Skall lägga en bandtäckning på mitt hus och undrar om någon har någon invändning angående följande:
På taket ligger nu eternit, i snedtaket över ovanvåningen är det sprutat något vitt pulver (isolering), förmodligen på 50-talet, utan luftspalt. Ovanför finns en kallvind.
För att få ett plant underlag till plåten och samtidigt luftspalt så tänkte jag ta bort eternit och papp samt sätta vertikala läkt på sponten som jag sedan sätter takplywood på. Sedan papp och plåt såklart. Således bygger jag ett nytt yttertak av plywood där jag nu får luftspalt mellan plywooden och den gamla sponten; luftning i takfoten respektive (hela) nocken. På detta sätt så borde jag också kunna isolera vinden med isolering direkt mot sponten (det finns ju luftspalt ovanför).
Det som eventuellt oroar mig är råsponten som bildar luftspaltens undersida. Det kan säkert yra in snö någongång, droppa kondens ovanifrån samt komma fukt underifrån; diffspärren är obefintlig. Dock så borde det bli betydligt bättre med luftspalt ovanför än nu när det ligger papp/eternit direkt mot sponten.
När vi köpte huset så var även kallvinden isolerad med sten/glasull direkt mot sponten. Detta tog jag bort; sponten (100 år gammal) hade klarat sig fint. Vintern som följde så blev det ordentligt med kondens på sponten. (Detta fixade sig när jag tog upp gavelventiler; det fanns ingen ventilation alls tidigare.) Slutsatsen jag drar är att jag så fort luftspalten är på plats borde isolera igen mot sponten.
Har ni några synpunkter innan jag lägger en bandtäckning för X antal hundra tusen så svara.