Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Sep 2007
    Län: Västra Götaland

Konstruktion av snedtak / Luftning vid takfot

Jag ska bygga ett snedtak på en friggebod nu i sommar, men är inte helt på det klara med hur luftspalten hanteras.

Taket är med limträbalk i nocken och stående takbjälkar som möts över limträbalken.
    Takbjälkarna (takstolarna) är 195mm höga och jag har tänkt mig 145 mm isolering.
    Hur hanteras luftspalten?

Var fäster jag masoniten?

Ska jag spika råsponten rakt på takstolarna?

Taksam om någon har en mycket tydlig principkonstruktion som jag kan titta närmare på.
    Senast redigerad av nilton 2009-07-04 12:25

2.    länk #2

Två alternativ

Jag håller på att göra två alternativa lösningar i Sketchup, men det blir bara fem minuters ritningar för att visa principer.

Takbalken är 195mm hög så frågan är om jag ska lägga masoniten ovanpå takbalkarna och köra med 195mm isolering istället för alternativet nedan med 145mm isolering och råsponten på takbalkarna.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	luftspalt alt1_1.jpg
Visningar:	85
Storlek:	19.0 KB
ID:	29555  

3.    länk #3

Alternativ 2

och så här blir då alternativ två som jag ser det med full isolering och luftspalten ovanför takbjälkarna.
    Läkten byts mot en 45x45 regel för att erhålla luftspalt

Nu är det fritt fram för era hjälpsamma idéer och tolkningar
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	luftspalt alt2.jpg
Visningar:	84
Storlek:	20.5 KB
ID:	29556  

4.    länk #4
    Totte_Ss avatar
    Senior medlem Medlem: Dec 2003
    Län: Kalmar

Enligt min enkla mening så är alternativ 1 ett lämpligt alternativ när man isolerar ett befintligt tak, men eftersom du ska göra nytt så hade jag valt att köra på enligt alternativ 2, men använda vindpapp (typ. windy eller liknande lättviktsvariant) i stället för board, eftersom du ändå verkar ska göra ett räjält råspontak. Mycket isolering i taket är ju aldrig fel, vare sig på sommaren eller vintern.

5.    länk #5

Ok, jag ska köra med 22mm råspont och en variant av takpapp ovanpå.

Innertaket tänkte jag också isolera mellan glespaneln, men som sagt var extra isolering är väl inte fel.

6.    länk #6
    Forumgud Medlem: Jun 2009
    Län: Uppsala

Jag har precis använt alt 1, isolerar mitt garage så ja lägger isoleringen på gamla taket och nya takstolar (eller åsar heter det viss för det lutar åt ett håll och har inget fackverk) med råspånt uppepå, viktigt med luftspalt sa både byggsäljarn och snickarn som är konsulterade. Men jag har 12 mm råspånt bara med underlagspapp och plåttak. Vi var två pers som byggde masonitlådorna, det blir rätt stora enheter så att hålla på själv var knepigt.
    När det gäller tjockleken på takisoleringen så är det inte så enkelt att mycket är bra. Takisoleringen ska fungera ihop med väggisoleringen, värmen stiger som bekant inne i byggnaden men är takisoleringen för tjock i förhållande till väggisoleringen så trycks värmen ut genom väggarna istället sa "min expert". Jag har 170 mm i taket och 95 i väggarna vilket enl.säljaren är en bra kombination.
    Håller med Totte_S om alternativen, skulle också kört alt 2 om jag byggt nytt.

7.    länk #7
    yxets avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2009
    Län: uppsala

kör alt 2 men du behöver inte ha 45 mm luft om du inte vill men det är ju en smaksak jag skulle välja ca 20 mm

8.    länk #8

JAg tror också på alternativ 2, men hur gör jag med vindledare nere vid takfoten.
    Frågan är för att luften nu skall ledas på ovansidan av takbjälkarna(takstolarna).

Finns det principskisser på detta?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen