Vad tänka på när jag ska ta in offerter för detta tak?
Hej,
kommer under våren att ta in offerter för plåtarbeten på detta tak (~8 m2) som idag endast har pappbeläggning.
Det handlar om dubbelfalsad plåt. Min tanke är att göra underarbetet själv. Min första fråga blottar min okunskap på området... Läktar man under ett sådant plåttak? Om så är fallet hur ska jag lägga läkten vid takets brytning?
Vad ska jag tänka på när jag skriver offertförfrågan till plåtslagaren? Är det några moment man kan göra på olika sätt som jag behöver specifiera? Jag kommer att riva bort panelen över taket så att plåten kan vikas upp på väggen och som sagt lägga ny papp själv.
Det är via det här taket som man kommer åt sotarstegen på tegeltaket. Jag tänker att jag behöver få några sotarsteg även på plåttaket. Från plåttaket till takfoten på plåttaket är det 110 cm, behöver man någon form av "stege" här för att underlätta för sotaren?
-----------------------------------------------------------------------------------
Flyttat från nybyggt, nyckelfärdigt, Eksjöhus till ett litet hus från 1929. Det är helt fantastiskt!
Viks plåten runt råspont/papp i nederkant? Dvs, kan jag riva den gamla pappen och lägga ny innan plåtis kommer hit?
/Joel
-----------------------------------------------------------------------------------
Flyttat från nybyggt, nyckelfärdigt, Eksjöhus till ett litet hus från 1929. Det är helt fantastiskt!
Det kommer krävas steg på plåttaket och en liten stege upp till det andra taket.
Vad finns det för små stegar till detta ändamål?
Fullvärdig medlem
Medlem: Jan 2009
Län: Södermanland
Skall du ha hängränna eller fotränna?
Jag gör olika fotplåtar till dom.
Sedan tar man takbrygga/stege och monterar fast den med falsfästen på farserna på
det bandtäckta taket.
Tid beror på årstid med tex snö och slask eller regnfritt.
Tid tippar jag omkring 16-18 Tim + material .
Pris: ca 600kr/kvm och ca 280kr/m för hängränna och rör.
Lite enkel fakta, hojta till ifall det är något du undrar om.