Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #1
    shogo99s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2010
    Län: -

Snedkapat tak, skall det göras så här ?

Jag var nyligen ute o kikade på taket på vårat nyproducerade hus.
    När jag granskade den "snedkapade" delen av taket så fann jag att man placerat två "stöttor" (förstoringarna) för att hålla takpannorna på plats.
    Det jag undrar över är om detta byggsätt kan anses riktigt?
    En annan sak jag undrar över är att på denna "sneda" sträcka så finns det inget som hindrar tex en större fågel att komma in under taket, eller annat djur, är det vanligt att man löser det på detta sätt?
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC02309_3.jpg
Visningar:	20
Storlek:	81.0 KB
ID:	48475  

Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC02311_1.jpg
Visningar:	15
Storlek:	66.4 KB
ID:	48476  

2.    länk #2
    SBH
    Forumgud Medlem: Mar 2011
    Län: norrbotten

du får påpeka saknad av djurspärr(kommer ej ihåg vad dom heter).
    med dom stöttorna så ligger ju pannorna snyggt.

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2009
    Län: Östergötland

Stöttor brukar vi bara använda medans man väntar på att betonglimmet torkar. I ditt fall ser de inte ut som om dom har limmat pannorna.

4.    länk #4
    findus42s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2011
    Län: stockholm

Jag reagerar lite på regnavattenlösningen. Hur kommer det att fungera med snö och is. Det blir definitivt en underhållspunkt.

5.    länk #5
    shogo99s avatar

Jag reagerar lite på regnavattenlösningen. Hur kommer det att fungera med snö och is. Det blir definitivt en underhållspunkt.
    Hur menar du, borde det suttit en hängränna på "snedpartiet" med eller någon annan lämpligare lösning?

6.    länk #6
    Gudfader Medlem: Feb 2007
    Län: Skåne, Sjöbo

Hej.
    Med den lösningen hade jag absolut monterat fotplåt!
    Annars föreligger risk för fuktskador. Dessutom skulle det se betydligt bättre ut!
    Den kapade delen kan målas med silikatfärg. Då smälter den med det övriga.
    Men fotplåt skulle jag montera om det gällde mitt hus.

Och. Visst kan en plåtslagare montera en riktig ränna!!! Under vintern, när snön smälter, och även i övrigt då det regnar får du vatten i läkten. Dessa kommer att ruttna med tiden.
    Senast redigerad av BigGitt 2011-04-06 08:19
    Jag är en HAN.
    Dubbelkolla alla mina tips. Jag kan ha fel.

7.    länk #7
    shogo99s avatar

Hej.
    Med den lösningen hade jag absolut monterat fotplåt!
    Sitter det inte en fotplåt längst ned mot hängrännorna, eller skull den gå upp över den nedersta läkten, i övrigt så ser det ju inte speciellt snygg ut och det verkar ju som att konstruktionen inte är så genomtänkt.
    Senast redigerad av shogo99 2011-04-06 08:30

8.    länk #8
    findus42s avatar

Det saknas snörasskydd. Det sas 'felvända' blecket som leder ner vatten till till hängrännan kommer att samla på sig löv och barr, vilket leder till att vatten kan bli stående ett tag där. Det gör inte så mycket i en hängränna men på taket är det sämre. Har du otur en vinter så fryser det ihop. När snön kommer ner så kan blecket följa med.
    Några risker som inte självklar uppfylls... men...

Hade nog själv hittat en lösning med hängränna istället.

VH/Findus

9.    länk #9
    findus42s avatar

Kamilenski har rätt i att det stänker upp på läkten. Den kommer inte alls att få samma livslängd som resten av taket.

VH/Findus

10.    länk #10
    shogo99s avatar

På ett par ställen så ser man redan på den nedre bärläkten att den är "belastad" med väta och har en mörkare färg, så det stämmer nog att mycket kommer att ruttna sönder onödigt fort, suck!

11.    länk #11
    shogo99s avatar

Det verkar finnas två sätt att montera fotplåt, och om jag fattar rätt så är min monterad under läkten,i stället för över, som jag även förstår så är det över den borde vara monterad eller är båda sätten "rätt"?

12.    länk #12
    Senior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Stockholm

Har sett båda lösningarna, ena där man lägger en "plåtlist" under pappen så vattnet som hamnar där inne inte kommer åt råsponten, fungerar väl även som skvättskydd för det vatten som rinner ner i rännorna.
    Eller den snyggare lösningen med plåtar som ligger på nedersta läkten och styr allt vatten ner i rännorna. Denna gör även att man slipper se in under pannorna.
    90% av alla hus som bytt tak i vårt område har lösning 1, vi anlitade en plåtslagarfirma för hela takomläggningen och de gjorde alternativ 2. Handknäckta plåtar anpassade en och en efter rännans fall.

13.    länk #13
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2010
    Län: Skellefteå

eller så gör man allternativ tre, man har dubbla fotplåtar en under och en över. dyrt på stort tak helt okej på en sådan liten del.

14.    länk #14
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2009
    Län: Västernorrland

Har haft diskussionen om fotplåtens placering förut och som den besserwisser jag är så kollade jag upp monteringsanvisningar för just fotplåt, då hittade jag ingen som nämnde alternativet att lägga den under pappen utan alla skrev att man skulle sätta den på läkten... Om du har möjlighet att se fabrikatet på plåtdetaljerna så kan du ju faktiskt "bevisa" att de gjort fel om du kan hitta monteringsanvisningar

15.    länk #15
    Senior medlem Medlem: Mar 2010
    Län: västra götaland

Har haft diskussionen om fotplåtens placering förut och som den besserwisser jag är så kollade jag upp monteringsanvisningar för just fotplåt, då hittade jag ingen som nämnde alternativet att lägga den under pappen utan alla skrev att man skulle sätta den på läkten... Om du har möjlighet att se fabrikatet på plåtdetaljerna så kan du ju faktiskt "bevisa" att de gjort fel om du kan hitta monteringsanvisningar

Båda sätten är rätt, även om jag anser att lägga fotplåten uppepå, alternativt dubbla är bättre, snyggare och enklare.
    Benders anvisningar är under bärläkten, både när det är kilplanka och dubbla läkter.

http://www.benders.se/ctxserver/picp...sning_9003.pdf

Men vilken husfabrikant är det som bygger så här? Shogo99

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen