Nykomling
Medlem: Sep 2007
Län: Västra Götaland
Varför behövs glespanel?
Varför kan jag inte sätta undertaket direkt i takstolarna (cc1200)?
Kommer undertaket i så fall att bågna beroende på material?
Finns det undertaksmaterial som funkar utan glespanel?
Jag funderar på detta eftersom jag vill behålla så mycket takhöjd som möjligt i en stallbyggnad.
Fullvärdig medlem
Medlem: Oct 2009
Län: Västra Götalands län
Gips måste skruvas ganska tätt, så det kräver glespanel. Men om jag var dig skulle jag ringa Beijer och höra hur tätt takpanel måste spikas, t ex följande produkt: http://www.beijerbygg.se/templates/B....aspx?id=40662
Jag har själv liknande panel i undervåningens tak (ej ditsatt av mig). Den sitter ju spikad cc600, men det är ganska troligt att den klarar cc1200 också - den känns nästan som råspont som man ju spikar utvändigt på takstolarna (fast finhyvlad), och jag får erkänna att jag snubblat på mellanbjälklaget ett par gånger och trampat ner på detta innertaks ovansida utan att det skadats. Modellen jag länkar till är dessutom ändspontad, så den verkar trevlig, tycker jag.
Sen har föregående talare en poäng - eventuella kabelslangar behöver borras genom takstolar, och diffspärren är svårare att bevara.
Nykomling
Medlem: Sep 2007
Län: Västra Götaland
Tack för era svar!
Eldragningar är inget problem eftersom det inte är tillåtet med dolda eldragningar i stall (brandrisk).
Skall kika på panelen du tipsade om.
Varför kan jag inte sätta undertaket direkt i takstolarna (cc1200)?
Kommer undertaket i så fall att bågna beroende på material?
Finns det undertaksmaterial som funkar utan glespanel?
Jag funderar på detta eftersom jag vill behålla så mycket takhöjd som möjligt i en stallbyggnad.
Du har inte övervägt att endast ha glespanel som undertak? Då menar jag glespanel med ett mellanrum på till exempel 30 mm eller nåt sånt?