Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2007
    Län: Västragötaland

Ångspärr tak

Jag fann vid inspektion att min ångspärr på vinden över köket är mycket hål i sig, möss som levt rövare under många år antar jag.

Nu renoverar vi köket och i och med en tillbyggnad till köket, så kommer vi ta ner innertaket i den delen.För heltäckande tak och elinstallation.

Min fråga är om vi kan spänna upp ny plast på den gamla? Man slipper ju då att ta bort isoleringen på vinden.

Jag tycker väl det inte borde vara några problem, men slänger ut en fråga ifall jag får några bra tips eller varningar.

Uppbyggnaden är från innertaket:

- Pärlspont
    - gles
    -plast
    -isolering.

Mvh
    Senast redigerad av strevert 2011-07-22 22:47

2.    länk #2

Då tolkar jag bristen på inlägg som att det är en självklar fråga, och ingen har något att invända.

3.    länk #3

Har rivit ner gipset i rummet brevid köket, var inte tänkt så från början.

Men iom. att jag vill fixa ångspärren i brevidliggande kök så blir det inte värst mycket extrajobb.
    Och jag kan fixa till elen innanför ångspärren i taket istället i det rummet, och slippa alla vp- rör genomföringar upp på vinden.

Jag ser att ångspärren är skarvad tvärs takstolarna istället för längs, som dom monteringsanvisningar jag läst beskriver.
    Och att det inte är tejpat någonstans.

Man kanske gjorde på detta viset -76.

Metoden att lägga på ny ångspärr utan att ta bort isoleringen på vinden, hade jag tänkt att ta bort 3-4 gles och montera ny plast, Ny gles på denna och sedan fortsätta så rummet igenom.

Funderar fortfarande lite på det här med dubbla lager ångspärr, men om jag snittar den gammla allteftersom jag monterar den nya så borde det inte ha någon betydelse.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_0916.jpg
Visningar:	12
Storlek:	106.5 KB
ID:	53286  

Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_0915.jpg
Visningar:	19
Storlek:	125.1 KB
ID:	53287  

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2010
    Län: örebro

Det bör gå bra att göra som du tänkt, gör mycke hål i gamla plasten bara.

5.    länk #5

Resultatet blev att jag tog bort större delen i köket, inte med på bilderna och la ny plast där. Lagade dom hål som fanns på bilderna med en bra tejp.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42