Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jun 2010
    Län: Västmanland

Täta korrugerat altantak bak mot takfoten?

Hittade ingen tråd här som direkt tog upp detta.

Jag ska bygga altan till lilla stugan. Vill ha maxhöjd på altantaket och ämnar ta mig in lite i takfoten och lägga takbjälkarna HÖGT mot bärlina i bakkant.
    Har dock hört om "backande fukt" upp mot takfoten och in i takkonstruktionen om man inte lämnar höjdskillnad mellan takfoten och altantaket..

Korrugerad plast är tänkt att använda som tak över altanen. -Hur kan jag täta bak mot takfoten så att regnvatten inte blåser upp mot takfoten/liggande snö får fukt att driva uppåt?
    På platta altantak har jag sett plåt som löper under hustakets plåt/tegel och sen ner på altantaket där det då har limmats/monterats med silicon - men vad använder jag på korrugerat tak?
    Finns nån PLÅT som jag kan montera på liknande sätt - in under hustaket och ut på altantaket - för korrugerat tak?

2.    länk #2
    Junior medlem Medlem: Aug 2007
    Län: värmland

finns speciella band i plast/gummi lr vad det är för materiel som passar i plastprofilen. bara lägga i och sen plåten över......

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Jun 2010
    Län: Västmanland

Ok! Är det för montering med tätningsmassa/silicon eller liknande?
    Som plåtslagare kan du väl en hel del om detta.... -ska plåten långt in under takplåten eller bara "upp mot" takfoten?

4.    länk #4
    Junior medlem Medlem: Aug 2007
    Län: värmland

nej det behövs inget gegga till detta. bara lägga i och använda
    http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-21102.aspx
    byggmax är ju inte favoritbygghandeln men dom har en bra hemsida...

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen