Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Aug 2008
    Län: Skåne

Nytt tak på 1800-tals torp

Hej! Hoppas någon/några kan hjälpa oss med lite handfasta tips!

Vi har precis köpt ett underbart litet torp på Öland och upptäckte vid besiktningen att taket är av akut hjälp. Idag ligger det en gammal betongpanna från början av 1900 tal som har börjat vittra sönder och på flera ställen finns hål rakt ned i råsponten. Detta måste självklart bytas, men vidare till våra frågor:
    Taket är ca 72 kvm stort och vi hade tänkt att lägga enkupiga lerpannor. Förmodligen krävs också ett helt nytt underlag till taket med asfaltspapp (?), kanske också en del förstärkningar av takribbor lite beroende på hur dåligt taket har varit de senaste åren.
    Vad tror ni om kostnaden?
    Vad tycker ni om valet av enkupiga lerpannor till ett ölandstorp byggt 1850?
    Vi är tre "karlar" i familjen som anser oss vara intresserade av renovering och snickeri tror ni att vi kan klara av det själva?
    Hur stor arbetsinsats krävs?

Tacksamma för all hjälp!

Mvh David

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2004

hmmm 120 timmar.... 30 000 kr skulle jag tippa

3.    länk #3
    yonnas avatar
    Gudfader Medlem: Dec 2002

Har du kollat vad som var vanligast som takmaterial på Öland när torpet byggdes?

Varför jag frågar är att i den by jag bebor var listtäckt papptak det vanligaste vid förra sekelskiftet såvida det inte gällde byns mer förmögna. Utseendet på papptaket var olika beroende på vilken by det gällde och taken lappades & lagades. Nu kan jag inte Öland men papp och vass förekom väl även där?

Borde inte bli dyrare med tre händiga karlar i familjen (här kan man ana viss avund från mig).

4.    länk #4

JKPK_peter>> Tror du 30 000 för arbetsinsatsen eller för allt?
    Yonna>> Ja, vår besiktningsman sa att enkupiga tegelpannor skulle vara den tidsenligt bästa modellen att använda. Att lägga asfaltspapp är förmodligen inte det, men sparar både tid och pengar. Vi tycker ändå det är viktigast att låta huset bevara sitt ursprungliga utseende på utsidan, och tänker oss att kompromissa lite med underliggande konstruktion.

5.    länk #5
    LOS
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2007
    Län: Dalarnas

Begagnade pannor blir snyggast!

6.    länk #6

Hur är det med kvaliten på begagnade tegelpannor? Annars låter ju det mycket intressant både prismässigt och i beaktande av byggnadsvård.

7.    länk #7
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2004

30 000 för matrial...... ska någon öra det ksotar et i runda slängar 80 000 bara för arbete..

8.    länk #8
    gafsans avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Dalarna

Håller också på tegelpannor! Begagnade kan man köpa på annons för ca 1-3 kr st om man hämtar själv. Handlar man från Hedenstedt så blir det en annan prislapp. Är man tre händiga pöjkar och en quinna som arbetsledare så klarar man sig långt. ; ) Taket är ju inte så stort. Arbetsbeskrivningar över takarbeten finns i många av byggnadsvårdsböckerna. Kvalitén brukar vara bra iaf före 1920. Vi har lagt två tak med beg tegelpannor enkupigt. Ett handslaget och ett stränggjutet, totalt ca 160+80 kvm och vi har än så länge bytt en panna efter 4 år. Lycka till med erat fina torptak!
    Senast redigerad av gafsan 2009-06-15 21:44

9.    länk #9
    yonnas avatar
    Gudfader Medlem: Dec 2002

Jag kompletterade med ett par hundra pannor på mitt förra 20-talshus före försäljningen; enkupiga. Kan man gallra och sortera själv och finner intakta gamla tegelpannor är de definitivt inte av lägre kvalitet än nya. Iofs var det meningen att jag skulle ha begagnade pannor på mitt nybygge - men det blev istället listtäckt papptak eftersom detta tidigare var vanligast i min by.

10.    länk #10
    Nykomling Medlem: Feb 2009
    Län: kalmar

80 papp låter kanske lite i överkant för bara jobbet - men det ska till ställningar, huvar och plåtar och vindskivor och lite annat smått och gott som man inte får glömma...

Kör på enkupigt begagnat tegel, enkupigt är svårt att lägga, anlita proffs som säger att de hanterar renovering av tegeltak... helst med oljeboard om spåntak, papp om papp ...

11.    länk #11
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2007
    Län: Uppsala

Altanbyggaren - kan du utveckla "oljeboard om spåntak" lite? Jag har ett tegeltak med spån under, där spånet är i gott skick men teglet börjar sjunga på sista versen. Hade tänkt byta tegel, riva läkten, spika masonit (=oljeboard??) om lott och sedan ny läkt och nytt tegel. Detta för att slippa riva hela spåntaket ner till takstolarna och lägga råspont, papp och tegel. Kan mitt resonemang funka?

12.    länk #12
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2009
    Län: Östergötland

Lars: Jo det är en smidig bra lösning har gjort det själv ett antal gånger och det blir ju billigare än att riva allt och lägga spont...

13.    länk #13
    Nykomling Medlem: Feb 2009
    Län: kalmar

Precis vad jag menade

Ja, precis;
    oljehärdad board = härdad masonite (masonite är egentligen ett varumärke om jag inte har fel

sen precis som du sa - fast håll ströläkten ganska tunn...

14.    länk #14
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2007

Tackar för info! Målet är att hålla ungefär samma bygghöjd som idag för att slippa byta allt för mycket av plåtar och vindskivor - går det med den metoden? Vilka mått kan vara vettiga på bär resp ströläkt? Taket är brutet, men jag vet inte vilken vinkel, men på nedre delen "står" pannorna nästan vertikalt. Teglet är tvåkupigt lertegel från Vittinge.

15.    länk #15
    Junior medlem Medlem: May 2009

@hestradavid

Om du vill vara riktigt grundlig kan du kolla vilka takmaterial som traditionellt har använts i bygden. Jag skulle dock säga att det knappast kan bli fel om du går på enkupigt lertagel (även om jag inte riktigt har koll på hur taken ser ut just på Öland). Det är bland det mest traditionella takmaterial som finns idag. Åldras dessutom mycket vackert. Du kan med fördel använda begagnade pannor. De är både vackrare, billigare och lär troligtvis hålla bättre än nya. De gamla pannorna har nämligen redan testats i decennier av vintrar och frost, de som var dåliga från början har redan frusit sönder. De begagnade pannorna måste dock förstås vara av bra kvalitet och fria från sprickor.

Vi bor själva i ett hus med enkupigt taktegel där vi bytte ena takfallet i höstas. Vi fick byta en del av underlagstaket och vindskivorna. Takfallet är kring 60-70 kvm. Vi var 2-3 st och på en vecka hann vi fixa det mesta även om inte allt tegel kom upp. Byggställning underlättar mycket. Går att snickra själv utan så mycket krångel så slipper du hyra.
    Senast redigerad av Macarus 2010-05-25 19:30

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen