spänner man en vajer horisontellt och krokar upp sig i den så blir det helt sjuka krafter i infästningarna när man faller.
Är det ett mycket brant tak, där du behöver hänga i selen hela tiden eller ska du "bara" ha fallskyddet om du trillar?
Det stämmer att en horisontell infästning av en vertikal last blir jättestor vid ett längre fall (i teorin går den mot oändligheten, i praktiken är lasten aldrig 90 grader mot infästningen men blir ändå hög). Det jag skulle gjort om man kan fästa in rep eller vajer är dels att inte spänna detta rep allt för hårt (lite båge behövs), att ha bra infästningspunkter och att välja en infästningsposition som gör att det rep du sedan hänger i (vertikala repet) först går över nocken för att sedan ansluta till repet/vajern. Jag skulle inte heller belasta ett sådant system med regelrätta fall, utan bara använda som stödsystem.
Men faktiskt ännu enklare är att fästa sig i närmaste träd eller motsvarande stabila punkt på andra sidan huset, så att repet löper över nocken och till "klättraren". Tänk efter på vad du fäster in dig i, ramla inte av i gavlarna (då har repet ingen funktion) samt skydda repet mot skador uppe vid nock, särskilt när du lagt ditt nya tak vill du ju inte ta sönder takpannor eller takplåt med repetets rörelser. En grigri är ett mycket bra verktyg för det arbete du ska utföra, så att du kan hänga i repet men ändå röra dig i vertikalled när du vill. Du har väl hört talas om han som fäste in repet i dragkroken på bilen och frugan ovetandes åkte iväg med bilen, gör inte det (åtminstone inte utan att ha talat med din respektive).
Edit tillägg: Såg nu att du skriver att du saknar träd. Jag har själv använt mig av en lätt lastbil som säkringspunkt, men det är som sagt jätteviktigt att man fäster in sig hundraprocentigt (en dragkrok är ju t.ex. inte utformad för drag snett uppåt, låt inte slingan eller repet kunna glida av). Samt tänk på att klätterutrustningen inte brukar gilla bensin och olja mm som gärna finns på fordon. Att ha en säkrare på andra sidan fungerar ju självklart. Men ärligt talat har du någon som vill stå 8 h om dagen och bara säkra? Använd arbetskraften till själva takbytet istället.
Senast redigerad av norrbottenstorpet 2012-07-30 14:36
Du har ingen skorsten du kan säkra dig i? Har du skorsten borde du ha någon form av steg/stege som eventuellt kan användas. Har flera gånger satt mig med sling i stegen som går över nocken. Visst, den sitter inte fast men den rör sig bannemig inte så mycket att den kommer ner med dig om det skiter sig.
Annars går det att lägga ett rep över nock med en ögla uppe vid nocken. Kan även tänka sig mer än ett rep för att kunna positionera sig på olika delar av taket. Kan bli svårt att fästa repet nere vid marken. En fuling som garanterat fungerar är att dra repet tvärs genom huset genom fönster/dörrar. Spänn det lite så lär öglan inte glida allt för långt från nocken även vid belastning.
Grigri fungerar utmärkt som repbroms. Är dock själv sugen på en Petzl RIG eller möjligen I'D för att lätt kunna låsa fast sig på en given position.
För övrigt är _otroligt_ skönt att jobba på taket med säkring. Allt går mycket lättare, framför allt om man kan säkra sig så bra att man kan luta sig i repet.
Grigri fungerar utmärkt som repbroms. Är dock själv sugen på en Petzl RIG eller möjligen I'D för att lätt kunna låsa fast sig på en given position.
tycker själv att I'Dn är svåranvänd. Den är tillverkad för amatörer där man överdrivit säkerheten på bekostnad av användarvänligheten. Tänker främst på att det är panikbroms även i full manöver, dvs låser repet i både början och slutet på spakens rörelse. Den blir mindre smidig än t.ex. Grigrin tycker jag. Rig:en har jag inte använt men även den har väl samma funktion? Är det denna du efterfrågar för att låsa en position?
De fördelar jag kan se är att (om jag minns rätt) är I'D högre ratad hållfasthetsmässigt än grigrin. Behövs när man bygger räddningsspel.
IDsen har både lås för att i panik dra i spaken, vilket kan få dig att falla tills du slår i marken. Det är en mänsklig reflex att vid ett fall spänna mer eller mindre varenda muskel. Men även en rätt bra funktion som gör att vänder du repet fel i donet så låser det. Vänder du på en RIG så löper den neråt.
Man kan utan problem använda RIG för räddningsfirningar och räddning. Man bör dock skapa mer friktion med en extrakarbin vid räddning eller firning av tyngre laster.
TS : får du för dig att använda bil som ankare, glöm inte handbromsen och att koppla ur polerna till batteriet, gärna ett par klossar under däcken. Tar 5min att göra allt detta, men det kan rädda ditt liv.
IDsen har både lås för att i panik dra i spaken, vilket kan få dig att falla tills du slår i marken. Det är en mänsklig reflex att vid ett fall spänna mer eller mindre varenda muskel. Men även en rätt bra funktion som gör att vänder du repet fel i donet så låser det.
Som ja sa, skräp Eller låt mig uttrycka det såhär; försök manövrera den med en hand eller kanske bara två fingrar över, när munnen är full med farmarskruv, spikpistolen i högernäven och du balanserar några bärläkt på din arm. Det är kanske personligt, men jag föredrar enkelhet och användarvänlighet framför att närma sig 100% säkerhet. Bättre att träna med enkla grejer så blir det säkert. Kiss-rule, keep it simple stupid!
Kattvovven skrev
Vänder du på en RIG så löper den neråt.
Grigrin också, men man testdrar alltid en repbroms innan litar sitt liv på den.
Som ja sa, skräp Eller låt mig uttrycka det såhär; försök manövrera den med en hand eller kanske bara två fingrar över, när munnen är full med farmarskruv, spikpistolen i högernäven och du balanserar några bärläkt på din arm. Det är kanske personligt, men jag föredrar enkelhet och användarvänlighet framför att närma sig 100% säkerhet. Bättre att träna med enkla grejer så blir det säkert. Kiss-rule, keep it simple stupid!
Fira sig med käften full av spik och skruv och maskin i motsatt hand verkar inte säkert nej.. Varför inte fästa maskinen i selen och ha påsar till skruvarna/spikarna? Du ska alltid använda vänsterhand för att styra RIG/IDsen och höger ska du ha på repet för att hålla emot..
Ett kvarts oljefat fyllt med betong väger väl ca 120 kg så det kan ju vara ett sätt att fixa en motvikt. Se bara till att göra en mycket stadig infästning
Ett kvarts oljefat fyllt med betong väger väl ca 120 kg så det kan ju vara ett sätt att fixa en motvikt. Se bara till att göra en mycket stadig infästning
Fast 120kg är inte mkt att hänga i julgran vid ett potentiellt fall. Räcker med ett fall på nån meter och den tunnan kommer röra sig rejält mycket.
TS: har du några bilder på hur huset ser ut, vad du har runtomkring? Vad har du i utrustningsväg?