Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Apr 2011
    Län: Stockholm

Gipshiss på Ebay, sen sabbade Posten allt

Jag köpte en gips-/skivhiss från Tyskland för samma peng som det skulle kostat att hyra två helger. Jag är grymt nöjd med det köpet och rekommenderar varmt. För 98 euro skickades den samma dag, den funkar hur bra som helst och kostade motsvarande hyra under två ynka helger.

Men jag måste varna för hur posten hanterade transporten på hitsidan gränsen.
    Posten vägrade alltså köra ut, trots att frakten var betald (59 euro, till min dörr). De påstod att man försökt leverera, vilket inte stämmer alls (snö är bra grejor, man ser fotspår).
    Posten säger för säkerhets skull också "vi aviserar aldrig utan kör ut." Dvs de säger att de kör runt med en stor lastbil full med gods på ren spek.

För att "köra ut extra", dvs hålla leveransavtalet, så ville man ha över 800 kronor. Vilken möjligen kan förklara allt.
    Tjafset och jakten på godset kostade mig flera dagars stillestånd.

Säljaren (via mig) har alltså betalat hemkörning, posten påstår att jag inte är hemma och sen ska posten man ha över 800 för att få ta betalt en gång till. Annars får jag baxa hem grejorna själv.
    Jag tycker detta är rena maffiametoder och lurendrejeri.

Lök på laxen är att posten dessutom inte accepterar reklamationer från den som drabbas, dvs tar emot godset. Jag har alltså inte rätt att reklamera, har man upplyst mig om skriftligt.

Mina prylar, nästan 50 kilo totalt, fanns på två olika uthämtningsstationer. Varför det blev så har man ingen förklaring till "för chauffören minns inte".

Stor varning alltså för hur posten hanterar gods man köper utomlands på nätet.
    Både säljaren och Ebay i Tyskland har informerats om hur det funkade för mig. Men om det ändrar något vet jag ju inte, posten lär ju tjäna rätt mycket på att erbjuda "extra utkörning".

jag skulle gärna vilja ha tips från någon på alternativ fraktmetod, för jag tänker aldrig mer anlita posten som fraktföretag.

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Oct 2010
    Ålder: 25
    Län: Kalmar

Svinigt gjort. Och inte använder avisering? Snacka om skitsnack.
    90% av det man gör är bättre än en så kallad fackman. Dom flesta har bara lärt sig att göra det fort.

3.    länk #3
    Gudfader Medlem: Mar 2005

Jag har råkat ut för liknande. Också saker från Tyskland, som svenska Posten slarvar med. I mitt fall så påstod de att de försökt leverera en dag när jag vet att jag varit hemma. De la ingen lapp i brevlådan, skickade inget brev. Godset blev bara stående på ICA tills jag lyckades spåra det.

4.    länk #4
    hcb
    Nykomling Medlem: Dec 2010
    Län: Skåne

Ingenting förvånar mig längre när det gäller Posten.
    Hos mig lämnade de ett paket från Tyskland med en fräs för över €400 på loftgången utanför lägenheten vi bodde i. När hustrun kom hem stod det ett genomvått, översnöat och fastfruset paket utanför dörren. Det var skickat med DHL från Tyskland, men i Sverige tog Posten över. När jag ringde och klagade fick jag bara ett "ojdå, så skall det ju inte gå till" till svar. Tjena.
    Lika anmärkningsvärt var att en person med mitt namn hade kvitterat paketet trots att bevisligen ingen var hemma.

Fräsen klarade sig dock galant tack vare att den låg i en L-Boxx

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Aug 2010
    Län: stockholm

Jag hade köpt en TV med snålporto för egen avhämtning. Posten ringde och frågade om de fick köra ut den 1 mil på landet istället ,helt gratis!

En annan gång beställde jag från USA, tog 1månad innan boken kom på ett flygplan. Väl i Sverige tog det ett dygn!

...

6.    länk #6
    vojmas avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2006
    Län: Norrbotten

Spännande historia ang gipshissen. Hur löste det sig? Fick du hämta den eller körde dom ut den? Kostade det nåt extra?

Jobbade för många år sedan i IT-branschen och en avdelning på mitt jobb skulle byta datorskärmar. 47 st 19" skärmar (FAT-screen!) beställdes. En vecka gick och jag började efterlysa leveransen. Spåren slutade på Posten. Chauffören var säker att han hade levererat och fått påskrivet av mig men när vi efter ett tag får tag på en kopia på attesten så står det "Anna-Lena .....". Ingen på mitt jobb hette Anna-Lena.

Det visade sig att han hade levererat till CapGemini istället...

7.    länk #7

[QUOTE=vojma;1464510]Spännande historia ang gipshissen. Hur löste det sig? Fick du hämta den eller körde dom ut den? Kostade det nåt extra?

Hehe, jag hämtade. De skulle ha över 800 för att köra ut. "Extra".
    Och som nån skrev, de har gjort detta förut och tjänar säkert rätt bra på det. Jag råkade ut för exakt samma sak för två år sedan, med två stora rostfria behållare. Också från Tyskland.
    Exakt samma valser, men då krävde dom lite drygt 400 kronor.
    Att mitt mobilnummer stod jämte adressen, att avisering var begärd från säljaren, att utkörningen var betald redan - det gav dom blanka fan i, på ren svenska.
    Så jag fick hämta den gången också.

Jag tycker alltså att det posten sysslar med när det gäller gods från utlandet till privatpersoner liknar rent bedrägeri.

Det enda jag kan säga är att gipshissen är suverän och att jag allvarligt överväger att köra ner och jämta nästa gång det bär iväg. Eller hämta på järnvägen. Vad som helst för att slippa bli blåst av posten en gång till.

8.    länk #8
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2010
    Län: Blekinge

För 1,5 år sedan skulle vi få vårt spa levererat. Leveransen var redan flera veckor försenad från USA (köpt via svenskt företag levererat från USA via svenska generalagenten under sommarsemestertid). Vi var redan irriterade pga av förseningen och vi hade bra koll på när exakt spaet gick från generalagenten och visste därför vilken dag det borde komma. Vi hade tagit kontakt med kompisar som skulle hjälpa till med transport sista metrarna. Inget spa hade dock dykt upp kl 16.00 och innan denna tid borde det ju komma.

Jag ringde posten och hörde mig för varför det inte kommit och fick reda på att vi inte fick leverans den dagen. Ringde därefter generalagenten, efter en stund ringde denna tillbaka och berättade att vi visst fick leverans den dagen.

I avtalet mellan post och generalagenten stog att leverans skulle ske samma dag som varan nådde slutterminalen. Tydligen har det stor betydelse vem som ringer. Ringer någon och slår posten i huvudet med avtalet så får dem tydligen lite mer fart. Vår kontakt hos generalagenten var väl i lite behov av att vinna poäng eftersom vi var lite missnöjda med tidigare leveransförsening.

Efter några timmar kom en person från posten med bara vårt spa på flaket och mungipor nere vid knäna, men vem bryr sig. Det blev nog ingen förtjänst för posten med den leveransen.

9.    länk #9
    cesons avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2007
    Län: Västra Götaland

Här vägrade posten att köra ut en pall pga. att han hade för stor bil!!!
    jag försökte att förklara att vägen går rakt förbi huset och ut till stora
    vägen igen. Jag nämnde också att timmerbilarna inte tycks ha några
    problem. Det slutade med att jag fick åka in till posten och "strippa"
    pallen där

Nu har jag ett paket som DHL har beslutat sig för att lagerhålla på
    en av sina hubbar i tyskland.

Det är ju roligt när vissa delar av kedjan anstränger sig och gör
    ett fantastiskt jobb som fördärvas av en av aktörerna

10.    länk #10

Det är ju roligt när vissa delar av kedjan anstränger sig och gör
    ett fantastiskt jobb som fördärvas av en av aktörerna
    Verkligen. Och surt med hubbarna.
    Seriösa e-handlare utomlands är fantastiska och verkligen prisvärda. Sen hamnar man i detta träsk på grund av en inkompetent och myglande transportör på hemmaplan.
    En bekant med handelsträdgård fick två pallar dyra grejor dumpade rakt ut i snön på bortsidan en lada. De orkade inte ens åka fram. När hon ringde och var arg så var svaret att hon inte var deras kund, och var det något fel så fick hon vända sig till säljaren, för posten hade inget ansvar gentemot henne.

11.    länk #11
    Nykomling Medlem: Jan 2012
    Län: skåne

Märkligt hur svårt det kan vara...

Jag skulle en gång få ett paket med Schenker. Jag talade med chauffören, eftersom jag inte kunde vara hemma förklarade jag noga - in på gården, sätt det på trappan till det mindre vita huset. Döm om min förvåning och följande irritation när jag ser en kartong på vägkanten utanför en röd stuga ca en kilometer hemifrån...
    Samma respons: Oj, så ska det ju inte gå till...
    Lärdom: om folk kan fuska o komma undan arbete så gör de ofta det.

12.    länk #12
    fth
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2006

Tyvärr är det så att alla aktörer inom det här området, Posten, DHL, FedEx, Schenker, etc, är helt inkompetenta på att leverera till privatpersoner. Trots detta så åtar dom sig glatt uppdraget och tar betalt, både en och flera gånger om dom kommer undan med det.

Man kan tycka att det borde finnas underlag för en uppstickare att sno åt sig hela den här marknaden, men tyvärr har det ännu inte hänt...

Jag har beställt saker från utlandet i tjugo års tid, jag tror inte någon enda leverans har gått smidigt...

Ett exempel var när jag beställde över tre ton glas från Kina, sista biten från hamnen i Stockholm till Gävle (16 mil) tog nästan lika lång tid och kostade tre gånger så mycket som hela resten av vägen (lastning på lastbil från fabriken till hamnen i Kina, omlastning till fartyg, sjöresa från Kina till Stockholm med två fartygsbyten på vägen)...

/fth

13.    länk #13
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2011
    Län: Halland

Jag beställer aldrig varor hem om jag kan undvika det. Tar alltid det till jobbet.
    Har beställt varor i Spanien vid lunchtid, vid 14:30 tiden dagen efter hade jag det i min hand, DHL/posten. Tvivlar starkt på att det skulle gå så smidigt om jag beställt varorna hem.

14.    länk #14
    Norrhyttans avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2012
    Län: Dalarna

Posten är riktiga rövare, men DHL är fan värst. Det enda man ska skicka med DHL är saker man verkligen vill att de ska komma bort. Typ riskavfall och annan bråte.
    De skulle kunna buckla till ett smidesstäd.

15.    länk #15
    mattiasps avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2004
    Ålder: 43
    Län: Västmanland

Här i Västerås är DHL och UPS mycket bra, Schenker fungerar bra för pallgods. Posten är precis så värdelös som TS beskriver. Jag har råkat ut för samma sak flera gånger. Ibland tar Posten över DHL-försändelser vid gränsen (och slarvar sedan bort dem) och ibland levereras paketen av DHL själva. Vad som gör att DHL själva inte transporterar vissa paket i Sverige har jag aldrig lyckats förstå, och Posten vet heller inte hur det hänger ihop. Jag har frågat dem flera gånger.
    Det är min absoluta övertygelse att det alltid finns ett bättre sätt!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42