Nykomling
Medlem: maj 2012
Vänligen välj region 14 inlägg
Byta papptak, ta bort gamla?
Jag har 2 lager gammal papp på ett 40 kvm stort låglutande tak.
Är det stor fördel, eller kanske nackdel att riva av den gamla takpappen?
En byggfirma villa absolut riva bort, och en takläggare ville absolut ha den kvar.
Det gamla läcker inte idag och har aldrig sol = inte mycket bubblor men en del oljämnheter från de 2 tidigare lagren. Jag får ju samma garanti i vilket fall, men det kostar en hel del extra att riva bort de 2 gamla lagren. Har inga genomföringar och taket lutar ca 40 cm på 4 meter.
Nej det finns inga fördelar med att riva bort det. Det ända är om taket har läckt så att man kan se om det är rött skador någon stans. Sätter du bara ny fotplåt så kommer det bli väldigt bra.
Senast redigerad av johan ivarsson 2012-07-25 18:19
Är det så att du inte behöver ta bort gammal papp för att åtgärda skador i råsponten, eller vad du nu har för underlag, och underlaget är så gott som plant, finns det ju ingen anledning att åbäka sig med att ta bort det gamla.
Nykomling
Medlem: maj 2012
Vänligen välj region 14 inlägg
Tack för svar. Det gamla taket är stabilt att gå på överallt och inga synliga läckor i taket. Den gamla fotplåten var lagd under pappen, inte ovanpå så det får göras om. Då kan jag nog våga mig på det billigare anbudet och lita på deras garanti!