Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Sep 2007
    Län: Västra Götaland

Varför behövs glespanel?

Varför kan jag inte sätta undertaket direkt i takstolarna (cc1200)?
    Kommer undertaket i så fall att bågna beroende på material?
    Finns det undertaksmaterial som funkar utan glespanel?

Jag funderar på detta eftersom jag vill behålla så mycket takhöjd som möjligt i en stallbyggnad.

2.    länk #2
    wanegardhs avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Ålder: 35
    Län: Skåne,Sjöbo.

Ja det är för stort avstånd.
    28mm har du väl råd med.
    Glespanelen är också till för att dra el utan att punktera plasten.

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2009
    Län: Västra Götalands län

Gips måste skruvas ganska tätt, så det kräver glespanel. Men om jag var dig skulle jag ringa Beijer och höra hur tätt takpanel måste spikas, t ex följande produkt: http://www.beijerbygg.se/templates/B....aspx?id=40662

Jag har själv liknande panel i undervåningens tak (ej ditsatt av mig). Den sitter ju spikad cc600, men det är ganska troligt att den klarar cc1200 också - den känns nästan som råspont som man ju spikar utvändigt på takstolarna (fast finhyvlad), och jag får erkänna att jag snubblat på mellanbjälklaget ett par gånger och trampat ner på detta innertaks ovansida utan att det skadats. Modellen jag länkar till är dessutom ändspontad, så den verkar trevlig, tycker jag.

Sen har föregående talare en poäng - eventuella kabelslangar behöver borras genom takstolar, och diffspärren är svårare att bevara.

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Sep 2007

Tack för era svar!
    Eldragningar är inget problem eftersom det inte är tillåtet med dolda eldragningar i stall (brandrisk).
    Skall kika på panelen du tipsade om.

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2005

Varför kan jag inte sätta undertaket direkt i takstolarna (cc1200)?
    Kommer undertaket i så fall att bågna beroende på material?
    Finns det undertaksmaterial som funkar utan glespanel?

Jag funderar på detta eftersom jag vill behålla så mycket takhöjd som möjligt i en stallbyggnad.
    Du har inte övervägt att endast ha glespanel som undertak? Då menar jag glespanel med ett mellanrum på till exempel 30 mm eller nåt sånt?

6.    länk #6
    SBH
    Forumgud Medlem: Mar 2011
    Län: norrbotten

tycker du ska ha tjockare än 15mm.
    skall du isolera?

7.    länk #7
    Enk Projektets avatar
    Forumgud Medlem: May 2010
    Ålder: 43
    Län: Uppsala

Jag har 22mm råspont som innertak, spikat direkt i takstolarna, funkar alldeles utmärkt.
    Det blev som det blev när det inte blev som det skulle eller gjord bit passar..

8.    länk #8
    Snailmans avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2006

de här kör med mellanåsar istället http://www.aftonvagen.se/ alltså en extra regel mellan varje par takstolar...

kolla bild från 2005-02-19 och framåt

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42