Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2006

Vad tänka på när jag ska ta in offerter för detta tak?

Hej,
    kommer under våren att ta in offerter för plåtarbeten på detta tak (~8 m2) som idag endast har pappbeläggning.

Det handlar om dubbelfalsad plåt. Min tanke är att göra underarbetet själv. Min första fråga blottar min okunskap på området... Läktar man under ett sådant plåttak? Om så är fallet hur ska jag lägga läkten vid takets brytning?

Vad ska jag tänka på när jag skriver offertförfrågan till plåtslagaren? Är det några moment man kan göra på olika sätt som jag behöver specifiera? Jag kommer att riva bort panelen över taket så att plåten kan vikas upp på väggen och som sagt lägga ny papp själv.

Det är via det här taket som man kommer åt sotarstegen på tegeltaket. Jag tänker att jag behöver få några sotarsteg även på plåttaket. Från plåttaket till takfoten på plåttaket är det 110 cm, behöver man någon form av "stege" här för att underlätta för sotaren?

-----------------------------------------------------------------------------------
    Flyttat från nybyggt, nyckelfärdigt, Eksjöhus till ett litet hus från 1929. Det är helt fantastiskt!

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2011
    Län: Värmland

Det ska inte vara läkt under bandfalsad plåt ,den ligger direkt på pappen.

Det kommer krävas steg på plåttaket och en liten stege upp till det andra taket.

3.    länk #3
    Elkluddes avatar
    Senior medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Halland

Falsad plåt läggs direkt på pappen,fråga plåtisen hur det behöver ordnas för sotaren
    Så kan det oxå bli

4.    länk #4

Ok, tack för svaren.

Viks plåten runt råspont/papp i nederkant? Dvs, kan jag riva den gamla pappen och lägga ny innan plåtis kommer hit?

/Joel
    -----------------------------------------------------------------------------------
    Flyttat från nybyggt, nyckelfärdigt, Eksjöhus till ett litet hus från 1929. Det är helt fantastiskt!

5.    länk #5

Det kommer krävas steg på plåttaket och en liten stege upp till det andra taket.
    Vad finns det för små stegar till detta ändamål?

6.    länk #6
    Elkluddes avatar
    Senior medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Halland

Ok, tack för svaren.

Viks plåten runt råspont/papp i nederkant? Dvs, kan jag riva den gamla pappen och lägga ny innan plåtis kommer hit?

/Joel
    Plåtisen brukar vika ner kanten till rännan,så den monterar du innan taket lägges
    Så kan det oxå bli

7.    länk #7
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Södermanland

Skall du ha hängränna eller fotränna?
    Jag gör olika fotplåtar till dom.
    Sedan tar man takbrygga/stege och monterar fast den med falsfästen på farserna på
    det bandtäckta taket.
    Tid beror på årstid med tex snö och slask eller regnfritt.

Tid tippar jag omkring 16-18 Tim + material .

Pris: ca 600kr/kvm och ca 280kr/m för hängränna och rör.

Lite enkel fakta, hojta till ifall det är något du undrar om.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen