Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: May 2010
    Län: Västra Götalands län

Välja rätt innertak. Tips, tack!!!

Ja, ja jag vet. Smaken är som baken. men nu frågar jag ändå.
    Vi ska bygga ut och vi har bestämt att ha pärlspont eller liknade i vardagsum och kök, som är i öppen planlösning. Vitmålad eller laserad beroende på vad vi nu väljer. (Vardagsrum öppet till nock, kök 2.40)

Nu till frågan... Tips på annat än pärlspont som är snyggt.

Det finns givetvis en ofantlig mängd alternativ, men priset är viktigt.

Tack på förhand!

2.    länk #2

Det blev råspont....

Tack för alla tips.

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Dec 2008
    Län: skåne

Spännande, råa sidan nedåt?
    Några bilder och dela med dig av?

4.    länk #4

Inga bilder ännu....
    Tänkte först ta råa sidan, men det blir svårt att torka av taket och mycket skit kan fastna.... Tror jag. Fast jag är fortfarande kluven.

5.    länk #5
    Nimajnebs avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2007
    Län: Blekinge

Hur ofta torkar man av innertaket?
    Normalt sett så målar man om i samband med tapetsering.
    .......or oatävööööööööö

6.    länk #6

Och det är sant. Men oftast fastnar det lättare damm på sträva ytor. Och taket ska vara i vardagsrum och kök. Köket är ändå lite i riskzonen..

7.    länk #7
    Enk Projektets avatar
    Forumgud Medlem: May 2010
    Ålder: 43
    Län: Uppsala

Baksidan på råspont brukar inte vara den bästa....
    Det blev som det blev när det inte blev som det skulle eller gjord bit passar..

8.    länk #8

Hur menar du?

9.    länk #9
    Junior medlem Medlem: Jun 2011
    Ålder: 36
    Län: uppsala

Vi har kört råspont i taket i hall, matrum, vardagsrum och kök. Tänk på att du kan rolla taket. Måste inte penslas. För att slippa använda chellack/kvistlack kan ni måla med panelgrund (vi sprutade pärlspont) du spar in en massa tid och utrymme, men!! Måla innan montage, annars torkar virket och den omålade sponten blir synlig.

En miss vi gjorde:
    Köpa råspont, måla på backen, dröjde 3 veckor innan vi monterade.

Kompletterade då en hel del råspont kasserades (det är inte direkt klass-A virke , målade och monterade dagen efter. Således torkade den nya råsponten i taket när den gamla torkade innan montage. Vi har nu bredare springor sista metern i taket men det är nog bara jag som ser det

10.    länk #10

Ni har möjligtvis inga bilder att dela med er? De jag hittar är inte så bra på nätet tycker jag... Tack för tipsen

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen