Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Skåne

Diffusionsöppen takpapp / underpapp

Hej
    Jag skulle gärna vilja veta vilka olika diffusionsöppna alternativ som finns vad gäller underpapp.
    Jag skall lägga om taket och skall ersätta den gamla pappen och sedan lägga nytt TEGELTAK.
    - den diffusionsöppna UNDERPAPPEN skall alltså ligga på råsponten
    - den skall helst vara UV-beständig
    - den skall ha lågt ånggenomgångsmotstånd - helst < 2000 s/m
    - ovanpå skall nya tegelpannor läggas på läkt

Vänligen
    Axelman

2.    länk #2
    Junior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Västerbotten

Du ska använda YAP 2200 papp.
    T.ex Icopal Macoflex YAP 2200.
    Den klarar några månader i UV-ljus innan du måste lägga på teglet.
    Kolla in på min blogg!
    http://hobbyhantverkaren.blogg.se/

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Skåne

Tack
    Men de du nämner är väl inte diffusionsöppna ?
    Axelman

4.    länk #4
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006

Jag har använt T-emballage T-diff.
    http://www.t-emballage.se/produkter#artikel=261002

Den är definitivt inte UV-beständig. Ett halvår med sommarsol får den att helt ruttna bort.
    Jag har testat.
    Jag tycker inte man ska låta den stå öppen mer än max en månad, typ.

Men jag tror å andra sidan inte någon tillverkare har någon UV-beständig diffusionsöppen takbeklädnad, dom har ju inte ens underlagspapp som är riktigt UV-stabil.
    Den som vet mest, gissar minst.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42