8 189 läst ·
8 svar
8k läst
8 svar
Innertak gips jämfört panel
Jag undrar över vilket som är dyrast; ett innertak i slätspacklad gips eller ett innertak med panel? Gäller både material och arbetskostnad.
Måla gör vi själva.
Hörde någon som sa att panel inte lämpar sig i små rum, eftersom rummet känns mindre då, vad är er uppfattning om det?
Måla gör vi själva.
Hörde någon som sa att panel inte lämpar sig i små rum, eftersom rummet känns mindre då, vad är er uppfattning om det?
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Jag har bara mina egna erfarenheter att falla tillbaka på, men jag tycker att det går väldigt mycket snabbare att få upp takpanel än gips. Särskilt mycket pill har jag inte upplevt. En man sätter det utan andra hjälpmedel än en stol och en klammerpistol.hempularen skrev:
Gipset måste man ha lift, man ska helst vara två. Det går säkert rätt snabbt att spackla för en som är van (även om det är mycket besvärligare att spackla uppåt än på en vägg). Men sen ska det slipas, det ska spacklas igen, slipas igen och kanske ytterligare gånger. Måla direkt på gipsen? Kanske, eller ska man ha väv limmat i taket. Måla, minst två gånger, men det brukar inte räcka, det är väldigt känsligt i tak.
Innan man man börjar med detta så måste man i princip tömma rummet, täcka golv ock vägga, sen ska man städa efter sig och bär tillbaka allt.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Jag sätter Huntonit.
Spontat och färdigmålat men kanske inte billigast. Finns med trästruktur eller slät.
Spontat och färdigmålat men kanske inte billigast. Finns med trästruktur eller slät.
Klicka här för att svara