Svara Nytt ämne
  1. 2012-02-19 17:16
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: okt 2009
    stockholm
    279 inlägg
    Gillad 7 gånger

Board eller Råspont till yttertak

Jag såg att det fanns nyligen frågeställning detta Forum angående Plyfa eller Råspont. Min frågeställning är angående "Board". Jag planerar bygga ett Hudikhus och som standard har dom armerad board som underlagstak + betongpannor. Jag är nu rädd att detta tak inte blir tillräckligt "starkt" eftersom vårt hus kommer att ligga alldeles vid kusten och det blåser ofta hårt på vår tomt tyvärr.

Törs man satsa på Boarden? Fördelen är att det blir billigare och snabbare att lägga.
    Alla synpunkter uppskattas

2. 2012-02-19 18:09
    Svara | #2

Elkluddes avatar
    Senior medlem Inloggad Medlem: aug 2010
    Södra Halland
    1 428 inlägg
    Gillad 80 gånger
    16 bilder
    Vet inte om det finns armerad board, men du kanske avser oljehärdad

sen beror det på om det är sparrar 1200 cc så blid det ingen strölekt mellan sparrarna ,det blir för lång om man använder 25x33 som bärläkt,men Hudikhus kanske använder grövre bärläkt

22 råspont o papp är det bästa
    Disponent på heltid

3. 2012-02-20 07:54
    Svara | #3

stockholm
    279 inlägg
    Gillad 7 gånger
    Tack Ekludde
    Jag håller med dig. Det "känns" som om råspont & papp skulle vara mycket bättre. Jag hade aldrig hört talas om board tidigare (jag har nu lärt mig att det finns plastduksvariant istället för board också)

Det står så här i leveransdeklarationen.

2-kupiga betongpannor. Läkt 45x70 samt en ytbehandlad, typgodkänd, armerad board som underlagstak.

Nu tänker jag så här, om boarden verkligen "fungerar" och blir både billigare & snabbare så varför inte....? Jag är ändå lite tveksan...

Oh dessa beslut....,

4. 2012-02-20 08:00
    Svara | #4

Suhaggs avatar
    Forumgud Medlem: jan 2009
    Stockholm
    3 539 inlägg
    Gillad 40 gånger
    42 bilder
    Råspontluckor ska du ha i så fall. Går otroligt mycket fortare än att hålla på med lös spont.

5. 2012-02-20 08:25
    Svara | #5

Stefan Ns avatar
    Forumgud Medlem: jan 2009
    40 år
    Stockholm
    2 954 inlägg
    Gillad 207 gånger
    83 bilder
    Jag har oljehärdad board under mina pannor och den har hållt i 38 år nu och jag har inga planer på att byta den på länge.
    Ovanpå den ligger det 2x3" reglar som bär teglet.

6. 2012-02-20 08:31
    Svara | #6

Suhagg skrev Visa original
    Råspontluckor ska du ha i så fall. Går otroligt mycket fortare än att hålla på med lös spont.
    En sak har jag funderat över vad gäller luckorna. När man spikar lösa råspont är man ju jättenoga med att undvika generalskarvar. Aldrig skarva två brädor i rad på samma takstol och så där. Men när man lägger på luckor får man ju gigantiska generalskarvar, på kanske 10 brädor i rad eller ännu mer. Ingen bekymrar sig om hållfastheten, bara det går fort. Hur kommer det sig?

7. 2012-02-20 10:26
    Svara | #7

stockholm
    279 inlägg
    Gillad 7 gånger
    Stefan N skrev Visa original
    Jag har oljehärdad board under mina pannor och den har hållt i 38 år nu och jag har inga planer på att byta den på länge.
    Ovanpå den ligger det 2x3" reglar som bär teglet.
    Hmm, låter ju bra . Är det tätt mellan boardfogarna? Jag vet att boarden ska överlappa varandra och ska vara buktiga för luftning samt för att leda ev. vatten i "dalen"mellan takstolarna. Men, kan det verkligen bli tätt då? Jag tänker inte bara på vatten men också på smådjur som möss etc, det borde vara lätt för möss att ta sig in genom skarven, då boarden troligtvis buktar lite olika varje skiva - eller..?

8. 2012-02-20 12:04
    Svara | #8

Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: aug 2006
    Uppland
    21 578 inlägg
    Gillad 1 802 gånger
    1084 bilder
    jokomoko skrev Visa original
    Jag såg att det fanns nyligen frågeställning detta Forum angående Plyfa eller Råspont. Min frågeställning är angående "Board". Jag planerar bygga ett Hudikhus och som standard har dom armerad board som underlagstak + betongpannor. Jag är nu rädd att detta tak inte blir tillräckligt "starkt" eftersom vårt hus kommer att ligga alldeles vid kusten och det blåser ofta hårt på vår tomt tyvärr.

Törs man satsa på Boarden? Fördelen är att det blir billigare och snabbare att lägga.
    Alla synpunkter uppskattas
    Jag har helt "old-fashioned" lagt råspont på taket, inte ens råspontsluckor.

Men jag är ändå av åsikten att det är dumt att totaldissa en board-lösning, eller en armerad plastfilm-lösning. Det funkar ju för många, så det kan ju vara en bra förenkling, på rätt hus och rätt plats.

Stabiliteten på vindutsatta hus löser man med lite diagonalsträvor.

Men låglutande tak, inredda vindar (dvs inte inspekterbar kallvind), och lägen där risken för att kraftiga snödrev blåser in under pannorna är kanske inte de lämpligaste kandidaterna till att använda board eller plast.

Så..., vad ska du bygga för hus, och vilket klimat blir det utsatt för?
    Den som vet mest, gissar minst !

9. 2012-02-20 12:58
    Svara | #9

saturnuss avatar
    Forumgud Medlem: sep 2005
    M
    3 679 inlägg
    Gillad 8 gånger
    den oljehärdade boarden (mazonite) som kommer från Zanda är armerad med något tunnt glasfiber band,
    ett system som bl a LB.Hus använt. Det funkar bra, men nu är ju också Zandas takpannor mycket fina och ligger perfekt- när andras pannor blåser av, brukar Zandas ligga kvar, men så är dom också lite dyrare.och tyngre än andra pannor

Detta system minimerar risk för mögel, vilket är vanligt på tak med råspont, vid genomkföringar av rör, skorsten e t c
    Senast redigerad av saturnus 2012-02-20 13:04
    mina barn skall minsann få arbeta, det fick mina föräldrar göra. http://groups.msn.com/Z28-Jensen

10. 2012-02-20 13:25

stockholm
    279 inlägg
    Gillad 7 gånger
    Hej Mikael_L.

Huset är denna: http://www.hudikhus.se/varahus/detail/aengnoe-23-116/16
    Takvinkel 23 grader.
    Hudikhus säger att dom kört med board i 20-25 år och det har fungerat bra.
    Det går dock att få råspont mot tilläggskostnad.

En fördel med boarden är att det går snabbt att lägga upp och det ger omedelbart regnskydd, vilket är viktigt när man har snickare och maskiner inbokade under kort period oavsett om det regnar eller inte.

Läget är utsatt, sjötomt och huset alldeles vid vattnet. Zon 2 och som sagt.. blåsigt !

11. 2012-02-20 13:42

Senior medlem Medlem: dec 2009
    Västra Götaland
    928 inlägg
    Gillad 34 gånger
    16 bilder
    Har takboard och är extremt nöjd. Valde det dels för kostnaden, men kanske framförallt för att det är diffusionsöppet så att inte fukt blir fångat under takpapp... har hittills aldrig sett möglig takboard, men däremot råspont med diverse påväxt av både det ena och det tredje.
    Att det inte skulle hålla huset stabilt är rent snicksnack...under stormarna i höstas, och vårt hus ligger högt belägt vid kusten..så rörde det sig inte en millimeter vad jag kunde märka.

12. 2012-02-20 14:08

Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: aug 2006
    Uppland
    21 578 inlägg
    Gillad 1 802 gånger
    1084 bilder
    jokomoko skrev Visa original
    Hej Mikael_L.

Huset är denna: http://www.hudikhus.se/varahus/detail/aengnoe-23-116/16
    Takvinkel 23 grader.
    ... osv ...
    Jag vill inte försöka råda. Jag har inte tillräcklig insikt hur det ser ut runtom i landet och hur de olika taken brukar fungera.
    Men jag vill bara säga att jag själv inte dissar sådana lösningar, men att man måste tänka till lite över var det fungerar och var det inte fungerar.

Men huset ni tänker bygga har ju en helt inspekterbar vind, så ev problem ska inte hinna bli alltför stora innan dom uppmärksammas.
    För alla kryper väl upp på vinden minst 2 ggr per år, eller hur.

edit: Tja, en liten del var ryggåstak, ser jag nu ...
    Senast redigerad av Mikael_L 2012-02-20 14:15
    Den som vet mest, gissar minst !

13. 2012-02-20 14:33

Fullvärdig medlem Medlem: mar 2010
    Västerbotten
    118 inlägg
    Gillad 21 gånger
    3 bilder
    Du spikar ju 2"3 som läkt så att det skulle bli klent tror jag inte. Hur blir det med luftningen om de ska bukta? hur mycket ska de bukta? Hur blir det vid takfot och utsprång? Någon slags underspikning och låda? Hur mycket mer kostar det om du skulle ha råspont? Board fungerar säkert hur bra som helst men jag skulle ha tagit extrakostnaden och lagt råspont.

14. 2012-02-20 15:23

stockholm
    279 inlägg
    Gillad 7 gånger
    arvid0 skrev Visa original
    Hur blir det med luftningen om de ska bukta? hur mycket ska de bukta? Hur blir det vid takfot och utsprång? Någon slags underspikning och låda? Hur mycket mer kostar det om du skulle ha råspont?

Bra frågor, som jag även frågar mig själv. Jag ska få få ritning snart från Hudikhus, men vad jag förstår så spikar man helt enkelt bara fast boarden på ovansidan av takstolarna som skarvas vid varje takstol, sedan får boarden "hänga" lite av egentyngd, så att det blir en liten dal mellan takstolarna. - That's it! Ovanpå boarden så spikas liggande läkt (dvs 2"x3" reglar) på takstolarna. Ingen stående underläkt, eftersom ev. vatten kan rinna under läkten i "dalen". Takläggningen blir ju onekligen enkel. Exakt hur det blir vid takfoten vet jag inte, ska kolla upp det.
    Senast redigerad av jokomoko 2012-02-20 16:33

15. 2012-02-20 15:57

stockholm
    279 inlägg
    Gillad 7 gånger
    Jag hittade en superjättetrevlig blogg på nätet, som beskriver bygget av ett identiskt Hudikhus som vi planerar där man även har boardlösningen. Bloggen kanske inte visar så tydligt just boarden, men det ger en liten bild iallafall.

http://gallery.me.com/marco.decaroli...&bgcolor=black

På slutet av galleri Nr.2, så ser man även hur boarden ser ut i innifrån, i vinden

( Om man klickar "back to album" så kan gå till valfri bild, även Galleri Nr.2 )

Liknande ämnen

1. Glesad råspont +hård board på taket
    av linkan77 i forum Tak & vind
  2. Mögel på råspont yttertak
    av Lena P i forum Tak & vind
  3. LB-hus råspont i yttertak?
    av Evi i forum Hustillverkare
  4. Tjocklek på råspont till yttertak?
    av Bergling i forum Tak & vind