Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Mar 2011
    Län: Halland

Hur göra luftning vind med takstolar som bildar fack??

Hej!

Ska inreda en vind men takstolarna som går åt båda hållen bildar fack och hur ska man då göra med luftningen? Där är inget hål som släpper in luft varken nere vid golvet eller i taket. Det kanske man kan ordna men problemet är ju alla dessa fack som bildas av att takstolarna går både horisentalt och vertiklat. (se bilder) Samt att det är plåttak på huset. Det var först tänkt att det skulle monteras mögelstoppar i varje fack och det hade ju funkat men nu är det som sagt plåttak och då är det inte så lätt att göra så.

Har ni några tips på hur man ska lösa luftningen av denna vind?

Jag ska montera 2 st takfönster samt ett gavelfönster på vinden.

Tack på förhand!
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	001.jpg
Visningar:	24
Storlek:	108.9 KB
ID:	47726  

Namn:	002.jpg
Visningar:	6
Storlek:	98.2 KB
ID:	47727  

Namn:	003.jpg
Visningar:	14
Storlek:	82.5 KB
ID:	47728  

Namn:	004.jpg
Visningar:	9
Storlek:	84.9 KB
ID:	47729  

Namn:	005.jpg
Visningar:	12
Storlek:	100.2 KB
ID:	47730  

Namn:	006.jpg
Storlek:	89.8 KB
ID:	47731  

Namn:	007.jpg
Visningar:	7
Storlek:	74.5 KB
ID:	47732  

Namn:	008.jpg
Visningar:	8
Storlek:	96.3 KB
ID:	47733  

Namn:	009.jpg
Storlek:	108.1 KB
ID:	47734  

Namn:	010.jpg
Visningar:	17
Storlek:	97.1 KB
ID:	47735  

2.    länk #2
    haavards avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Västra Götaland

Skall du ha isolering och luftspalt och fortfarande ståhöjd blir det inte mycket isolering.
    Kan du ta av plåten och bygga luftspalt på ovansidan?

3.    länk #3

Hej och tack för svar!

Jo där ska vara isolering i facken plus någon centimeter till men där är tre meter högt i tak i mitten av rummet så där blir hyfsad höjd ändå.

Du frågar om jag kan ta av plåten - men två snickare som jag har haft här och som i skrivande stund också funderar på hur de ska lösa luftningen - menar att det är så mycket jobb om man ska lossa all takplåt för att sätta in typ mögelstopper att de måste komma på nån annan lösning för att få luftning bakom isoleringen.

Några idéer hur man ska ordna luftning i detta lite ovanliga vindsutrymme?

Som sagt, tacksam för alla förslag : )

4.    länk #4
    Forumgud Medlem: Jul 2007
    Län: Bohuslän

Borra hål för luftning i de horisontella balkarna, sedan läkt 22mm och på detta masonit. Sedan vindväv på takstolarna och gles för innetak. För isolering sprutas ekofiber som skall klara detta udda förläggningsätt.

Vill du ha mer isolering så bygg på takstolarna. För att ventilera så hade en frånluftsventil genom yttervägg inte skadat föt att inte få övertryck i utrymmet. Kanske inte helt efter regler, men många vindar här i bohuslän har gjorts om på detta sätt.

5.    länk #5

Hej och tack för svar!

Hål för luftning i de horisontella balkarna verkar bra lösning. Men det jag nog undrar är hur man ska få in och ut luften för att få en ventilation som cirkulerar?? Har en hörntomt så kanske kan man ta i nederkant vid golv på den sidan vid gaveln och sedan släppa ut det i taknocken, eller hur ska man kunna få in och ut ett luftflöde??

Tack på förhand igen!

6.    länk #6
    cederbuschs avatar
    Forumgud Medlem: May 2008
    Län: Örebro län

Först undrade jag vad tusan en hörntomt har med saken att göra, men så insåg jag att du antagligen bor i ett radhus av ngt slag.

Intressant lösning med takstolar och underlagstak, har jag inte sett förut )och det betyder absolut ingenting). Visst är det ngn slags råspont som ligger längs med diagonalerna som underlagstak? I mitt hus hade jag en liknande variant, men då från -36. Man hade spikat läkt liggandes på diagonalerna, och på denna lagt gammal hederlig spån, alltså tunna skivor av trä. Detta kan hantera fukten ganska bra vad jag fått till mig. Så jag satte helt enkelt vindpapp på insidan i facken och fyllde sen med cellulosaskivor, som också kan hantera lite fukt. Även om jag på så sätt fått luftspalter som sträcker sig över några fack, så har jag ingen fri luftning av dem i gaveln eller så. Fukten, tänker jag, kan sippra ut genom spånskivorna som ju inte ligger helt supertätt.

7.    länk #7

Ja det är ett radhus : ) och som ni kanske märker kan jag inte så mycket själv om bygge (risk för felformuleringar) men försöker ändå med er hjälp luska ut hur man kan få till en fungerande luftning bakom isoleringen vilket jag förstår man bör ha.

Som sagt är där inget luftintag varken nere vid golv eller vid taknocken samt att det är plåttak på huset och dessa reglar som går horisontalt vilket bildar fack mellan takstolarna.

8.    länk #8
    cederbuschs avatar
    Forumgud Medlem: May 2008
    Län: Örebro län

Det finns ju isolering som (sägs det) kan läggas helt utan luftspalt eftersom den kan hantera fukten. Mineralisolering kan det inte.

9.    länk #9
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006

Borra hål för luftning i de horisontella balkarna,
    Du tror inte dom bjälkarna har någon bärande funktion då?

Jag skulle i alla fall anta att dom bär takets snölast och är precis beräknade för den lasten.

Fast gör man en rad med, t.ex. 20mm hål i mitten av bjälkarna och cc100-200 mm mellan hålen så tror jag inte det påverkar hållfastheten så värst mycket.
    Den som vet mest, gissar minst.

10.    länk #10

Det finns ju isolering som (sägs det) kan läggas helt utan luftspalt eftersom den kan hantera fukten. Mineralisolering kan det inte.
    Ekofiber påstår detta, men jag hade ändå lagt in någon form av luftspalt. En luftspalt behöver inte ventileras hårt, utan snarare att ev vatten kan fårångas och ventileras bort sakta om temperaturen stiger. Tar man bort luftspalten så minskar mängden luft som kan kan ta upp fukt, men ökar man luftspalten ökar risken för att luften kondenserar då det blir kallt.

Min erfarenhet av röta är vatten uteifrån i täta utrymmen, i utrymmen med luft anser jag att trä i sig tar in och släpper fukt över tiden. Mina tankar gäller ryggåstak och inte kallvindar.
    Själv har jag ingen luftning alls i nock utan bara marginellt i takfoten.
    Senast redigerad av pbengtsson 2011-03-11 20:18 Anledning: Ändrade stycket om luftspalt

11.    länk #11

Du tror inte dom bjälkarna har någon bärande funktion då?

Jag skulle i alla fall anta att dom bär takets snölast och är precis beräknade för den lasten.

Fast gör man en rad med, t.ex. 20mm hål i mitten av bjälkarna och cc100-200 mm mellan hålen så tror jag inte det påverkar hållfastheten så värst mycket.
    Säkerligen, men som du beskriver borde det funka hållfasthetsmässigt.

12.    länk #12
    haavards avatar

Men luftningen blir underdimensionerad. Det skall helst vara 5 cm över det hela, här blir det bara 2mm i genomsnitt.

13.    länk #13

Men luftningen blir underdimensionerad. Det skall helst vara 5 cm över det hela, här blir det bara 2mm i genomsnitt.
    Varför blir den underdimensionerad?
    Tyvärr är finns det vid dessa tak ingen bra lösning. Att lägga 5cm är väl att ta i.
    Senast redigerad av pbengtsson 2011-03-11 20:22 Anledning: Telefon

14.    länk #14
    haavards avatar

Eh... för att 2mm är för lite? Blir inget drag. (Men det blir åtminstone inte sämre än 0mm...)

15.    länk #15

Eh... för att 2mm är för lite? Blir inget drag. (Men det blir åtminstone inte sämre än 0mm...)
    Hur räknar du fram 2mm? Sedan skall inte det vara drag i en luftspalt tycker jag, det skall vara sakta omsättning av luft men inte drag. Drag vill jag ha runt trä som får mycket vatten på sig, ex aktaner och vindskivor.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen