15 172 läst ·
56 svar
15k läst
56 svar
Gipshiss på Ebay, sen sabbade Posten allt
Nu tvivlar jag inte på historierna i tråden, men vill bara nämna tre olika personers påståenden.
Jag har fått sagt till mig via annan part att "det inte synts hjulspår". Det har inte snöat på en dag och man har själv skottat och använt uppfarten, detta var man tyst om.
Jag har inte varit där, trots att jag hejjat på personen.
En som är hemma måste tydligen ha vägrat att öppna dörren.
Så... tja det finns de som har sin egen version av sanningen också.
Sent from my ST18i using Tapatalk
Jag har fått sagt till mig via annan part att "det inte synts hjulspår". Det har inte snöat på en dag och man har själv skottat och använt uppfarten, detta var man tyst om.
Jag har inte varit där, trots att jag hejjat på personen.
En som är hemma måste tydligen ha vägrat att öppna dörren.
Så... tja det finns de som har sin egen version av sanningen också.
Problemet är inte spårsnö.
Problemet är att Posten har en strategi för leverans som gör det möjligt för dem att ta betalt för en tjänst två gånger - först av säljare utomlands, sedan även av köpare här hemma som vill säkra sitt gods men "som inte var hemma när Posten försökte leverera".
Av nån anledning har jag bara drabbats vid köp från utlandet.
Godsmottagare - även jag - har fått erbjudande att skriva på en överenskommelse där jag friskriver Posten från ansvar genom att tillåta avlastning där och när Posten finner lämpligt.
Fast man kan inte heller i detta fall kontakta mig och berätta NÄR godset anländer. Inte heller VAR det parkeras.
Inte ens vilken vecka.
Den som vill säkra sitt gods från utlandet MÅSTE alltså betala en transport till - eller fixa släp och bärare och hämta själv.
Jag är lite lömsk, så jag tror faktiskt att det finns en liten strategi här. Det blir ju pengar i andra änden.
Alternativet till den funderingen är ju faktiskt att ansvariga vid Posten är helt inkompetenta,
Att lastbilar med betald personal först ska lasta på, sedan kör omkring på ren spek och vid dagens slut fara tillbaka till lastcentralen, med en massa skrymmande gods att baxa av, är ju ekonomiskt vansinne.
Och jag personligen tror inte att de är ett dugg inkompetenta, om vi säger så.
Problemet är att Posten har en strategi för leverans som gör det möjligt för dem att ta betalt för en tjänst två gånger - först av säljare utomlands, sedan även av köpare här hemma som vill säkra sitt gods men "som inte var hemma när Posten försökte leverera".
Av nån anledning har jag bara drabbats vid köp från utlandet.
Godsmottagare - även jag - har fått erbjudande att skriva på en överenskommelse där jag friskriver Posten från ansvar genom att tillåta avlastning där och när Posten finner lämpligt.
Fast man kan inte heller i detta fall kontakta mig och berätta NÄR godset anländer. Inte heller VAR det parkeras.
Inte ens vilken vecka.
Den som vill säkra sitt gods från utlandet MÅSTE alltså betala en transport till - eller fixa släp och bärare och hämta själv.
Jag är lite lömsk, så jag tror faktiskt att det finns en liten strategi här. Det blir ju pengar i andra änden.
Alternativet till den funderingen är ju faktiskt att ansvariga vid Posten är helt inkompetenta,
Att lastbilar med betald personal först ska lasta på, sedan kör omkring på ren spek och vid dagens slut fara tillbaka till lastcentralen, med en massa skrymmande gods att baxa av, är ju ekonomiskt vansinne.
Och jag personligen tror inte att de är ett dugg inkompetenta, om vi säger så.
Är inte även andra utkörningen gratis även på utrikespaket?
Inrikespaket ingår en extra utkörning, efter överenskommelse, i de fall man betalat extra för utkörning och när det ingår i produkten.
Inrikespaket ingår en extra utkörning, efter överenskommelse, i de fall man betalat extra för utkörning och när det ingår i produkten.
Nu är det inte så att det är en strategi från logistikföretagens sida att inte köra ut gods för att istället kunna ta betalt för en extra utkörning eller dumpa det på utlämningsställe. Problemet ligger i mentaliteten hos just den chaufför som har godset i sin bil. Han eller hon vet av egen erfarenhet att X% av alla utkörningar till privatpersoner är bomkörningar. Dvs personen är inte på adressen eftersom denne av naturliga skäl befinner sig på sitt arbete eller liknande. Därför har vissa chaufförer tagit för vana att aldrig köra ut godset till privatpersonerna, det skuffas bara omkring på flaket tills allt företagsgods är levererat, sedan åker man till terminalen eller utlämningsstället och dumpar det som är kvar med notisen - "mottagare aviserad inget svar".
Hur kan jag då veta detta? Jo, för när jag beställer leveranser som privatperson så slår det aldrig fel - leveransen hamnar på utlämningsstället även om jag har varit hemma hela dagen. samma gäller när min sambo har beställt och varit hemma för att passa en leverans. Sitter man hemma och följer trackingen och ser att status ändras från "körs ut till kund" till "Retur terminal avisering ej svar" är det uppenbart att man har fått en chaufför med fel mentalitet.
När jag får saker levererade i firmans namn kommer det i hundra fall av hundra ut en bil med varorna och Schenker har lärt sig att avisera i god tid innan. Posten tillhör de som tar för givet att det finns någon på plats när det gäller företagspaket även om leverantören begärt avisering.
Hur kan jag då veta detta? Jo, för när jag beställer leveranser som privatperson så slår det aldrig fel - leveransen hamnar på utlämningsstället även om jag har varit hemma hela dagen. samma gäller när min sambo har beställt och varit hemma för att passa en leverans. Sitter man hemma och följer trackingen och ser att status ändras från "körs ut till kund" till "Retur terminal avisering ej svar" är det uppenbart att man har fått en chaufför med fel mentalitet.
När jag får saker levererade i firmans namn kommer det i hundra fall av hundra ut en bil med varorna och Schenker har lärt sig att avisera i god tid innan. Posten tillhör de som tar för givet att det finns någon på plats när det gäller företagspaket även om leverantören begärt avisering.
Postens företagspaket skall inte gå att skicka till privatkunder och om någon trots allt "släpper igenom det" eller om avsändaren har ett avtal och det är enklare att skicka allt som samma sorts paket. Företagspaketen kodas om till en annan produkt.joflopp skrev:Nu är det inte så att det är en strategi från logistikföretagens sida att inte köra ut gods för att istället kunna ta betalt för en extra utkörning eller dumpa det på utlämningsställe. Problemet ligger i mentaliteten hos just den chaufför som har godset i sin bil. Han eller hon vet av egen erfarenhet att X% av alla utkörningar till privatpersoner är bomkörningar. Dvs personen är inte på adressen eftersom denne av naturliga skäl befinner sig på sitt arbete eller liknande. Därför har vissa chaufförer tagit för vana att aldrig köra ut godset till privatpersonerna, det skuffas bara omkring på flaket tills allt företagsgods är levererat, sedan åker man till terminalen eller utlämningsstället och dumpar det som är kvar med notisen - "mottagare aviserad inget svar".
Det införde man för ett par år sedan.
Anledningen kan mycket väl vara att det inte är lönt att söka privatpersoner som inte är hemma, det tar för lång tid och man måste kanske prioritera.
Att det skulle vara attitydproblem är lite elakt sagt, det är snarare att det är tidsbristen som gör att man måste välja mellan vilka produkten riktar sig till och framförallt att det är mer troligt att det finns personal på ett företag som är på plats än att någon är hemma. Och jag gissar "skarpt" på att det är därför Posten slutade med möjligheten att skicka företagspaket till privatpersoner.
För privat personer finns/fanns det hempaket för postens del, de kan levereras kvällstid. DHL har också någon produkt för hemkörning till privatpersoner, men jag vet inte hur de hanterar sina företagsriktade produkter gentemot privatpersoner.
Sedan ett exempel.:
Schenker/DHL:
Paket ankommer till terminal dag ett, aviseras tidigast dag ett och utkörning sker då dag två och framåt.
Fördelen är att man kan förbereda mottagandet på ett annat sätt.
Posten:
Paket ankommer till terminal dag ett, körs ut dag ett och om ingen är anträffbar så aviseras det tidigast till dag två för överenskommelse när det då kan köras ut dag tre och framåt.
Det finns för och nackdelar med allt.
Fast de flesta företag som skickar paket har väl idag någon form av rutin för att meddela att man skickat ett paket till mottagaren?
DHL och Posten är inte samma företag och har inte heller samma system, med produktkoder eller spårningsnummer. Den som äger paketet är den som skickar det och avsändaren får ett/rätt kollinummer. Och det måste vara upp till dom att meddela mottagaren.ceson skrev:
Det har förekommit en hel del bedrägerier med detta och en del företag, exempelvis tre har vägrat att lämna ut kollinummer vid förfrågning..Så frågan är då när leverantören har ett ansvar mot den som skickar paketen att paketen skall kunna vara säkra som möjligt (även om det sker idiotiska misstag) om man alls skall våga sig på att meddela mottagaren om kollinummer utan man låter det vara upp till avsändaren?
Enl. dom uppgifter jag fick så var det inte avsändaren utan DHL som som vidcharta77 skrev:DHL och Posten är inte samma företag och har inte heller samma system, med produktkoder eller spårningsnummer. Den som äger paketet är den som skickar det och avsändaren får ett/rätt kollinummer. Och det måste vara upp till dom att meddela mottagaren.
Det har förekommit en hel del bedrägerier med detta och en del företag, exempelvis tre har vägrat att lämna ut kollinummer vid förfrågning..Så frågan är då när leverantören har ett ansvar mot den som skickar paketen att paketen skall kunna vara säkra som möjligt (även om det sker idiotiska misstag) om man alls skall våga sig på att meddela mottagaren om kollinummer utan man låter det vara upp till avsändaren?
paketets ankomst till Sverige valde att skicka med posten, och om det nu är
så tycker jag att någon form av info. om detta till mottagaren vore på sin plats
annars är det ju ingen idé med paketsökning.
Raskus det är inte kul när grejorna kommer fram skadade, en klen tröst kan
ju vara att jag inte tror att typ wellpappemballage hjälpt ser i mina ögon ut
som en gaffelskada
Jo, givetvis. Jag menar på att kollinumret skiljer sig för att det är olika företag och att det är avsändaren som skall ge dig rätt nummer. Och de är dom som vet vilket nummer ditt paket har även efter man bytt leverantör.ceson skrev:
För hur det än är så kan inte avsändaren säga att du fått ditt paket förrän de kan visa att det blivit kvitterat. (Hur skulle det annars gå till om man får en faktura men inget paket.) Så paketet "ägs" av avsändaren och leveransen är ett avtal mellan avsändaren och leverantör. (Tänk dig situationen där man som mottagare skulle "lätt" kunna reklamera ett försvunnet paket som inte skickats, eller om paket försvinner och du iaf betalat eller blir fakturerad.)
Jag kan med fog & rätt tipsa er alla som handlar i Tyskland att be säljaren
att skicka varorna med tyska GLS. På våran sida gränsen samarbetar dom
med Schenker. Jag har sedan flera år skickat pallvis med grejor till mina
kompisar i Örebro län. Maxpriset för en 40kg paket är då 38 motsvarande
320kr i dagsläget. Klart billigare än posten. De aviserar alltid leveransen
kör ut på överenskommen tid och har aldrig ställd till det för mig
Hänvisa säljaren till hemsidan
http://www.gls-group.eu/276-I-PORTAL-WEB/content/GLS/DE03/DE/1.htm
MvH
Hobbit
att skicka varorna med tyska GLS. På våran sida gränsen samarbetar dom
med Schenker. Jag har sedan flera år skickat pallvis med grejor till mina
kompisar i Örebro län. Maxpriset för en 40kg paket är då 38 motsvarande
320kr i dagsläget. Klart billigare än posten. De aviserar alltid leveransen
kör ut på överenskommen tid och har aldrig ställd till det för mig
Hänvisa säljaren till hemsidan
http://www.gls-group.eu/276-I-PORTAL-WEB/content/GLS/DE03/DE/1.htm
MvH
Hobbit
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Istället för spy galla över paketbud och företag, var hittar man den billiga/prisvärda gipshissen i Tyskland? 
Gipsheizung, Gipshebe, eller?
Gipsheizung, Gipshebe, eller?