Byggahus.se
Tjena.
Går det att reparera ett litet hål i plåt.
Hålet är ca 3 mm diameter. Plåten är ca 3 mm tjock.

Tacksam för hjälp

/eko
 
  • Gilla
Fidde78 och 1 till
  • Laddar…
Det vanligaste är väl att lägga igen det med en svets, men det beror ju på var är hålet är beläget. Är det illa till så det är risk för brand?
 
Finns popnitar som är täta som borde fungera. Eller om det finns möjlighet att komma åt att placera en träkloss under så använd en vanlig skruv som plåten är skruvad med i reglarna. Har ju en tätningspackning.
 
Tanken är att det ska vara "osynligt" efter reparationen. Relativt slätt dvs.
Ingen brandrisk föreligger.

Hur ligger det till med lödning? Hållet är så pass litet. Kan det funka?

Ps. Kan ingenting om ämnet
 
B
löda och svetsa = sabba färgen runt omkring
 
Förvisso stryker färgen med, men vill man ha igen hålet finns det inte mycket annat att välja på. Där lagningen är, torde det behövas lite färg ändå oavsett hur man får igen hålet.
 
JanneL skrev:
Förvisso stryker färgen med, men vill man ha igen hålet finns det inte mycket annat att välja på. Där lagningen är, torde det behövas lite färg ändå oavsett hur man får igen hålet.
Det stämmer bra att lite färg kommer jag att dutta dit :p
Anledningen till att jag vill löda är att det blir mindre skada av det än av svetsning. Eller är jag ute och cycklar?
 
Det går säkert bra.
 
Vad är det för plåt? 3mm takplåt låter otroligt konstigt för mig. Det vi använder är mellan 0,5-0,7mm.

Själv hade jag satt en trycktät nit i hålet. Snabbt, enkelt och precis som det låter tät.
 
Använd karosserilim för bilplåt, limma fast en plåt underifrån. Skulle ju underlätta om du betrttade vad det är för typ av plåt, placering och utsatthet kanske
 
Plastic padding kanske? Eventuellt med ditlimmad förstärkning bakifrån (exempelvis en annan plåtbit)
Går ju att slipa till en helt slät yta sen.

Om det är en stor plåt vi pratar om, som dessutom är 3mm tjock (Stridsvagn eller?) så kanske det blir kämpigt att lyckas värma upp den till lödbar temperatur?
 
Jag skulle sätta dit en skruv eller nit ev tillsammans med någon tlämpligt tätmedel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.