Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    KnockOnWoods avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2004
    Län: Halland

Tack för tipsen!

Nöjer mig med Clas Ohlson-varianten.
    Är inte helt insnöad på fuktproblematiken.
    Men har lite tomtar på loftet

//KoW

2.    länk #17
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006

Hellre tomtar på loftet än snögubbar på vinden
    Den som vet mest, gissar minst.

3.    länk #18
    Nykomling Medlem: Mar 2010
    Län: ¨

Någon som har bra förslag på en temp/RH mätare att övervaka vindklimatet med?
    //KoW
    Jag har valt att satsa på OneWire. Köpte mitt hus i juli och huset har kallvind och delvis krypgrund. Vissa gjorda val i konstruktionen gjorde att jag ville ha en övervakning på den relativa luftfuktigheten. Valde OneWire för att jag ville få data presenterat i realtid och även kunna skapa grafer och se trender över tid för eventuella framtida åtgärder. Detta nät växte snabbt och jag mäter/loggar numera även luftfuktigheten inne som ute, CO2-halten inne (självdrag), nivåvakten i septitanken, inomhustemperatur i de flesta rum, utomhustemperatur, elförbrukning och nu senast övervakning av råttfällorna på vinden så att jag ser när de löser ut.

4.    länk #19
    Gudfader Medlem: Nov 2003

jag ville få data presenterat i realtid och även kunna skapa grafer och se trender över tid för eventuella framtida åtgärder.
    hur mycket nytta har du haft av dina mätningar? Upptäckte du något överraskande i ditt hus som du inte visste innan? Fick du något hjälp med att få bevis för dina misstankar?
    gaia

5.    länk #20

hur mycket nytta har du haft av dina mätningar? Upptäckte du något överraskande i ditt hus som du inte visste innan? Fick du något hjälp med att få bevis för dina misstankar?
    gaia
    Än så länge har jag inte använt mina mätningar till någon åtgärd. Jag har bara ägt huset i 3 månader och eventuella åtgärder kommer att göras tidigast nästa sommar. När det gäller vinden kan jag konstatera att den relativa luftfuktigheten är ganska hög, i skrivandets stund 81 %. Jag kan se att RH på vinden i mångt och mycket följer RH utomhus och när RH utomhus sjunker en solig dag som denna, så sjunker inte RH på vinden i samma takt. Jag har en rätt rejält tilltagen ventilation vid takfoten + 2 gavelventiler. En annan sak som gnager är att huset saknar ångspärr på halva delen så eventuell fuktig inomhusluft har fritt tillträde till vinden. De sista veckorna med sjunkande temperaturer har ökat på den relativa fuktigheten markant.
    Vad gäller mina mätningar i grunden så är det först de sista veckorna som RH understiger den magiska gränsen 75 %.
    Eventuella åtgärder kommer inte att ske med enbart mätningarna som underlag utan främst är det ju ögat som avger om något måste göras.

Bifogar ett par bilder (programvaran jag använder för samla in mina loggningar och för att rita grafer är Msure). Har även gjort en enklare php-sida för att presentera min data.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Luftfuktighet_1ar.jpg
Visningar:	4
Storlek:	35.3 KB
ID:	44353  

Klicka på bilden för en större version

Namn:	mätningar.jpg
Visningar:	3
Storlek:	15.6 KB
ID:	44354  

6.    länk #21
    Gudfader Medlem: Nov 2003

De sista veckorna med sjunkande temperaturer har ökat på den relativa fuktigheten markant.
    .
    så är det kanske på tiden att du sätter en formel som räknar om relativ fuktighet till fex mg H2O i luften. Relativ fuktighet är just relativ och är i relation till temperaturen. Temperaturen kan variera och RF ändras med utan att mängden fukt ( den absoluta fuktigheten) i rummet ändras. Du bara skrämmer dej själv helt i onödan till dyra åtgärder om du tolkar dina resultat fel.
    75% RF vid 5 grader är inte lika farligt som 75% vid 25 grader. 95% vid noll grader är inte lika farligt som 95% vid 25 grader ....
    Roligt att ha koll på fällor
    gaia
    Senast redigerad av gaia 2010-11-08 19:06

7.    länk #22

så är det kanske på tiden att du sätter en formel som räknar om relativ fuktighet till fex mg H2O i luften. Relativ fuktighet är just relativ och är i relation till temperaturen. Temperaturen kan variera och RF ändras med utan att mängden fukt ( den absoluta fuktigheten) i rummet ändras. Du bara skrämmer dej själv helt i onödan till dyra åtgärder om du tolkar dina resultat fel.
    75% RF vid 5 grader är inte lika farligt som 75% vid 25 grader. 95% vid noll grader är inte lika farligt som 95% vid 25 grader ....
    Att temperaturen är av stor vikt har jag koll på. Det finns ett skäl till att jag även loggar temperaturen..
    Som jag tidigare skrev så ligger mätningarna till grund för eventuella senare åtgärder. Innan jag ger mig på dessa eventuella åtgärder ska en fackman kontaktas och då är det inte fel att ha lite loggningar över tid att presentera. Jag kan dessutom med lite insamlad data jämföra med tidigare loggningar och se om eventuella åtgärder ger resultat.

Roligt att ha koll på fällor
    gaia
    Det var kul de första fällningarna men efter att jag nu fångat 25 möss och två råttor på 5 veckor börjar det bli slitigt . Hursom är det skönt att slippa gå upp på vinden bara för att kolla om det blivit något. Jag har dessutom kompletterat med en IP-kamera för att detektera eventuella bomskott. Intressant att se hur de små liven tar sig an fällan.

8.    länk #23
    Nykomling Medlem: Nov 2009
    Län: Skåne

Glöm min sista fråga, givetvis var den redan behandlad på byggahus (hade inte sett rätt tråd innan bara).
    Vilken tråd var det, och vad kom du fram till?

9.    länk #24
    cederbuschs avatar
    Forumgud Medlem: May 2008
    Län: Örebro län

Intressant det här med takfotsventilation. Det finns ju faktiskt studier gjorda i Sverige som visar att ventilationen i sig kan orsaka fukt på vinden eftersom fukt utefrån blåser in på vinden. I det test SP gjorde så kom man ju fram till att vindar med ingen ventilation verkade klara sig bäst. Ändå verkar det sitta hårt att vindens ska ventileras så det blåser orkan där uppe.

I mitt hus finns ingen tillstymmelse till takfotsventilation. Takkupan verkar dock ha byggts till senare och där har man byggt en rejäl ventilationsspalt. Nu är jag i kast med att röja vinden i takkupan eftersom man dels "knökat" dit mineralull lite hipp som happ, och dels spritt ut resterna av spåntaket ovanpå den lilla mängd sågspån som ligger där. Jag kommer då att sätta igen ventilationen och se vad som händer med taket. Samtidigt kommer jag ju att isolera vinden i takkupan med bättre isolering, och jag kompletterar övriga vinden med sågspån. Får se om det blir ogynnsamt på något sätt av detta.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen