Fullvärdig medlem
Medlem: feb 2007
Dalarnas 281 inlägg
Jag kommer alldeles snart få hem en panel som jag beställt från svenssons trä i Jämtland. 16mm panel med blandade bredder. Det är väl kanske en liten chansning med bara 16mm, men jag tror att skillnaden mellan 16mm och vanlig 13mm är rätt stor ändå. Jag kan återkomma och rapportera om hur resultatet blev.
Jag kan för övrigt rekommendera svenssons trä till alla som tänker göra ett större inköp av socklar/foder/paneler till ett bygge. Trevliga, kunniga och väldigt billiga om man jämför med många andra välsorterade hyvlerier. Bra kvalitet också...
Here's one for you, apotekarnes och andra med samma problem: sätt glespanelen på diagonalen. Panelen monteras med osynliga clips, med andra ord inga spikrader som syns. Problem solved, godnatt.
Apotekarnes, hur gick det med 16 mms-panelen?
Står inför samma problematik, men lutar åt trägolv-i-taket-varianten.
(Diagonal-glesningen var klipsk, men funkar i mitt fall, ska göra en lite udda grej med takstolarna innan jag sätter upp taket för att få en annan välvning längst upp. Men om någon kan svara på vad det är för osynliga clips som ska användas så får jag min nyfikenhet stillad.)
Fullvärdig medlem
Medlem: feb 2007
Dalarnas 281 inlägg
Crebel skrev
Apotekarnes, hur gick det med 16 mms-panelen?
Jo det gick bra. Taken sitter uppe sedan drygt 2 år och jag är väldigt nöjd. Jag köpte alltså en slätspont på 16 mm och monterade på stolar med 120cc. I ett rum satte jag faktiskt upp en 13mm panel, men där var det snedtak och 3,5m till nock så där är det ingen risk att man känner hur svajigt det är. Min panel (gran, slätspont blandad bredd 95, 120 & 145mm) kostade drygt 100:- per kvm, dvs betydliggt billigare är ett golv.
...clipsen har jag f ö ingen aning om hur de funkar.