Japp, la papp igår enligt konstens alla regler, solen låg väl aldrig riktigt på där det las (fick aldrig chansen att smälta samman i skarvarna) men idag när vi kom till huset så är det fuktgenomsläpp vid två skarvar... ( det regnar ja) Kommer det smälta samman och tätas bättre eller behöver jag ta ner läkt och pappa om? Tacksam för svar!
Jag skulle själv inte sova gott om jag visste att min underlagspapp läckte och att jag inte åtgädade det när jag hade chansen.
Har du tagit reda på varför det läcker i skarven? Är det en horisontell skarv där vattnet lyckas ta sig upp i "uppförsbacke"? Är det en vertikal skarv som inte blev skuren med diagonalt överlapp? Är det spik- eller klammerhål som släpper igenom?
Jag skulle själv inte sova gott om jag visste att min underlagspapp läckte och att jag inte åtgädade det när jag hade chansen.
Har du tagit reda på varför det läcker i skarven? Är det en horisontell skarv där vattnet lyckas ta sig upp i "uppförsbacke"? Är det en vertikal skarv som inte blev skuren med diagonalt överlapp? Är det spik- eller klammerhål som släpper igenom?
Det är ju det som är grejen, kan jag sova gott? Jag har inte njutit av lunchen, så antagligen kommer jag inte sova gott heller!
Det är vid skarven som går horisontellt, och då rimligtvis vara spikhål.
Men som jag skrev i det första inlägget så har väl klisterremsorna hunnit "götta till sig". Och kommer tätas så fort värmen och solen får stå på en timme eller två.
Kanske skall komplettera med ytterligare en klisterremsa...?
När väl solen ligger på eller det bara är varmt så smälter det samman. Du kan sova hur lugnt som helst.
Att klistra med asfalskitt är att ha både regnställ hängslen skärp och livlina
Allt går att lösa, det gäller bara att ta reda på hur?!
Ja, vissa fabrikat säger att man ska spika genom båda våderna vid överlappningen, andra att man bara spikar det understa och klistrar den övre våden. (I mina ögon är det sista alternativet säkrare).
Ibland bubblar sig pappen och det bara är så. Om det är lite kan asfaltsklister (den jag köpte hette ICO klister) och pressa ner med handen ett tag. Du kan värma den innan på en platta eller ställa i solen ett tag så fäster det bättre.
Är bubblorna så stora att det inte går, kan du skära slitsar i den tills de överlappar varandra och laga med asfaltsmassa (typ samma sak som klister men kan fylla ut). Sätt några spik och klegga över dem också med asfaltsmassa.
Vad ska du ha för ytskikt? Vad har du för lutning på taket?
Har du råspont under pappen och det har fuktat genom den? Då border det vara ett rätt stort hål och med stor sannolikhet en bit ovanför där det tränger igenom på undersidan. Att det skulle tränga in så mycket vatten vid en pappspikskalle att det fuktar genom råsponten känns inte sannolikt.
Lokalisera hålet o kladda på asfaltsmassa för takpapp.
Har man monterat efter tillverkarens arbetsbeskrivning? Om JA - sov lugnt, om NEJ - reklamera.
Sverige har ett av världens högsta skattetryck. Följ slöseriskolan och lär dig mer om skatt!
http://youtu.be/RYjq6YPhqwQ
Bli medlem i Skattebetalarnas Förening: http://www.skattebetalarna.se