Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Gudfader Medlem: Feb 2005

Genomskinligt tak, finns det?

Hej. jag har en villa från 1968 Den har pupilttakstolar & ganska flakt tak.
    Garaget sitter ihopp med huset, o garage taket sticker ut ca3m framför garaget & där under hamnar då även entren till huset.
    Inne i huset blir det lite mörkt vid entren, på grund av deta tak.
    Denna takdel är ju helt utomhus o har ingen isoleringe aller annat.
    Det jag vill göra är att byta ut papptaket mot nått som är genomskinligt, samt att det måste hålla hög kvalite.
    Det är ju inte kul att behöva bta tak var 3:e åf för att det ser slitet fult ut.

Vad finns det för produkter?

Jag har ju även planer på att färlänga taket yttligare 3m så det blir en carport för den bil som inte får plas i garaget, men detta är ju otänkbart idag, då det skulle bli ännu mörkare.

2.    länk #2
    pelpets avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2009
    Län: Dalarna

Glas, eller plast om du vill spara pengar. Gör det själv har flera artiklar om hur man kan göra detta. Här är en.

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2007

Dom här är ganska tuffa klassiska takpannor i glas framtagna för solvärme.
    http://soltechenergy.se/hur-fungerar-det/

4.    länk #4

Jag har pappan, så det funkar inte med takpannor. Desutom är taklutningen för liten, o troligtvis klarar inte takstolarna vikten.

5.    länk #5

Glas & plast har jag med tänkt på.
    Men finns det färdiga produkter/system? Eller får man gå till glasmästaren o beställa?
    Ska man då beställa gärdat eller laminerat glas? Hur tjockt?

När det gäller plast, är det nån som har namn på nån bra produkt?

6.    länk #6
    Nimajnebs avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2007
    Län: Blekinge

Tänk uterum och utgå vad dessa försäljare erbjuder.
    .......or oatävööööööööö

7.    länk #7
    Senior medlem Medlem: Nov 2004

Jag tror Novoroom har det du söker efter. Kolla: http://www.novoroom.se/dokument/montering_glastak.pdf

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42