Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jun 2010
    Län: västragötaland

Dubbelgips i innertak

Tänkte sätta upp nytt gips i innetaket på nedervåningen för att snygga till det lite och göra det slätt. Tänkte sätta det nya utanpå det gamla. Min fråga är skall jag använda 6 eller 13 mm gips. Och vågar man ha dubbla 13mm i taket med tanke på vikten? Behöver ca 15 st och dom väger ju ändå 27 kg styck. Vet inte vad det sitter för regelverk i taket.

2.    länk #2
    cheetah1
    Gäst
    Tänk dig 400 kilo människor, dvs typ fyra välvuxna män, som står på övervåningen. Skulle du vänta dig minsta rörelse i bjälklaget av det?

Dessutom är vikten av gipset utspritt, medan de inte helt smala männen står med vikten koncentrerade på sina fötter.

Med andra ord tror jag knappast du behöver oroa dig, om du inte har en mycket snålt dimensionerad villa.

3.    länk #3
    Län: Stockholm

Det enda problemet jag ser är att glespanelen kan vara för tunn. Sen förstår jag inte varför du inte bara river ner det gamla gipset.

4.    länk #4
    Län: västragötaland

Tack för svaren. Det var snickaren som ville sätta det utanpå. Fast jag har anlitat några andra och sagt till dom att riva det gamla. Så det löste sig.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen