Vi har i dag 1 1/2-planshus där övervåningen är oinredd. Vi har därför möjlighet att "forma" övervåningen som vi vill, inkl sätta ångspärr, tilläggsisolera mm. I dag är där endast ca 145mm isolering mellan takstolarna. Ångspärr utanpå detta och ingen del av övervåningen är klädd. Mellan första och andra plan har vi nu endast 28mm spontade brädor. Ångspärren går från nock ner till foten på kattvinden. Den fortsätter alltså inte utmed de spontade brädorna och fram till ytterväggen.
Ett problem vi får då (vi bor på slätten där det blåser en del mellan varven) är att kall luft kommer in utifrån och ner mellan brädorna.
Det ni ser på bilderna är de spontade brädorna, som slutar där innerväggen börjar på vån. under, och sedan själva ytterväggen (som är tre separata väggar med luftspalt emellan).
Jag vill alltså förhindra att den kalla luften får möjlighet att tränga in från utsidan, in i kattvinden (som faktiskt är full av isolering) och sedan ner genom spontade brädorna. Jag hade då tänkt sätta ångspärren där de spontade brädorna börjar (alltså ungefär där elröret går) och sedan leda den utmed golvet och sedan upp där stödbensväggen är.
Masoniten ni ser är till luftspalten i taket. Den börjar precis där ytterväggen börjar och är på ca 25mm.
Låter det som en bra ide att leda fram ångspärren? Väljer jag att leda fram ångspärren utmed de spontade brädorna så kan ingen kalluft komma ner den vägen plus att jag täpper ju inte heller igen luftspalterna i väggarna som är öppna uppåt. Jag kommer alltså riva ner befintlig ångspärr och sätta ny + tilläggsisolera med 95mm innanför den nya ångspärren.
Ett problem vi får då (vi bor på slätten där det blåser en del mellan varven) är att kall luft kommer in utifrån och ner mellan brädorna.
Det ni ser på bilderna är de spontade brädorna, som slutar där innerväggen börjar på vån. under, och sedan själva ytterväggen (som är tre separata väggar med luftspalt emellan).
Jag vill alltså förhindra att den kalla luften får möjlighet att tränga in från utsidan, in i kattvinden (som faktiskt är full av isolering) och sedan ner genom spontade brädorna. Jag hade då tänkt sätta ångspärren där de spontade brädorna börjar (alltså ungefär där elröret går) och sedan leda den utmed golvet och sedan upp där stödbensväggen är.
Masoniten ni ser är till luftspalten i taket. Den börjar precis där ytterväggen börjar och är på ca 25mm.
Låter det som en bra ide att leda fram ångspärren? Väljer jag att leda fram ångspärren utmed de spontade brädorna så kan ingen kalluft komma ner den vägen plus att jag täpper ju inte heller igen luftspalterna i väggarna som är öppna uppåt. Jag kommer alltså riva ner befintlig ångspärr och sätta ny + tilläggsisolera med 95mm innanför den nya ångspärren.
Ingen som har några åsikter? Frågor? Synpunkter?
I princip låter det som en bra idé. Ångspärren ska ju sitta innanför isoleringen och avser du att behålla isoleringen i kattvindarna så ska ångspärren sitta innanför kattvinden. Det svåra är att få tätt så att ingen inomhusluft kan tränga igenom.
Det kommer att göra stor skillnad på värmen. Vi hade samma problem i vår gamla kåk och tog helt sonika bort kattvindarna. Det blev otroligt mycket varmare i huset.
Som alternativ till att flytta ångspärren kan du fundera på vindduk.
Som alternativ till att flytta ångspärren kan du fundera på vindduk.
Tack för att ni delar med er av era tankar. Jag har inte tänkt ta bort kattvinden. I dag slutar ångspärren där stödbensväggen möter de spontade brädorna. Jag vill helt enkelt göra om detta med att sätta ny ångspärr som börjar på första spontade brädan (där det går två elrör på bild 1), gå utmed spontade brädorna fram till där stödbensväggen möter spontade brädorna och sedan fortsätta uppåt. Kattvinden, utrymmet innanför stödbensväggen, kommer fyllas igen med bef. isolering.
När jag ändå gör allt jobb med att riva ner bef. ångspärr så tänkte jag ovanför stödbensvägg upp till nock regla upp och tilläggsisolera med 95 mm. Där är i dag endast 145 mm. Jag vill inte riskera att man längre fram ångrar att man inte gjorde detta extrajobb efter man klätt alla väggar osv
När jag ändå gör allt jobb med att riva ner bef. ångspärr så tänkte jag ovanför stödbensvägg upp till nock regla upp och tilläggsisolera med 95 mm. Där är i dag endast 145 mm. Jag vill inte riskera att man längre fram ångrar att man inte gjorde detta extrajobb efter man klätt alla väggar osv
Med risk för att "pumpa" en över 4 år gammal tråd till liv svarar jag ändock här då jag ser att Skånelängan fortfarande är aktiv här på forumet.
Skånelängan: Hur blev det till slut? Jag står nämligen inför exakt samma fundering då jag har en vind bara är inredd till två tredjedelar där den sista tredjedelen ska inredas och har tänkt samma tanke som du. Dvs ingen kattvind utan fullt med isolering bakom det som är "oanvändbar" i takhöjd, ångspärr som du beskriver osv.
Skånelängan: Hur blev det till slut? Jag står nämligen inför exakt samma fundering då jag har en vind bara är inredd till två tredjedelar där den sista tredjedelen ska inredas och har tänkt samma tanke som du. Dvs ingen kattvind utan fullt med isolering bakom det som är "oanvändbar" i takhöjd, ångspärr som du beskriver osv.
Klicka här för att svara