Senior medlem
Medlem: Jun 2010
Län: Örebro
Normalt behöver man inte sträva takstolarna mer än under byggskedet. När du spikar råspont/ spikreglar med två spikar per bräda regel så har du strävat taket.
Junior medlem
Medlem: Nov 2011
Län: värmland
Jag brukar spika kryss på högbenen i varje ända på bygget och sen spika bräder horisontellt på högbenen mellan kryssen. Är det större bygg behövs ju mer vindavstyvning. Ett kryss på hanbjälkarna i var ände och bräder mellan dom kryssen med. Man kan spika brädor under överramen från nock till hammarband 45grader. Dom som levererar takstolarna ska skicka med ritn på vindavstyvningen. Ibland är det stämplat på takstolarna vart det ska avstyvas.
Men det är ju skillnad på vad som behövs på en liten villa och vad som behövs på större bygg.
Vad bygger du?
Senior medlem
Medlem: Mar 2004
Län: V-norrland
Tack för svaret. Jag har en 1 1/2 plans villa med mansardtak, och när jag mailade takstolskonstruktören skrev han att taket vindsträvas, men inte riktigt hur. Jag har heller inte fått något nytt besked, men jag skall ringa honom imorgon och höra om det finns någon ritning på vindavstyvning.
Tack för svaret. Jag har en 1 1/2 plans villa med mansardtak, och när jag mailade takstolskonstruktören skrev han att taket vindsträvas, men inte riktigt hur. Jag har heller inte fått något nytt besked, men jag skall ringa honom imorgon och höra om det finns någon ritning på vindavstyvning.
Ja då räcker det nog med kryss och längsgående bräder på högbenen och uppe på hanbjälken.