Hej!

Jag är i behov av att lägga om mitt papptak på garaget ( takyta 64 m2, byggår 1973), pga sprickor och blåsor.

Idag kollade en takläggare på taket och gav mig ett pris på 170 kr/m2, svart.

Han sa att man bara lägger den nya pappen över den gamla, sprickor och blåsor skärs bort innan.

Men är det inte ganska bra att riva bort all papp för att kolla hur det ser ut under? Eller ska jag ta ner gipsplattorna inne i garaget och kolla hur sponten ser ut innifrån? Vill ju inte lägga ett nytt tak om materialet under är dåligt....

Materialet som används är Trebolits papp, så det är bra grejer.

Är 170 kr/m2 dyrt?

Eller tjänar jag på att fixa det vitt och använda ROT?

Tacksam för svar!

Välkommen till forumet!

Ytpapp kostar sådär 70 kr/m² (konsumentpris). Om han har firma men jobbar svart så innebär det att han kan lyfta momsen och ta upp inköpet som en utgift i firman, plus att han rimligen köper in det billigare än vad vi kan göra. Det hela slutar nånstans på kanske 40 kr/m² för hans del, och då kan vi också räkna in spik och takmassa.
Det innebär att han ska ha 8500 rakt i handen för att lägga om ditt tak. Om det är ett normalt tak utan massa vinklar så går det på en dag. Jag tycker att det låter som en ganska bra dagsförtjänst.

Någon som har pris på vad en takfirma tar för ett sådant jobb vitt?
Han jag pratade med trodde att det låg på ca 225 m2, och då antar jag att han menade +moms.

Vad tycker ni om att man lägger rakt på den gamla pappen? Ska jag kolla sponten innifrån?

Jag la om mitt tak själv. Det var en baggis, och jag spikade det "för hand". Jag gjorde så att när jag skar upp bubblorna så kollade jag på sponten där. Det är ju på de ställena som sponten har varit som mest utsatt för väta.

Varför funderar du överhuvudtaget på svartjobb? Vill du inte ha en seriös hantverkare som utför jobbet? Jag tycker att det är omoraliskt att stödja kriminell verksamhet.
Risken är dessutom att han inte är särskilt seriös mot dig om jobbet inte blir bra.

Svart vet jag inte om jag vill ha, därför vill jag ha lite uppgifter på vad folk har betalt vitt.

Personen i fråga är seriös, då jag känner honom sedan tidigare.

Frågan är ju bara om jag tjänar så mycket på att göra det utan kvitto..?

Pengar har jag inte i överflöd, då kanske detta är en bra lösning... Matrialet & personen är det inget fel på.

Nu är väl farbror staten snäll och står för halva arbetskostnaden. Ser knappt att det skulle bli billigare svart, däremot är det en bra förtjänst för han som gör jobbet...

Dallle skrev:
Personen i fråga är seriös, då jag känner honom sedan tidigare.
Är en företagare seriös om han fifflar med bokföring och skatter?

Haha, nej då är man inte så seriös.. men som jag skrev så är han inte egen företagare.

Är anställd och kan köpa billig papp.

Det jag var ute efter med denna tråd är ju om detta är ett bra pris eller om jag ska satsa på det andra alternativet? Någon som har några prisuppgifter?

Priset är godkänt, brukar ligga mellan 150-225kr+moms för pappläggning och är det ett tak med mycket sarger och/eller andra takhinder så kostar det oftast extra.

var priset 175kr/m2 2009? de vill jag inte minnas, måste varit något rysk skitpapp.

Dallle skrev:
Någon som har pris på vad en takfirma tar för ett sådant jobb vitt?
Han jag pratade med trodde att det låg på ca 225 m2, och då antar jag att han menade +moms.

Vad tycker ni om att man lägger rakt på den gamla pappen? Ska jag kolla sponten innifrån?
Bara den här meningen får mig att tro att han inte vet något om att lägga tak eller arbetar med det seröst.
Han åker nog bara ut och rullar ut nytt över det gamla.

2017
vitt med icopals produker ligger på ca 1000kr m2
svart ligger det väl på runt 300-350 m2.
men är de omläggning på garage som sagt, så helbränner man i regel bara över nya våder ovanpå de gamla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.