Hej!

Har lagt papp på mitt garagetak.
Jag har varit så noga jag kan.
Förra helgen lade jag ströläkt i väntan på plåttak.

Jag har haft några spikhål jag tätat i efterhand med extra takpapp och papp-klister.

Men likförbaskat hade det läckt igenom på 3 ställen nu då det regnade som mest.

Jag misstänker att det är något hål under ströläkten någonstans som jag ska förska kolla på imorgon.

Men min fråga är om någon annan varit i samma sits och utan att hittat hålet, lagt på plåt varpå läckan aldrig visat sig igen?
Jag menar att, plåten kommer ju leda bort säkert 99% av vattnet, nu har ju allt vatten träffat pappen så risken för läckage måste ju varit större nu utan plåt..

Eller bör jag vänta med plåten tills pappen är helt tät?

Tacksam för tips.

Mvh
Fredrik

Hm, det blir väl väldigt lite vatten om ens nåt under plåten så jag skulle nog lägga på plåten även om jag inte hittar hålen.
Jag har haft mitt garagetak enbart täckt med papp sen en vecka och vi fick rejält med regn senaste 3 dygnen men jag har spikat råspånt först med papp uppepå, jag har ingen ströläkt så det kan ju ha påverkat positivt. Jag skruvar plåten direkt i råspånten sen och använder ingen ströläkt.

fredand44 skrev:
Japp! Hade likadant på mitt pannrums tak,läckte in vid regn,såg ut att komma med vatten in där en spik gått snett ex igenom en kvist i råsponten.Men nu när plåten är på så har det varit helt tätt.(4år)...:)

Är nog inget att oroa sig över. När det piskar på med regn så kan vattnet gå längs med ströläkten å leta sig ner i spikhålet. Men som sagt, när plåten kommer på så trycker ju ingen vind på från sidan längre.

Tusen tack för de svaren!
Det gjorde mig mycket lugnare!!
(Inspekterar nog en extra gång ändå!)
Stort tack!
Ha det fint!
Mvh
Fredrik

Mikael_L
Gjorde mig också lugnare. :o
Är i exakt samma sits som dig fredand, papp och strö, inget mer.
Och igår upptäckte jag att det kommit igenom lite vatten.

Hej!

Ja vi får hålla tummarna att det går lika bra för oss.

Ha det fint!
Mvh
Fredrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.