Igår började ett takföretag i Sthlm att lägga om och förlänga vårt tak. Vid två tiden lämnade samtliga jobbare taket, som då inte var täckt av papp, och åkte på lunch. Under denna tid brakade åskan till och det kom 11 mm på 1 timme. Jobbarna kom springande efter några minuter, men då var det redan kört. På vinden är det fullt med vatten och vatten har runnit igenom isolering, och in ettan och det har regnat in i ett av rummen på övervåningen. Jag är av bestämd uppfattning att dom ska stå för omläggning av samtliga innertsk på övervåningen, allt på vinden, ev väggar om de är skadade.

Någon som har en annan uppfattning? Kan inte skicka upp bilder nu då min router dog vid samma tidpungt pga blixtnedslag och jag nu använder telefonen.

Tur i oturen? Att det var ett företag vitt? Allt måste de återställa. Torkar,avfuktare ska in. Isolering torkas eller bytas...
Avundas varken de eller dig. Det är inte roligt med historier som denna.
Troligen har de försäkring.

Du har nog bara en sak att oroa dig för. Att takarbetet ska taga längre tin än beräknat.

Självklart är det vitt och det är ett företag som lagt tak åt stora byggjättar och som har AA i kreditbetyg. Men gipsskivor som vatten legat/ ligger på och som vatten runnit igenom måste ju bytas. Kan inte se hur en fläkt ska kunna reparera den skadan.

Precis. Det som måste bytas måste bytas. Ju fortare desto bättre.

Skulle själv ha blivit tokig, menar man anlitar ju fackamässigt kunnigt folk för att få ett nytt tak tätt enligt konstens alla regler och med detta som du råkade ut för så är det ju så illa det kan bli, dessutom betalar man ju rätt stora summor för ett takbyte med...nä tråkigt för dig , precis detta är jag oroad över nu när det kommit en slagskur varje förmiddag då jag med har takbyte på g inom kort samt endast spåntak under befintliga pannor.De som ska byta ut taket här har ju pressar med sig och hoppas de har de nära till hands när de slänger ned det gamla teglet.

Visserligen så kan ju ingen spå vädrets makter men det finns ju som nämnt presseningar om inte annat, man tycker ju att de bör ha något bra system när de frilägger taket.

Jo, lugn är jag inte direkt. Pendlar mellan förtvivlan, ilska och uppgivenhet. Ska försöka få hit någon från ex. AK konsult så fort som möjligt och sedan tänker jag skicka räkningen till dom. Chefen på företaget ska komma ut hit och fuktmäta och åtgärda det som är skadat. Jo, tjenare, som om han medvetet kommer hitta allt som är fuktskadat.

Akta dig, en entreprenör har alltid rätt att på egen hand rätta till fel och reparera skador. Att ta dit någon annan innan entreprenören fått försöka, kommer göra att du själv blir sittandes med Svarte Petter = både kostnaderna för konsulten, och att entreprenören kan vägra fixa något om annan varit och rivit/pillat i skadade byggdelar.

Niclas, tack för informationen. Min tanke är att plocka hit en fuktutredare som opartiskt går igenom vad som blivit fuktskadat. Jag känner ju mig inte speciellt trygg med att han ska tala om för mig vad som är fuktskadat och sedan är det bra (han kan ljuga och säga att för lite är fuktskadat). Min tanke är inte att denna person (fått tag på Ocab) ska göra några reparationer, men som du skriver så kanske dom vägrar att göra något om denna personen gjort en fuktutredning.

Din tanke är helt rätt. Det kanske är så att firman har full koll på vad som ska göras, men med en expert som besiktar skadorna får du ett utlåtande från en oberoende part . Då får du ett utomstående utlåtande hur omfattande skadorna är och vilka åtgärder som krävs. I bästa fall så bekräftar bara besiktningsmannen företagets slutsatser och förslag på åtgärder vilket absolut kan vara värt några kronor att slippa ligga sömnlös och fundera på om alla fuktskador verkligen åtgärdats. I sämsta fall (men också bra för dig) så visar din oberoende besiktning på större skador än företagets egen genomgång och är det ett seriöst företag så kommer de förhoppningsvis också att acceptera resultatet av din besiktning och åtgärda efter den.

Så länge din besiktningsman inte gör några ingrepp så finns det ingen som helst anledning till oro eller giltiga skäl för firman du anlitat att vägra att åtgärda pga att du valt att ta in en oberoende part för att bedömma skadorna, så det behöver du inte oroa dig för.

Tackar för alla svar. Vi får kämpa och ligga på för att se till så att vi klarar oss helskinnade ur detta. Det jag bävar mest för är om det trängt ner vatten i väggarna till badrum (11 år gammalt) och/eller tvättstugan (3 år gammalt). Då lär det bli jobbigare och dyrare att åtgärda, vilket blir svårare att få igenom utan jurister.

Måste fråga bara, men vad är det som ska vara förstört. Det som har regnat in torkar ju. En fuktskada får man genom lång tid av fuktträgning. Om det nu har regnat in i isoleringen och in i väggar så torkar det. Vad är det som ska hända?? In med en avfuktare så är nog problemet löst....

Nej, inte en chans. Gips som får så mycket regn (det kom 11 mm under den tiden i Sthlm) suger åt sig vattnet och håller det i många veckor. Det kommer bli möggelskador av detta.

beque skrev:
Nej, inte en chans. Gips som får så mycket regn (det kom 11 mm under den tiden i Sthlm) suger åt sig vattnet och håller det i många veckor. Det kommer bli möggelskador av detta.
Samma med spånskivor.

Här har ni en bild på hur det såg ut en timme efter det inträffade. Ser likadant ut på andra sidan.

dsc_0346.jpg

Jag tror att det räcker med att det får torka ur. Krävs mycket vatten för att saker ska ta skada, men som sagt, skriv gärna hur utfallet blev när bes.mannen har varit där. För övrigt grymt tråkigt när sånt här händer. Hoppas att det löser sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.