Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2012
    Län: Västerbotten

Fuktskador i gammalt hus

Kommer att köpa en gammal skola från förra sekelskiftet som fritidshus. Är lite fundersam kring taket. Är det något att oroa sig för? Det finns ingenting mellan trät och det galvade plåttaket, borde vi kanske lägga någon papp mellan?

2.    länk #2
    Junior medlem Medlem: Aug 2007
    Län: Skåne

Du måste lägga papp mellan plåt och sponten för annars får du en massa vatten som tränger in på våren / vintern eftersom plåttak kondenserar nåt fruktansvärt , på vårt hus hade förra ägaren slarvat/fuskat och bara bytt plåten och struntat i att lägga ny papp och detta märkte vi ganska fort så fort det blev runt nollan ute för det rann in mängder med kondensvatten från plåten in. Du har redan nu en massa mögel på träet och du får i värsta fall byta hela taket inkl stolar. Ta med en morkniv och "känn" på hur hårt träet är så får du en bra bild av hur mycket skada du har.

3.    länk #3

Låter som att vi får att göra i sommar då. Var rädd för det. Håhåjaja. Huset är billigt men ett nytt tak är det inte. Att det var fuktskador från kondens kunde jag själv räkna ut och det sa säljaren också. Han påstod prompt att det var gammalt och inte mögel så inget att oroa sig för. Så klart eftersom han vill sälja. Så gör vi misstag 1A nu när/om vi köper vårt första fritidshus?

4.    länk #4

Hur snabbt borde vi fixa taket? Det innebär en hel del arbete och kostnader. Vi tycker skolan är av stort historiskt värde, det har stora möjligheter och ligger i en underbar trakt. Det vore synd om det skulle förgås. Samtidigt har vi inte pengarna att kosta på det hundratusentals kronor. Plåten är i bra skick så den går att återanvända. Jag ser ett jätteprojekt framför oss, men när? I år eller inom 5-10 år? Jag vet inte hur djupa skadorna är och huset är ju trots allt hundra år gammalt. Vi kommer inte bo där permanent utan ha det som fritidshus.

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: May 2011
    Län: Östergötland

Beror på skicket på trät! Om det är hårt och friskt så kan det hålla länge, ha det under bevakning.

6.    länk #6

Funderar på att sätta in någon form av solvärmeanläggning för att råda bot mot fukt/kondens och även få in varmluft. Skulle det kunna avhjälpa problemen? Jag tyckte trät kändes hårt och ok, hittade ingenting ruttet eller så. det är en gedigen kåk med murade väggar och rejält virke byggd för ungefär hundra år sedan. Någon gång har taket lagts om av en klåpare som sa plåten direkt på sponten. Vi planerar att isolera i framtiden och då kommer vi byta ut skadad spont och göra det ordentligt, men det ligger flera år in i framtiden. Till dess kommer vi lägga golv så man kan vara där sommartid men låta taket vara. Får undersöka mer noggrant nästa gång vi är där.

7.    länk #7
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2011
    Län: Stockholm

Vet du ungefär hur många år sedan plåttaket las dit? Är träet friskt och det har klarat sig 10 år eller mer med nuvarande plåttak så klarar det nog 5 år till. En risk är att träet är mer fuktskadat på ovansidan där kondensen hamnat om fukten har svårt att ventileras bort, och att du ändå kommer vilja byta råsponten när du gör om taket.

Takstolarna på bilderna ser bra ut tycker jag. Råspont till 100m2 kostar 8000 kr på Byggmax, så det är ingen jättelik extrakostnad om den behöver bytas men såklart mer jobb. Takpapp 100m2 3800 på Byggmax, så fundera igenom vad du behöver göra - det kanske är värt att plocka av plåten i sommar, lägga papp, och sätta tillbaka plåten även om du tänker dig att göra något större med taket/övervåningen om 10 år.

Kul med en gammal skolbyggnad från förra sekelskiftet, vi bor i en själva, och har en annan som sommarstuga

8.    länk #8

12.000 för material att lägga om taket är ju helt klart inom vår budget när skatteåterbäringen kommer. Ska absolut tänka på det!

9.    länk #9

Jag vet ju inte hur stort taket är så gissade på 100m2, men som princip i alla fall - även om ytan är 200m2 behöver det inte bli jättedyrt. Och det är inte alls säkert att du behöver byta sponten, och isåfall kanske bara delvis, är träet fast och det får torka ut ordentligt så gör det ju inget att det är lite fläckigt.

10.    länk #10

Jag skulle nog också säga 100 kvadrat på ett ungefär. Pratade med sambon nu och vi har kommit fram till att detta blir sommarens stora projekt. Det är lika bra att byta all spont när vi ändå håller på att bryta upp det. Det känns som en rejäl lättnad nu efter gårdagens och nattens funderingar. Mycket arbete men förhoppningsvis kan vi lura ut släkt och kamrater.

11.    länk #11

De brukar vara lättlurade, jag själv går på det varje gång med löften om att "käka god mat och snickra lite"... sen blir det 12-timmarspass när man väl är där

Ni kan ju tänka igenom om det är något ni ska passa på att göra när taket ändå är av, kanske passa på att bygga om en takstol där ni kommer vilja ha högre takhöjd eller nåt sånt, och tänk igenom hur ni ska göra framöver om ni ska isolera och om det finns nåt som ni kan förbereda för.

12.    länk #12

Högre takhöjd är inte aktuellt då det redan är ordentligt utrymme uppåt. Vad vi däremot kanske skulle behöva är att släppa in mer ljus i form av något fönster då vi tänkt använda det som ateljé i framtiden. Då är det lika bra att göra det när vi ändå håller på.

13.    länk #13
    Consensuss avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2007

Isolera >100 mm cellplast utanför undertaket, innan du lägger nytt plåttak. Då slipper du kallvindsproblematiken. Enbart papp hjälper inte, då det kondenserar friskt även mot det kalla undertakets insida.

Thermisol har en lösning, även om det finns tveksamheter. Tyskarna verkar ha kommit längst, kanske beroende på att deras vintrar sett ut som våra under mycket längre tid. Googla på tex 'Maco Dach'.

14.    länk #14
    Junior medlem Medlem: Aug 2009

Vet du ungefär hur många år sedan plåttaket las dit? Är träet friskt och det har klarat sig 10 år eller mer med nuvarande plåttak så klarar det nog 5 år till. En risk är att träet är mer fuktskadat på ovansidan där kondensen hamnat om fukten har svårt att ventileras bort, och att du ändå kommer vilja byta råsponten när du gör om taket.

Takstolarna på bilderna ser bra ut tycker jag. Råspont till 100m2 kostar 8000 kr på Byggmax, så det är ingen jättelik extrakostnad om den behöver bytas men såklart mer jobb. Takpapp 100m2 3800 på Byggmax, så fundera igenom vad du behöver göra - det kanske är värt att plocka av plåten i sommar, lägga papp, och sätta tillbaka plåten även om du tänker dig att göra något större med taket/övervåningen om 10 år.

Kul med en gammal skolbyggnad från förra sekelskiftet, vi bor i en själva, och har en annan som sommarstuga
    Bör man inte ha läkt mellan plåten och pappen? Ska också pappa om mitt tak i sommar för underlagspappen börjar bli gammal. Ser att ditt vindstak ser ganska likt ut som mitt. Lite gamla fuktskador och lite glipor mellan brädorna. Men det är sånt som finns på äldre hus.
    Kolla in på min blogg!
    http://hobbyhantverkaren.blogg.se/

15.    länk #15

Jo men visst borde man ha läkt så det blir en luftspalt. De beskrivningar jag sett har det varit så på.

Någon cellplast har jag aldrig sett och det känns inte helt rätt i mina öron att använda cellplast i ett hundra år gammalt hus. Men jag kan ha fel.

Vi kommer i framtiden att låta sprutisolera snedtaket med 20 cm träfiber. Vi vill använda så miljövänliga och bra material som möjligt, anpassat efter husets behov. Och det är inte menat att vara åretruntborende men vi vill kunna använda övervåningen även vår och höst. Skulle det bli aktuellt i framtiden så kommer vi tilläggsisolera någon decimeter till, men det får vi ta då.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42