18 265 läst ·
43 svar
18k läst
43 svar
Katastrof vid takläggning
Kamilenski: Jo, det är ju precis det som är problemet. Isoleringen var blöt hela vägen ner till gipsskivorna på de ställen som är blöta. I sovrummet rann det dessutom ordentligt igenom, våran säng var dyngsur och jag sprang omkring och torkade upp golvet under skyfallet så att golvet inte skulle ta stryk.
Men det blir även att plocka in en möggelhund om ett år (ordentligt utbildad sådan), så får vi se vad de måste göra mer än de nu kommer göra direkt. För dom försöker komma undan så lätt som möjligt, det ska ni veta.
Dessutom är pappen ordentligt bucklig som dom spikade fast på taket under skyfallet. Deras besiktningsman (läs jävig) kommer hit imorrn och ska se om det måste göras om. Jag har dock filmat hur det ser ut, så jag har även pappen dokumenterad.
Men det blir även att plocka in en möggelhund om ett år (ordentligt utbildad sådan), så får vi se vad de måste göra mer än de nu kommer göra direkt. För dom försöker komma undan så lätt som möjligt, det ska ni veta.
Dessutom är pappen ordentligt bucklig som dom spikade fast på taket under skyfallet. Deras besiktningsman (läs jävig) kommer hit imorrn och ska se om det måste göras om. Jag har dock filmat hur det ser ut, så jag har även pappen dokumenterad.
Om du tänker ta dit mögelhund om något år borde du nog göra det nu också. Annars kanske takfirman säger "hur kan vi veta att det inte var mögel redan innan det regnade in" (om det nu skulle bildas mögel). Tror du är med på vad jag menar: du behöver visa att det inte är ett befintligt problem. Annars spelar det ingen roll vad hunden eventuellt hittar...
Du har rätt !byggcalle skrev:Om du tänker ta dit mögelhund om något år borde du nog göra det nu också. Annars kanske takfirman säger "hur kan vi veta att det inte var mögel redan innan det regnade in" (om det nu skulle bildas mögel). Tror du är med på vad jag menar: du behöver visa att det inte är ett befintligt problem. Annars spelar det ingen roll vad hunden eventuellt hittar...
Jag är tveksam till mögelhund.
Den som jag har såg markerade på en massa ställen utom där själva skadan var.
Om det blir tvist i domstol, så är jag tveksam till värdet av hundens utlåtanden.
Däremot finns det någon typ av luftanalysapparat som står i huset några dagar, där man sedan låter ett labb analysera resultatet. Det är i vilket fall vetenskapligt och repeterbart.
Edit:
Men istället för att spekulera här, tror jag att en fastighetsjurist är den rätta vägen. Rättsskyddet i din husförsäkring borde täcka den kostnaden. Men se till att ta en jusrist från en välrenommerad firma, det är lättare att komma till förlikning med en dyr advokat. Men kolla med försäkringsbolaget.
Den som jag har såg markerade på en massa ställen utom där själva skadan var.
Om det blir tvist i domstol, så är jag tveksam till värdet av hundens utlåtanden.
Däremot finns det någon typ av luftanalysapparat som står i huset några dagar, där man sedan låter ett labb analysera resultatet. Det är i vilket fall vetenskapligt och repeterbart.
Edit:
Men istället för att spekulera här, tror jag att en fastighetsjurist är den rätta vägen. Rättsskyddet i din husförsäkring borde täcka den kostnaden. Men se till att ta en jusrist från en välrenommerad firma, det är lättare att komma till förlikning med en dyr advokat. Men kolla med försäkringsbolaget.
Redigerat:
Vad har du för isolering på vindbjälklaget?ankan_84 skrev:
Hur får man ut fukt ur mineralull? Jag tycker det verkar svårt.
Värme torkar allt. Men under tiden kan ångan tränga in i intill liggande konstruktion. Sväller den (spån)
så är den svullen
Byt. Bara Kalle Anka firmor skulle torka det. Ny isolering kostar nog mindre än elen till att torka den.
Tror jag...
så är den svullen
Byt. Bara Kalle Anka firmor skulle torka det. Ny isolering kostar nog mindre än elen till att torka den.
Tror jag...
Vi har avfuktare som stått på vinden sedan fredags morgon, men det är ju inte tillräckligt på långa vägar.
Vi har luftspalter på båda långsidorna av vinden så att det ska kunna blåsa rakt igenom vinden (hus från -72). Ni kan se luftspalten på bilden jag länkade tidigare.
Idag hade min sambo en bra dialog med en av de ansvariga på företaget så vi får hoppas på det bästa. Isolering och spånskivor på vinden har de sagt att de ska byta. Det är gipsskivorna som främst kommer undersökas. De kan dock inte svara på exakt när de kommer ut och gör en en fuktmätning, eller vem som gör denna. Har varit i kontakt med Ocab och de sa att mögel kan börja bildas 2 veckor efter det inträffade, så man vill att det händer något snart, annars måste jag ta in Ocab innan de gör en egen besiktning.
Vi har luftspalter på båda långsidorna av vinden så att det ska kunna blåsa rakt igenom vinden (hus från -72). Ni kan se luftspalten på bilden jag länkade tidigare.
Idag hade min sambo en bra dialog med en av de ansvariga på företaget så vi får hoppas på det bästa. Isolering och spånskivor på vinden har de sagt att de ska byta. Det är gipsskivorna som främst kommer undersökas. De kan dock inte svara på exakt när de kommer ut och gör en en fuktmätning, eller vem som gör denna. Har varit i kontakt med Ocab och de sa att mögel kan börja bildas 2 veckor efter det inträffade, så man vill att det händer något snart, annars måste jag ta in Ocab innan de gör en egen besiktning.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Finns det fortfarande mögelhundar...? Minns att man fick problem med dessa, eftersom mögel finns ju överallt, sålunda markerade hundarna alltid någonstans....
Nja, skulle jag vilja säga.ankan_84 skrev:
Gipskivor blir omedelbart förstörda av för mycket vatten, det går inte att torka ut dom till det tillstånd som var innan, själva strukturen i gipset förändras.
Samma med spånskivor, fast dom tål nog lite mer, blir inte riktigt lika snabbt förstörda.
Sen har vi det där med mögel, skivor och trävirke som ligger luftigt och bra med perfekta förhållanden för uttorkning kan klara sig ganska bra. Särskilt har ytan alltid lågt rH och mögel har svårt att bita sig fast.
Inbyggt material har inte perfekta uttorkningsförhållanden. Inne i t.ex. en vägg är fuktigt virke och fuktiga skivor en jättebra grogrund för mögel. När fukten är på väg ut från kärnan av virket eller skivan så "stannar" det vid ytan för att det ska transporteras vidare genom långsam diffusion genom ytterligare material, så det är jättestor risk för mögelskador.
Jag tycker man ska byta allt skivmaterial som blivit blött. Och jag tycker man ska riva ner det omedelbart för att därigenom underlätta för snabb upptorkning av det som är kvar i stommen.
Riktigt blöt isolering är nog också bäst att riva dän, fast isolering torkar förvisso ganska fort om man kör avfuktare i utrymmet. Diffusionsmotståndet i mineraull är jättelågt, även fuktbindningskapaciteten.
Men MU "binder" däremot ganska stora mängder fritt vatten ifall man "fyller" isoleringen med vatten, så därför - slit väck sån där vattenfylld isolering men isolering som inte dryper av vatten kan gå att rädda mha avfuktarna, tror jag.
Dom ska hit imorrn och mäta, sedan ska de själva anlita OCAB, då de har bättre instrument än de själva (vilket inte är så svårt att räkna ut). Kanske kan sluta bra detta ändå, även om jag inte kan slappna av en sekund innan saker och ting faktiskt börjar hända.
Slutar allt bra så slipper de även negativ publicitet från min sida, så alla blir ju vinnare på det sättet.
Slutar allt bra så slipper de även negativ publicitet från min sida, så alla blir ju vinnare på det sättet.
Och visar att de tar ansvar. Då vill man hellre anlita det företag än andra som skulle skita i vilket.beque skrev:Dom ska hit imorrn och mäta, sedan ska de själva anlita OCAB, då de har bättre instrument än de själva (vilket inte är så svårt att räkna ut). Kanske kan sluta bra detta ändå, även om jag inte kan slappna av en sekund innan saker och ting faktiskt börjar hända.