Skriv svar Nytt ämne
Läst 2 075 gånger · 12 svar · 6 bevakar · 0 gillar
  1. 2012-07-19 10:11
    Svara | #1

Junior medlem Medlem: jan 2012
    Västra Götaland
    54 inlägg
    Gillad 2 gånger

Pappade igår...

Japp, la papp igår enligt konstens alla regler, solen låg väl aldrig riktigt på där det las (fick aldrig chansen att smälta samman i skarvarna) men idag när vi kom till huset så är det fuktgenomsläpp vid två skarvar... ( det regnar ja) Kommer det smälta samman och tätas bättre eller behöver jag ta ner läkt och pappa om? Tacksam för svar!

2. 2012-07-19 11:54
    Svara | #2

Nykomling Medlem: jul 2012
    västra götalandslän
    44 inlägg

jag tror inte du behöver pappa om, det är inte ovanligt att en underlagspapp släpper igenom lite fukt.

3. 2012-07-19 13:38
    Svara | #3

titaniums avatar
    Senior medlem Medlem: dec 2004
    633 inlägg
    Gillad 23 gånger
    Om du vill vara 100% säker så kan du ju spackla skarvarna med asfaltklister.
    Finns även i tub som är låttare att lägga i skarvarna.

4. 2012-07-19 13:55
    Svara | #4

b8q
    Forumgud Medlem: jul 2009
    Stockholm
    1 817 inlägg
    Gillad 109 gånger
    Jag skulle själv inte sova gott om jag visste att min underlagspapp läckte och att jag inte åtgädade det när jag hade chansen.
    Har du tagit reda på varför det läcker i skarven? Är det en horisontell skarv där vattnet lyckas ta sig upp i "uppförsbacke"? Är det en vertikal skarv som inte blev skuren med diagonalt överlapp? Är det spik- eller klammerhål som släpper igenom?

5. 2012-07-19 14:03
    Svara | #5

Västra Götaland
    54 inlägg
    Gillad 2 gånger
    b8q skrev Gå till ursprungsinlägg
    Jag skulle själv inte sova gott om jag visste att min underlagspapp läckte och att jag inte åtgädade det när jag hade chansen.
    Har du tagit reda på varför det läcker i skarven? Är det en horisontell skarv där vattnet lyckas ta sig upp i "uppförsbacke"? Är det en vertikal skarv som inte blev skuren med diagonalt överlapp? Är det spik- eller klammerhål som släpper igenom?
    Det är ju det som är grejen, kan jag sova gott? Jag har inte njutit av lunchen, så antagligen kommer jag inte sova gott heller!
    Det är vid skarven som går horisontellt, och då rimligtvis vara spikhål.
    Men som jag skrev i det första inlägget så har väl klisterremsorna hunnit "götta till sig". Och kommer tätas så fort värmen och solen får stå på en timme eller två.
    Kanske skall komplettera med ytterligare en klisterremsa...?

// repseJ

6. 2012-07-19 14:28
    Svara | #6

Goteborgs avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: okt 2011
    Västragötaland
    338 inlägg
    Gillad 53 gånger
    När väl solen ligger på eller det bara är varmt så smälter det samman. Du kan sova hur lugnt som helst.
    Att klistra med asfalskitt är att ha både regnställ hängslen skärp och livlina
    Allt går att lösa, det gäller bara att ta reda på hur?!

7. 2012-07-19 15:01
    Svara | #7

Forumgud Medlem: jan 2009
    39 år
    Stockholm
    1 731 inlägg
    Gillad 35 gånger
    Men har du spikat nedanför överlappande kanten då annars borde det ju inte läcka vid dom.

8. 2012-07-19 15:07
    Svara | #8

Västra Götaland
    54 inlägg
    Gillad 2 gånger
    Stefan N skrev Gå till ursprungsinlägg
    Men har du spikat nedanför överlappande kanten då annars borde det ju inte läcka vid dom.
    Det är spikat precis där skarven är, dvs på den klistrande remsan...

9. 2012-07-19 15:14
    Svara | #9

b8q
    Forumgud Medlem: jul 2009
    Stockholm
    1 817 inlägg
    Gillad 109 gånger
    Ja, vissa fabrikat säger att man ska spika genom båda våderna vid överlappningen, andra att man bara spikar det understa och klistrar den övre våden. (I mina ögon är det sista alternativet säkrare).

10. 2012-07-19 16:15

Själv slänger jag gärna på lite takmassa över spiken med om möjlighet finns. Det kan ju kanske vara lämpligt här?

/Kent

11. 2012-07-19 20:30

Hagenblads avatar
    Junior medlem Medlem: jul 2008
    Norrköping
    92 inlägg
    Gillad 5 gånger
    Ibland bubblar sig pappen och det bara är så. Om det är lite kan asfaltsklister (den jag köpte hette ICO klister) och pressa ner med handen ett tag. Du kan värma den innan på en platta eller ställa i solen ett tag så fäster det bättre.
    Är bubblorna så stora att det inte går, kan du skära slitsar i den tills de överlappar varandra och laga med asfaltsmassa (typ samma sak som klister men kan fylla ut). Sätt några spik och klegga över dem också med asfaltsmassa.

Länk: http://www.bauhaus.se/ico-takmassa-10-lit-svart.html

/calle

12. 2012-07-19 23:26

Junior medlem Medlem: mar 2010
    Västerbotten
    99 inlägg
    Gillad 2 gånger
    Vad ska du ha för ytskikt? Vad har du för lutning på taket?
    Har du råspont under pappen och det har fuktat genom den? Då border det vara ett rätt stort hål och med stor sannolikhet en bit ovanför där det tränger igenom på undersidan. Att det skulle tränga in så mycket vatten vid en pappspikskalle att det fuktar genom råsponten känns inte sannolikt.
    Lokalisera hålet o kladda på asfaltsmassa för takpapp.

13. 2012-07-21 18:03

Lockes avatar
    Senior medlem Medlem: mar 2011
    Västra Götaland
    866 inlägg
    Gillad 95 gånger
    Har man monterat efter tillverkarens arbetsbeskrivning? Om JA - sov lugnt, om NEJ - reklamera.
    Sverige har ett av världens högsta skattetryck. Följ slöseriskolan och lär dig mer om skatt!
    http://youtu.be/RYjq6YPhqwQ
    Bli medlem i Skattebetalarnas Förening: http://www.skattebetalarna.se

Läs mer

1. Arga Snickaren igår
    av timmelstad i forum Juridik
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-11-12, 17:33
  2. Hjälp! Öppen spikning på mitt ny pappade tak!!
    av kattis84 i forum Tak & vind
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-09-16, 22:00
  3. Igår var det varmt.....
    av spocks_beard i forum Biobränsle
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-31, 07:35
  4. På svt igår...
    av thrax i forum Lösvirke & timmerhus
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-02-16, 09:54