Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2012
    Län: Östergötland

Vindslucka i badrum, hur dålig idé? (mögel på vind i visningshus)

Hej

Var på visning idag och för första gången fick jag en fundering som jag inte kunde hitta svar på här eller någon annanstans. Jag passar på att tacka alla som delar med sig av sin kunskap här på forumet.

Nu till saken: vindsluckan satt i badrummet vilket kändes som en dålig idé, det verkar bekräftas av säljbesiktningen. Lika bra att klistra in de kommentarerna:
    - Lokala ytliga mikrobiella påväxter på underlagstaket, Mest i anslutning till vindsluckan.
    - Ingen förhöjd fuktighet har indikerats.
    - Bristande tätningslister i vindsluckan som finns i badrummet.
    - Avloppsluftning mynnar på vinden
    Foto från vind visar små utspridda mögelfläckar, verkar överkomligt i dagsläget men...

Huvudfråga: Kan man täta en vindslucka tillräckligt bra för att kunna ha den i badrummet, eller är det en hopplös idé?

Följdfråga: givet de förutsättningarna är känslan att vinden klarat sig relativt bra, kan den känslan stämma? Hus från -73, fjärrvärme, öppen spis som används - har det räddat en katastrof?

mvh David

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Jul 2009
    Ålder: 41
    Län: stockholm

Känns onekligen som en dum ide att ha den där, hur illa det är beror väl på hur bra ventilationtion det är i huset.
    Går de inte att flytta luckan? Sen slänga på ett lager gips i taket i badrummet.

Öppna spisen har nog hjälpt till att hålla vinden i bra skick. Värmen från skorstenen hjälper till att hålla fukten borta från vinden.

3.    länk #3
    Consensuss avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2007

Det beror på vilket ventilationssystem som finns i huset. I vilket fall som helst så måste avloppsavluftningen som mynnar ut på vinden bort. Det är 10ggr värre än en otät vindslucka.

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Jan 2012
    Län: Östergötland

Tack för svar!
    Det ska vara frånluftsventilation, men det verkade vara rätt dåligt drag på entréplan. Jag tolkar svaren som att det inte är så farligt som jag trodde. Det lär väl inte bli något köp av detta hus för det, men jag har lärt mig ännu mer och fortsätter leta efter pärlan.

5.    länk #5
    Senior medlem Medlem: Jul 2009
    Län: Värmland

Ingen bra idé Vi har en liten oisolerad vindslucka precis utanför duschen uppe och det går ju hyfsat - så länge man inte använder duschen på vintern. Då börjar det droppa kodensvatten från taklampan och det känns ju mindre trevligt.

Han som byggde huset tänkte nog inte helt färdigt...

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42